Ce ar trebui sa faca un copil la 3 ani?
Totul despre dezvoltarea copilului tau
Pe masura ce copilul tau creste, se transforma intr-un omulet cu personalitate, cu atitudine exprimata din ce in ce mai des, cu lucruri care ii plac, dar si displac.
Unii considera ca la 3 ani copiii sunt inca toddleri, altii ca s-ar indreapta spre etapa de prescolaritate.
Orice varianta ai alege, varsta de 3 ani este o etapa care poate fi atat plina de tantrumuri, cat si de bucurii, explorari si descoperiri ale Sinelui Creativ.
Stim ca orice parinte are tendinta de a se asigura ca al lui copil este in grafic, de aceea iti prezentam abilitatile pe care copiii pot sa le foloseasca in jurul celor 36 de luni. Nu uita! Fiecare copil este unic* si are propriul sau ritm de dezvoltare!
Ce se intampla?
Copilul creste in inaltime si greutate. Potrivit CDC (Centers for Disease and Prevention) si WHO (WORLD HEALTH Organization): fetele pot avea intre 11,5 - 17 kg si intre 88 - 100 cm, iar baietii intre 11,8 - 17,5 kg si 89 - 101 cm.
Abilitati motorii fine - copilul poate cu usurinta sa isi spele mainile si sa le usuce, se poate imbraca singur si poate intoarce paginile unei carti. Ruleaza nisip kinetic sau plastilina pentru a face diferite forme (ruland-o in maini sau pe masa), construieste turnuri de 9 cuburi.
Abilitati motorii grosiere - marea majoritate a copiilor poate sa mearga “pe o linie”, sa stea in echilibru, sa mearga cu spatele, sa sara.
Am detaliat cateva abilitati motrice care te vor ajuta sa evaluezi abilitatile copilului tau*:
Aruncarea si prinderea mingilor
Copilul poate prinde o minge care a fost aruncata spre el. Stie sa isi foloseasca corpul (il indreapta spre minge, isi foloseste bratele pentru a prinde momentul etc).
Alergarea
In timp ce alearga, bratele se flexeaza si indoaie genunchii.
Echilibru
Pedaleaza cu usurinta o tricicleta, reuseste sa stea de unul singur, fara ajutor, pe scaunul de adulti si reuseste sa stea intr-un picior macar 2 secunde.
Dexteritate - reuseste sa strecoare un obiect intr-o nisa mica, se straduieste sa realizeze un animal din plastilina, incepe sa manevreze foarfecele - insa poate depinde, inca, de ajutor.
Abilitati cognitive si sociale
Memoria - copilul obisnuieste sa isi aminteasca anumite parti din povestea pe care i-ai citit-o cu o zi inainte.
Imaginatia - include in conversatie elemente de imaginatie, fantezie si de realitate. Realizeaza jocuri de rol cu papusile/jucariile lui. Jocul pe care il desfasoara urmareste un fir rosu, un scenariu… capata din ce in ce mai mult sens.
Diferite concepte - intelege timpul, la un nivel corespunzator varstei, intelege diferentele dintre inalt si scund, face diferenta dintre lucrurile la fel si cele diferite.
Muzica - recunoaste sunetele unor instrumente precum chitara, pian, toba etc. si poate sa cante chiar un cantec intreg din memorie.
Primele notiuni de geometrie - identifica un triunghi, patrat, cerc.
Gramatica si abilitati de conversatie - vorbeste utilizand corect pluralul (masina-masini, baiat-baieti etc.) si vorbeste in propozitii de 4 -5 propozitii, poate realiza mici descrieri ale actiunilor sale (precum explicarea a ceea ce a desenat cu creta sau explicarea actiunilor sale din timpul zilei, precum ce a facut la gradinita).
Autonomie - poate sa se imbrace singur (sa se imbrace cu pantalonii cu elastic sau fusta cu elastic) si chiar isi exprima personalitatea, mentionand ce haine ii plac si care nu sunt pe gustul lui.
Dezvoltare emotionala si cultivarea relatiilor - poate incepe sa gaseasca solutii pentru conflictele ivite la joaca (“e randul meu sa ma joc cu aceasta jucarie”), poate sa imparta jucariile cu alti copii, incepe sa dezvolte preferinta de a se juca alaturi de alti copii decat singur, coopereaza pentru acelasi obiectiv al jocului (de exemplu: sa construim un castel din pietre).
Pe masura ce copilul se apropie de 3 ani, in timpul situatiilor percepute de copil ca fiind cu factor de stres, se pot inteti tantrumurile. In aceasta perioada, copiii vor insista asupra castigarii independentei, dar vor trebui sa faca fata si frustrarilor aparute atunci cand inca nu reusesc sa finalizeze actiunea singuri.
Incep sa perceapa emotiile personale si ale celor din incapere si chiar sa foloseasca expresii precum Sunt vesel/ sunt fericit/ sunt suparat, de aceea este bine ca parintii, in conversatiile cu juniorii, sa utilizeze cuvinte care descriu emotiile, construind in acest fel vocabularul emotional.
Surse:
Child Development. Centers for Disease Control and Prevention
Developmental Milestones: 3 to 4 Year Olds. HealthyChildren.org
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Permanenta obiectului. Ce inseamna si de ce este importanta
Ce inseamna permanenta obiectului si cum poti testa aceasta capacitate la copilul tau.
-
Activitati pentru dezvoltarea cognitiva a copiilor
Dezvoltarea cognitiva a copilului se refera la toate abilitatile care contribuie la intelegerea lumii din jur si la invatarea de lucruri noi: pornind de la perceptie, atentie, memorie, gandire si continuand cu functiile executive si inteligenta.
-
Zambetul la bebelusi. Cand apare zambetul social
Cand zambesc bebelusii prima data si cand putem vorbi de un zambet cu semnificatie sociala?
Adauga tu primul comentariu: