Copilul meu e un visator. Este acest lucru o problema?
Diferentele dintre oamenii sunt destul de usor de observat, indiferent de situatie. Unii sunt mai inalti, altii mai mici, unii sunt mai activi, in timp ce altii mai pasivi. Unora le place sa zambeasca tot timpul si sa fie optimisti, in timp ce categoria opusa pune raul mereu in fata si sunt mai posomorati “de felul lor”. La fel se intampla si cu cei ancorati mereu in realitate si oamenii visatori. Diferentele exista si daca ne coboram privirea printre copii.
- Chiar daca se implica in mai multe activitati, reactioneaza la fel. Adica este mai tacut, cu privirea “oarecum pierduta in spatiu” si are o atitudine care sugereaza ca gandurile lui nu sunt neaparat legate de realitatea imediata.
- Uneori pur si simplu sta si se uita pe fereastra, desprins de lumea din jur
- Isi petrece timpul desenand buline, inimioare, floricele pe ultima pagina a caietului, pe ciorne sau pe colturi de carti
- Se implica foarte rar in discutii si poate pune cateva intrebari, nu neaparat pentru ca i-ar pasa, ci doar de bun simt
- Se ofera voluntar sa faca diverse activitati care presupun munca individuala
- De multe ori, la scoala nu face ceea ce fac si ceilalti colegi
- Cand ajunge acasa, deschide cartea pentru a se apuca de invatat, iar la cat de concentrat e, ai cu adevarat impresia ca invata, insa nu este neaparat asa. Poate sa stea cateva ore bune cu creionul in mana si cartea in fata ochilor, fara a invata
- Esueaza sa faca o sarcina ceruta. O obisnuinta pentru cadrul didactic este de a merge si a-i oferi ajutor la sarcina pe care o avea de facut copilul, chiar si dupa ce toti ceilalti au reusit deja sa o termine.
1. Asigura-te in primul rand ca stima de sine a copilului tau nu este foarte scazuta. De exemplu, foloseste intrebari de genul: cum te simti? De ce nu vrei sa iesi in oras cu colegii tai? Cu cine te intelegi cel mai bine de la scoala? De ce nu ii trimiti un mesaj copilului din vecini pentru a iesi afara? Toate aceste raspunsuri iti vor spune cum anume gandeste lucrurile si cum se vede pe el. Un copil cu stima de sine va spune ca nu merita sa mearga afara cu nimeni, ca nimeni nu vrea sa se joace cu el, ca i se pare mai interesant sa stea singur, ca nu exista prieteni adevarati etc.
2. Verifica daca “visarea cu ochii deschisi” nu se datoreaza unei conditii fizice. De exemplu s-ar putea sa se simta rau, sa il doara ceva ori sa nu fie suficient de bine odihnit. Daca acestea sunt cauzele principale, atunci ia masurile necesare pentru a le rezolva.
3. Invata-l sa-si formeze prieteni noi. Daca e indreptat mai mult pe latura artistic poti sa-l dai la un club de arte plastice sau o organizatie in care pe langa faptul ca va invata lucruri noi, va lega si prietenii. Organizeaza o iesire la aer proaspat, la padurea din apropiere impreuna cu mai multi colegi de clasa ai copilului tau. Vorbeste cu cadrul didactic pentru a te ajuta si el in aceasta situatie. El poate favoriza interactiunea prin activitati de grup pe care sa le propuna la clasa.
4. Felicita-l si recompenseaza-l de fiecare data cand face un lucru bun. Asta inseamna ca poti sa-i aduci la cunostinta ca l-ai vazut asezandu-si hainele la loc in dulap, ca a curatat cusca catelului, ca si-a dus farfuria in chiuveta etc. Lucrurile marunte sunt cele care ii ofera satisfactie, cu atat mai mult daca e si recompensat pentru ele.
5. Aminteste-ti ca astfel de copii se asteapta numai la esec in urma oricarei activitati in care s-ar implica. Astfel ca vor evita sa participe. Rolul tau ca parinte sau cadru didactic este tocmai de a-l expune la situatii de acest gen. Chiar daca ii este frica pentru ca s-ar putea sa greseasca, se va intampla destul de rar asta. Si atunci va invata ca poate sa faca o activitate si sa se implice pentru ca nu va gresi intotdeauna.
6. Incearca sa nu-l certi sau “sa-l iei tare” pentru ca este un visator, iar tu ca parinte ai niste standarde mult mai ridicate, asteptari mai mari de la el. Nu-l blama. Incet, lucrurile se vor schimba, insa o atitudine dura, la unii ar putea functiona, in timp ce la altii ar duce la efecte negative.
7. Formeaza-ti cateva scopuri in educatia pe care o oferi copilului. Un prim scop ar fi sa-l implici in activitati extrem de simple si sa-l recompensezi pentru asta. Apoi sa gasesti domeniile pentru care este interesat si in care i-ar placea sa se implice. Cu pasi mici se poate ajunge la rezultate mari.
8. Daca il vezi ca sta “si pierde timpul”, intreaba-l ce face, dupa care lasa-l sa-ti dea raspunsul. Daca se plictiseste sau se gandeste, atunci intreaba-l ce ar putea face ca sa schimbe aceasta situatie. Singur va da raspunsul si iti va oferi si tie modalitati prin care sa stii ce il poate scoate din starea in care se afla.
Recomandarile tale
Ai intampinat astfel de probleme cu copilul tau. Daca da, ce modalitati ai gasit care sa functioneze si sa schimbe lucrurile? Asteptam raspunsurile tale.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce inseamna misofonia si cum il poti ajuta pe copil
Pentru unii copii, mesele luate in familie sau zgomotul din clasa pot insemna o adevarata tortura. Misofonia este fenomenul in care sunete mici, repetitive precum mancatul sau respiratul pot sa fie extrem de deranjante si imposibil de ignorant. Deranjul auditiv este insotit intodeauna de a reactie emotionala puternica.
-
Urmari mai putin cunoscute ale neglijarii emotionale in copilarie
Atunci cand vorbim de neglijarea emotionala a copilului ne referim la lipsa unor raspunsuri adecvate din partea parintelui, la nevoile emotionale ale copilului.
-
Trei greseli ale parintilor care afecteaza stima de sine a copiilor
Unele comportamente ale parintilor pot afecta in mod negativ stima de sine a copiilor. Este vorba de corectarea constanta a eforturilor/greselilor copiilor, compararea cu altii si minimizarea sentimentelor pe care cei mici le au.
Comentează:7 comentarii
Aceasta stare de visare permanenta la varsta pubertatii poate fi interpretata in mai multe moduri. Copilul tau poate fi foarte creativ si isi creeaza un univers al sau in care isi poate desfasura in voie fantezia. Insa poate fi vorba si despre o stare de apatie generalizata, sau una in care contactul cu realitatea devine minimal, ceea ce presupune o monitorizare si un sprijin din partea unui specialist. Faptul ca starea lui te ingrijoreaza mie imi spune ca este cazul sa va adresati unui psiholog care sa il evalueze si sa poata stabili despre ce anume este vorba. Este insa important sprijinul tau si un contact cat mai bun al copilului cu ceea ce se intampla in jurul sau: comunica mult cu el, incurajeaza-i relatiile de prietenie si socializarea, la fel ca si activitatile in afara casei.
de exemplu: La masa pana manaca trece o ora, trebuie sa-i zic eu sa mai manance ca ltfel, sta cu privirea pierduta si viseaza.
Cand scrie tot asa viseaza; cand invata daca nu zice cu voce tare, nimic nu retine - trebuie sa o ia de la capat, in rest el este un copil deosebit, dar nu stiu cum sa procedez cu el, am epuizat toate metodele. Sper sa ma ajutati int-un fel ca sa-l pot schimba.