Concursurile scolare si Evaluarile Nationale la clasele primare – pregatirea corecta a elevilor
(Interviu Crenguta Alexe, specialist Intuitext in educatie si profesor metodist)
Ce gresesc cadrele didactice atunci cand elevii percep examenele sau lucrarile de control in mod negativ? Cum le este comunicata ideea de evaluare de le inspira teama?
Evaluarea creeaza aproape tuturor persoanelor o stare de tensiune, genereaza emotii si este normal sa fie asa.
Cei care sunt prea relaxati nu se vor motiva suficient pentru a performa la nivelul lor maxim. Reusita consta in a transforma emotiile in ceva constructiv. Si pentru ca acest lucru sa se intample, responsabilitatea este a adultilor. Ei au rolul de a-i invata pe elevi cum sa-si gestioneze emotiile.
Adesea, si parintii manifesta o teama acuta in fata testarilor si tind sa puna o presiune prea mare asupra copiilor. Asadar, as vrea sa va intreb – ce le-ati trasmite parintilor din acest punct de vedere si cum i-ati sfatui sa comunice cu copiii?
Fiti prietenii calmi si partenerii de nadejde ai copilului dumneavoastra! El este ingrijorat pentru ceea ce il asteapta fara ca dumneavoastra sa puneti si mai multa presiune asupra lui. Il puteti sprijini daca va manifestati calm, cu optimism si incredere, fiind, in acelasi timp realisti si necerand de la el mai mult decat poate oferi.
Presiune prea mare, tensiunea, comparatiile cu altii, amenintarile, teama de pedeapsa nu il vor determina pe copilul dumneavoastra sa invete mai mult, sa fie mai silitor sau sa isi doreasca sa fie mai bun.
Din contra, sentimentul ca nu se ridica la inaltimea asteptarilor, ca nu va reusi sa va multumeasca poate creste nivelul stresului, poate duce la depresie si la scaderea randamentului. Pentru a atinge succesul, copilului trebuie sa ii fie stimulata dorinta de cunoastere, curiozitatea, are nevoie de incurajari, de afectiune, de incredere.
Care este abordarea corecta a acestor testari importante? Cum pot elevii scapa de frica de examene?
Parintilor trebuie sa li se explice scopul acestor evaluari, faptul ca rezultatele vor fi supuse analizei si nu vor fi utilizate pentru ierarhizarea elevilor, admiterea sau nu intr-o treapta superioara a invatamantului, ci doar pentru evidentierea unor deficiente de invatare, a caror remediere poate conduce la optimizarea evolutiei academice a elevului, prin intocmirea unor planuri de invatare individualizata, de planificare a unor activitati remediale.
Cunoscand ce se asteapta de la copiii lor, cadrul didactic si parintii trebuie sa-i sprijine sa-si transforme temerile in emotii constructive, sa le transmita o stare pozitiva, sa-i incurajeze.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Halloween-ul - o sarbatoare din ce in ce mai cunoscuta in Romania
Luna octombrie pentru multi dintre noi este doar o luna in care facem tranzitia de la zilele calduroase, de vara, la cele friguroase, de iarna.
-
Cum poate fi depasita teama de examene
Cand vine vorba de examene importante, precum Evaluarea Nationala din clasa a VIII-a sau Bacalaureatul, intregul viitor al copiilor pare sa depinda de rezultatul acestora. Astfel, nu e de mirare ca situatiile de evaluare si testare pot da nastere la panica si teama intensa.
-
Zece feluri in care poti sa il ajuti pe copil sa recapituleze pentru evaluari
Teste, teze, evaluari nationale sau alte examene: toate au in comun nu doar emotiile specifice unei situatii de examinare, ci si faptul ca necesita pregatire speciala.
Adauga tu primul comentariu: