characters characters

Erori de gandire care apar in educatie

Cum luam decizii gresite cand vine vorba de educatia copiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   20 iulie 2018    |   3839 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

erori de gandire in educatie
Chiar daca iti doresti sa iti pastrezi mereu mintea limpede cand vine vorba de a lua decizii cu privire la copilul tau, gandirea ta nu este intotdeauna rationala. In psihologie sunt descrise mai multe tipuri de erori de gandire (bias in limba engleza) care ne afecteaza rationamentele si deciziile, de multe ori fara sa ne dam seama. Si pentru ca gandirea ne influenteaza viata, erorile de gandire pot influenta implicit si educatia.

Citeste si alte materiale pe aceeasi tema:

Ganduri irationale care iti fac mai grea viata de parinte 

Ce erori de gandire fac copiii 


Erori de gandire care apar in educatia copiilor

Iata care sunt cele mai comune erori de gandire pe care le pot face cadrele didactice si parintii.

Efectul Hawthorne sau efectul observatorului

Poarta numele experimentului realizat in America, in fabrica Hawthorne. In incercarea de a-i face pe angajati sa fie mai productivi, proprietarii fabricii au inceput sa isi urmareasca angajatii. Acestia stiind ca sunt urmariti au inceput sa munceasca mai mult, si astfel, productivitatea a luat avant. Totusi, cand angajatii au stiut ca nu sunt urmariti, productivitatea lor a revenit la nivelul initial.

Este important pentru cadrele didactice, dar si pentru parinti, sa ia in considerare aceste efect atunci cand vine vorba de activitatea de invatare a copiilor si sa incerce sa incurajeze motivatia intrinseca pentru invatare. Astfel, cadrele didactice se pot asigura ca elevii depun acelasi efort si acasa, cand nu sunt supravegheati, iar parintii nu vor fi nevoiti sa stea langa copiii lor pana cand termina temele pentru acasa.

Efectul Status Quo sau al familiaritatii

Mintea umana prefera lucrurile cunoscute si respinge noutatea. De aceea, schimbarile in felul in care lucrurile se fac intr-o scoala de exemplu, pot fi dificil de instaurat. Acest efect este exprimat prin raspunsul „Dar intotdeauna am procedat asa, nu e nevoie de o schimbare.”. Acest efect poate sa afecteze si felul in care decurg lectiile, daca un profesor propune copiilor o strategie diferita de predare sau invatare. De aceea, este util pentru cadrele didactice sa fie constiente de aceasta eroare de gandire si sa fie pregatite cu argumente si rabdare pentru implementarea unor schimbari in activitatea lor.

Clasificarea elevilor in trei grupuri constante

Convingerea ca intr-o clasa, elevii sunt intotdeauna impartiti in trei categorii: slabi, mediocri si foarte buni. Aceasta convingere ii poate determina pe profesori sa aplice metode de evaluare in mod specific create pentru a imparti elevii astfel. A introduce o intrebare mai dificila intr-un test, la care este foarte probabil sa raspunda corect un numar mic de elevi este o decizie bazata pe o astfel de eroare de gandire. Este preferabil ca evaluarea copiilor sa fie facuta cu scopul de a verifica daca metodele de predare sunt eficiente si daca elevii au inteles materia, nu cu scopul de a crea ierarhii. De ce nu este benefica impartirea copiilor in categorii este explicat de urmatoarea eroare de gandire.

Confirmarea propriilor convingeri

Se refera la tendinta oamenilor de a cauta dovezi care sa le confirme ideile si convingerile. Aceasta tendinta se poate traduce, in cadrul cadrelor didactice, prin observarea cu precadere a comportamentelor obraznice sau inadecvate ale unui elev etichetat drept obraznic sau prin sanctionarea greselilor unui elev etichetat drept „lenes”. Acest efect atrage atentia asupra influentei pe care etichetele o au asupra felului in care gandim.


Experimentele arata ca atunci cand intr-o clasa de elevi, urmeaza sa tina o ora un profesor nou, care este descrsi ca „prietenos si inteligent”, elevii il vor evalua pe acesta drept prietenos si inteligent. Daca profesorul este descris ca distant si rece, elevii il vor evalua astfel, chiar daca profesorul a avut acelasi comportament in ambele situatii. Cum putem combate aceasta eroare de gandire: este bine sa fie evitate etichetele in interactiunea cu copiii si cu celelalte cadre didactice.

Efectul Dunning Kruger

Inseamna supraestimarea propriilor abilitati. Mai exact, efectul Dunning Kruger arata ca persoanele care au cunostinte reduse intr-un domeniu nu isi pot da seama care sunt cunostintele care le lipsesc si in acest fel, isi supraestimeaza abilitatile. Mai simplu spus, acest efect apare atunci cand oamenii „nu stiu ce nu stiu”. Poate afecta atat elevii, cat si cadrele didactice. Informarea continua si disponibilitatea de a invata si de a primi feedback sunt modalitati prin care poate fi combatut acest efect.

Aceste erori de gandire sunt printre cele mai frecvente, afectandu-ne pe noi toti. Daca totusi nu te-ai regasit in niciunul dintre ele, specialistii spun ca suferi de eroarea „punctului mort”. Aceasta inseamna ca ai impresia ca doar alti oameni pot sa faca greseli in gandire, dar nu si tu. Daca te consolezi cu ideea ca aceste erori de gandire apar doar in educatie, inseamna ca pur si simplu esti sub influenta efectului optimismului excesiv, care ne face sa subestimam dificultatile :.)

*Sursa foto:Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe