Creativitatea, o provocare
Creativitatea la copii se dezvolta prin joc, interpretat ca o dimensiune majora a existentei si ca libertate absoluta in raport cu tot ceea ce inseamna conventie, inchidere si dependenta. Procesul fundamental al jocului este simbolizarea, ce permite crearea unui spatiu intermediar intre realitatea obiectiva (exterioara) si viata interioara (subiectiva).
In joc si prin joc, copilul poate sa transforme lumea si se maturizeaza pentru ca el scoate la iveala, prin creatie, un univers pur, nealterat de emotii si senzatii, imagini si reprezentari pe care le modeleaza intr-o forma noua, aceea a textului creat. Totul se desfasoara intr-un laborator interior, opus vietii obisnuite, atat de experimentala, situandu-se intr-un cronotrop propriu. Se produce spontan ruptura de tot ce este cotidian si banal si se amplifica la maximum resursele imaginative, ce implica spontaneitate, inspiratie, ingeniozitate, un fel de "ars combinatoria” autocentrica (orientata asupra subiectului) si alocentrica (vizand obiectul).
A fi creativ inseamna a-ti asuma riscul de a gresi, de a contura o lume ce nu-si pastreaza datele esentiale, ci se schimba mereu, dand la iveala reprezentari subiective, surprinzatoare.
De aceea, daca iti propui sa dezvolti creativitatea copilului tau, este bine sa ai o atitudine pozitiva si disponibilitate pentru joc si joaca. Exercitiile de dezvoltare a creativitatii devin astfel un prilej de a petrece timpul liber intr-un mod placut.
Exista numeroase metode de dezvoltare a conduitei creative a copilului, dintre care multe pot fi puse in practica in cadrul familiei.
Cum stimulezi creativitatea la copii
Exemplu: - ofera copilului ”un pumn de litere” si cere-i ca, prin combinari succesive, sa formeze cat mai multe cuvinte;
2. Ipoteza imaginativa este un joc imaginativ in intimitatea caruia posibilitatea ideii devine realitate, iar virtualitatea lumii imaginare se concretizeaza in actualitatea clipei. Intrebarile formulate sunt menite a stimula gandirea divergenta, de exemplu: ”Ce s-ar intampla daca ai ajunge o picatura de ploaie intr-o capsula atemporala?”.
Se creeaza astfel o invitatie la construirea unei lumi pe dos, gratuitatea jocului determinandu-l pe copil sa mediteze si sa descopere puterea creatoare a cuvantului.
Exemplul A:
1.alege un substantiv la intamplare;
2.copilul trebuie sa enunte un epitet, avand un timp de gandire clar determinat si cronometrat, repetarea unui epitet deja rostit ducand la excluderea sa din joc;
Exemplul B:
Acest joc presupune realizarea unui ”text in albastru”, pornind de la modelul pe care i-l oferi tu: ”O stea albastra se reflecta in apa albastra a unui rau. Reflexele albastre ale apei ii aduceau aminte de cerul albastru al verii, de ochii albastri ai bunicii si de cartea sa preferata din copilarie, ...
4. Jocul de-a personificarea propune posibilitatea nelimitata si necenzurata de a da viata, de a insufleti universul:
Exemplu: ”Imagineaza-ti o convorbire telefonica cu... Toamna”
- poti elabora un model sugestiv de tipul:
”M-a sunat Toamna ieri seara
pe cand gutuile se parguiau in tacere
si mi-a spus ca va sosi pe un covor de frunze,
va zbura intr-o caleasca de nori
si va poposi, sprijinita-ntr-un toiag
la marginea ferestrei mele...”.
5. Insula de corali: pornind de la adevarul stiintific conform caruia coralii iau nastere prin adaugirea de noi segmente la ”trunchiul” principal care se dezvolta luand forma unei fantastice increngaturi, prin extrapolare, acest joc are ca suport producerea unor ”increngaturi verbale”:
Exemplu:
a) porniti de la o litera, iar prin adaugarea de noi litere sau grupuri de litere noi, se obtin cuvinte care vor forma un sir eterogen;
b) combinati cuvintele intr-un enunt, folosind cuvintele de legatura dorite;
c) se dezvolta un text pe baza unui magnetism ideatic, prolific, cu caracter creativ, de exemplu: Z-ZA-ZAR-RAZA-BARZA-ZAIBAR-BARBA-VARZA-BAZAR - ”Sub o raza sta o barza si intr-o vaza Barba-Arsa zaibar bea-n bazar de varza si canta: ZARAZA, ZARAZA”.
Scoala Generala cu clasele I-VIII- Visca, Comuna Vorța, judetul Hunedoara
Sunt autoarea cartii Aspecte lingvistice in periodicele hunedorene.In prezent lucrez la o lucrare de cercetare-Impactul familiei contemporane in educatia copiilor.
Am 31 de ani si sunt o mamica fericita(am o fetita)."
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
7 obiceiuri zilnice care ii ajuta pe copii sa invete
Obiceiurile zilnice bune sunt cele care ii ajuta atat pe copii, cat si pe adulti sa aiba performante si sa se simta impliniti din toate punctele de vedere.
-
Anul Nou. Cinci obiceiuri noi de invatare pentru copilul tau
Inceputul anului nou poate fi o ocazie perfecta pentru a vorbi cu copilul tau despre felurile in care isi poate imbunatati rezultatele scolare. Iata cinci obiceiuri de invatare eficienta pe care le poate dezvolta in acest an.
-
De ce e importanta invatarea in vacanta de vara
Cinci motive pentru care este benefic sa introduci invatarea in programul de vacanta al copilului.
Comentează:4 comentarii
In ceea ce priveste creativitatea la limba romana, consider ca important e sa-i deschidem copilului apetitul pentru citit, sa se descopere pe sine prin ceea ce citeste si apoi restul vine firesc.