Dezvoltarea copilului la 4 ani
La varsta de 4 ani, incepi sa observi cu adevarat personalitatea copilului tau si te poti bucura mai mult de interactiunea cu el, care devine mai usoara. Un copil de 4 ani devine pe zi ce trece mai independent si mai increzator in propria persoana. In acelasi timp, are un autocontrol mai bun si un nivel de creativitate mai mare. La aceasta varsta, copiii petrec mult timp jucandu-se cu alti copii, sunt din ce in ce mai curiosi sa incerce lucruri noi, iar atunci cand devin frustrati, isi exprima emotiile din ce in ce mai clar.
Citeste si:
Ce poate sa faca un copil la 3 ani?
Dezvoltarea cognitiva in primii ani de viata
Dezvoltarea motrica la 4 ani
- Alearga mai bine si mai repede. Se poate opri brusc si cade mai rar.
- Poate sa arunce o minge in sus sau in jos si poate sa o prinda relativ bine.
- Sta intr-un picior mai mult de 9 secunde.
- Coboara si urca treptele cu cate un singur picior pe treapta.
- Merge bine pe tricicleta, luand curbele cu usurinta si ocolind cu succes obstacolele.
- Poate trece de la tricicleta la bicicleta cu roti ajutatoare.
- Se imbraca singur cu foarte putin ajutor din partea parintelui.
- Se spala pe dinti singur.
- Merge singur la toaleta.
- Poate rezolva puzzle-uri de 12-18 piese.
- Incepe sa foloseasca foarfeca (pentru copii) si lipiciul pentru a realiza proiecte simple.
- Decupeaza, lipeste si copiaza forme simple. Spre varsta de 5 ani, invata sa tina cu trei degete o pensula sau un instrument de scris.
Limbajul si dezvoltarea cognitiva
Un copil la 4-5 ani se descurca din ce in ce mai bine sa poarte o conversatie, spre deosebire de anii anteriori. In plus, vocabularul creste din ce in ce mai mult, iar copilul poate acum sa raspunda nu doar la intrebari simple, ci chiar si la cele mai complexe. Majoritatea copiilor, la aceasta varsta canta, tin ritmul si inventeaza cuvinte.
- Vorbeste mai clar (desi poate avea inca dificultati cu unele sunete) si foloseste propozitii din ce in ce mai complexe (orientativ, propozitii si fraze cu 6-10 cuvinte).
- Pot sa apara inca greseli de gramatica in vorbire, insa pana la 5 ani, cu ajutorul adultilor, majoritatea acestor greseli se corecteaza.
- Pana la 5 ani, poate sa spuna o poveste simpla respectand secventa introducere, cuprins si incheiere.
- Recunoaste cateva litere si poate invata sa isi scrie numele.
- Face diferenta dintre seara si dimineata, dintre „ieri” si „maine”.
- Poate recunoaste cuvinte scrise pe care le-a intalnit de multe ori, precum „Stop” sau „Exit”.
- Foloseste pronumele personale atunci cand povesteste ceva (ea, ei, ele etc.)
- Numeste cel putin 4 culori si 3 forme.
- Isi poate concentra atentia asupra unei activitati care il intereseaza in jur de 10 minute, dar poate fi in continuare distras cu usurinta.
- Poate urmari acum 2-3 comenzi simple date, precum „Pune cartea de colorat deoparte, spala-te pe dinti si ia-ti pijamaua pe tine.".
- Pune o multime de intrebari despre lumea din jur, fiind foarte curios sa inteleaga sau sa incerce lucruri noi.
- Intelege concepte precum varsta, forma, marimea, greutatea, distanta sau textura.
- Poate sorta obiecte in functie de forma, culoare si dimensiune, observand asemanarile si diferentele dintre obiecte.
- Poate ordona obiectele din functie de marime.
- Poate identifica tipare (de exemplu, un sir de patrat-triunghiu-patrat-triunghi) din ce in ce mai complexe (patrat-triunghi-cerc-patrat-triunghi-cerc etc.)
- Intelege un simbol – de exemplu, stie ca cifra 3 inseamna 3 obiecte.
- Este interesat sa asculte povesti sau sa se uite pe carti, sa scrie si sa deseneze.
- Poate spune numerele pana la 20.
- Poate copia dupa model un patrat, un triunghi si o cruce.
- Incepe sa faca diferenta dintre real si imaginar, dar inca le confunda.
- Incepe sa ceara ajutor si sa ofere solutii si sugestii.
Dezvoltarea socio-emotionala
- Incepe sa observe si sa inteleaga emotiile celor din jur. De exemplu, poate spune despre un copil: „Este trist pentru ca i s-a stricat jucaria.”.
- Pentru ca intelege mai bine emotiile celor din jur, incepe sa aiba mai multa rabdare si sa respecte reguli sociale (sa astepte sa ii vina randul, sa imparta jucariile sau sa ajute la strangerea jucariilor) mai bine, desi nu are intotdeauna succes.
- Incepe sa fie interesat de alti copii si sa prefere sa se joace cu ei decat singur.
- Poate avea „cel mai bun prieten”.
- Observa si intelege diferenta dintre fete si baieti si poate pune intrebari legate de acest subiect.
- Poate avea comportamente de lider in relatia cu ceilalti copii, incercand sa isi impuna vointa asupra lor.
- Inca pot sa apara crize de furie si plans atunci cand nu obtine ce isi doreste, dar frecventa lor incepe sa scada.
- Poate sa para foarte curajos si independent, dar are nevoie de reguli si limite in continuare. In plus, pot aparea temeri fata de lucruri pe care nu le intelege inca bine (de exemplu, umbre care se misca, zgomote din surse necunoscute sau miscari ale obiectelor).
- Isi dezvolta simtul umorului, invata sa spuna glume sau sa rada in situatii amuzante.
- Incepe sa traiasca o gama variata de emotii precum gelozie (de exemplu, fata de alte relatii sociale ale parintilor), entuziasm, furie si frica.
- Pot aparea comportamente exagerate (prea zgomotos, prea agitat) – acestea sunt normale, deoarece copilul inca invata care sunt regulile si standardele sociale.
- Incepe sa joace jocuri de rol, retraind experiente din viata de familie sau de la gradinita.
Ce ar trebui sa iti atraga atentia la aceasta varsta?
CDC (Center for Disease Control and Prevention) recomanda parintilor sa mearga cu copilul de 4 ani la pediatru daca observa, timp de cateva luni:
- frica, rusine sau agresivitate duse la extrem
- anxietate extrema, mai ales cand copilul e separat de parinte
- distragerea atentiei cu usurinta si dificultati de a se concentra asupra unei sarcini chiar si pentru 5 minute
- lipsa dorintei de a se juca cu alti copii
- lipsa de interes fata de ce se intampla in jurul lui
- lipsa contactului vizual cu alte persoane
- incapacitatea de a-si spune numele intreg
- dificultati de pronuntie care ii impiedica pe cei din afara familiei sa il inteleaga cand vorbeste
- stari frecvente si/sau accentuate de tristete si nefericire, dar si lipsa exprimarii emotiilor
- incapacitatea de a construi un turn din 8 cuburi
- dificultati de a tine un creion in mana
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Hiper independenta - ce inseamna si cum apare inca din copilarie
Hiper independenta inseamna determinarea deseori exagerata a unei persoane de a fi independent intru totul, chiar si atunci cand ar fi cazul sa accepte ajutorul sau sprijinul celor din jur.
-
Control psihologic versus control comportamental in relatia parinte-copil
Controlul psihologic are mai multa legatura cu consecintele negative ale dezvoltarii copilului pentru ca se refera la incercarea de a controla emotiile si gandurile acestuia.
-
Cum incurajam unicitatea copilului
Stim, teoretic, ca fiecare copil este unic si ca este important sa le respectam unicitatea si sa le incurajam dezvoltarea personalitatii. Cum putem face acest lucru cu adevarat?
Adauga tu primul comentariu: