characters characters

Cum pot profesorii sa mentina atentia copiilor in predarea online

Propus de: SuntParinte.ro   |   12 mai 2020    |   5119 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

atentia copiilor in predarea online
Orele sustinute in mediul online sunt o noua experienta atat pentru elevi, cat si pentru majoritatea profesorilor. Eficienta predarii si invatarii in mediul online poate avea de suferit: atentia copiilor este usor distrasa, tendinta de a amana este mai ridicata, iar oboseala se instaleaza mai repede.

Citeste si:

Motivatia copiilor pentru invatarea online. Strategii pentru profesori

Predarea online. Recomandari si ghid de bune practici



O educatie de calitate inseamna acces la informatie si la continut, dar si implicarea elevilor, promovarea de interactiuni intre ei pentru a se dezvolta gradual. Implicarea se face prin interactiunea dintre elevi, dar si dintre elevi si profesor. Educatia online este eficienta atat timp cat creeaza comunitati de invatare in care membrii se simt in conexiune unii cu ceilalti si pot sa se asiste reciproc in invatare.

Cum pot profesorii sa mentina atentia copiilor in clasa online? Iata cateva principii recomandate in literatura de specialitate.

Emotiile pozitive

Atentia copiilor depinde mult de starea lor emotionala. Un nivel prea ridicat de stres sau de monotonie inseamna un nivel scazut al atentiei. De aceea, umorul, o atitudine relaxata si comunicarea pe alte teme decat invatarea sunt utile pentru stimularea atentiei copiilor.

Informatiile relevante, pe scurt

Copiii se concentreaza mai bine cand profesorii spun lucrurile esentiale si informatiile relevante, evitand detaliile care nu sunt esentiale si prezentand notiunile cele mai importante cat mai simplu si mai clar posibil.

Pauze in predare

Momentele de predare ar trebui organizate pe intervale de cateva minute, urmate de pauze in care copiii verifica daca au inteles (rezolvand un text sau exercitiu, de exemplu) sau primesc exemple care sa ii ajute sa inteleaga mai bine ori informatii suplimentare inedite (care au rolul sa le stimuleze atentia). Lectiile ar trebui sa fie scurte in general – nu este obligatoriu ca predarea sa se intinda pe tot parcursul orei.

Exemplele din viata de zi cu zi

La fel ca in predarea traditionala, copiii vor fi mai atenti daca informatiile explicate de profesori sunt legate de viata de zi cu zi sau de evenimente actuale. Pentru adolescenti, descoperirile recente sau evenimentele culturale actuale pot trezi curiozitatea si interesul pentru lectii.

Control asupra invatarii

Pe cat posibil, este bine ca elevii sa simta ca au un control asupra invatarii. Intrebarile, discutiile deschise din timpul orelor, sugestiile oferite de copii sunt toate modalitati prin care elevii simt ca lectia le apartine si lor, nu este doar inca o sarcina impusa din exterior, pe care trebuie sa o „suporte”.

Tonul vocii

Audienta nu va ramane atenta daca tonul vocii este monoton. In mod ideal, tonul vocii si expresiile faciale ale profesorului ar trebui sa transmita pasiune si interes pentru continuturile predate. Desigur, limitele tehnice si distanta dintre copii si profesor vor afecta acest aspect, insa este important de luat in considerare.

Scurte teste online

Daca profesorii inregistreaza lectia dinainte, pot include in cadrul acesteia scurte teste online care sa ii mentina pe copii implicati si atenti la subiectul predat. Testele ar trebui sa includa 1-3 intrebari legate de continutul predat in aceeasi lectie, care sa verifice daca acestia au inteles corect informatiile predate.

Mister si curiozitate

Profesorii pot incepe ora anuntand copiii ca lectia se va incheia cu ceva care ii intereseaza in mod special (preferabil o informatie care ii priveste direct - de exemplu, felul in care informatiile din lectia respectiva se aplica in viata reala) cu un joc, un secret ori o surpriza placuta.

Creativitate si surprize

Tehnologia permite profesorilor sa aduca elevilor continuturi de tot felul, iar internetul ofera o multime de informatii relevante pentru invatare. Incluzand in lectii animatii care explica fenomenele predate, reportaje, scurte documentare, filmari ale experimentelor, fotografii inedite sau tutoriale, cadrele didactice pot surprinde copiii si le pot mentine atentia mai mult timp. De exemplu, lectiile de istorie pot fi mai interesante daca profesorii includ fotografii sau filmari de epoca, imagini cu descoperiri arheologice sau documentare despre evenimentele predate. Lectiile de limbi straine vor fi mai utile daca profesorii include materiale audio cu exemple de pronuntie nativa sau diferite accente, lectiile de fizica sunt mai usor de inteles daca include filmari de experimente sau animatii etc.

Principiul de baza este ca noutatea si surpriza sunt esentiale pentru mentinerea atentiei.

Umorul

O gluma, o poveste haioasa legata de informatia predata au rolul de a readuce atentia copiilor la lectie.

Participarea directa a copiilor la lectie

In masura in care tehnologia permite, profesorii pot mentine atentia copiilor in timpul lectiilor prin intrebari, nominalizari, solicitari de pareri si idei ale copiilor, incurajand astfel participarea directa a copiilor la lectie.

Contributia elevilor la lectie

Copiii nu trebuie sa ramana doar in rolul de a primi informatii, ei au capacitatea de a aduce si de a contribui la lectii sau discutii cu informatii si idei valoroase. De exemplu, profesorii ii pot intreba pe fiecare copil in parte ce informatie noua sau fascinanta au aflat cu o zi inainte, legata sau nu de materia predata.

Discutiile dupa ore

Dupa incheierea orelor, profesorii pot incuraja implicarea elevilor in invatare prin crearea de intrebari deschise legate de lectiile predate, la care copiii sa raspunda in scris.

Feedback-ul elevilor

Pentru ca predarea online este un experiment in desfasurare, cadrele didactice nu ar trebui sa ezite sa ceara parerea copiilor despre ce functioneaza bine si ce nu, ce ar vrea sa includa profesorii in lectii si ce ar vrea sa afle data viitoare.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Principiul Pareto
    Principiul Pareto sau regula 80/20. Cum il poate ajuta pe adolescentul tau
    17 ianuarie 2023   

    Principiul Pareto sau regula 80/20 a fost formulat de economistul italian Vilfredo Pareto si sustine ca 80% dintre rezultatele obtinute intr-un domeniu vin din 20% dintre cauze. Cum poti prelua acest principiu pentru a-l aplica in viata de zi cu zi, in organizarea timpului sau in invatare?

  • Cum invata copiii perseverenta
    Cum invata copiii perseverenta
    26 octombrie 2022   

    Perseverenta si capacitatea de a depune efort in mod consecvent sunt abilitati mai importante decat inteligenta si talentul cand vine vorba de succes pe termen lung. Cum le putem dezvolta la copii?

  • Pauza de miscare
    Pauza de miscare - cum poate invata copilul tau mai eficient
    22 august 2022   

    Atentia voluntara a copiilor (si a adultilor, de altfel) este limitata si are nevoie de exercitiu pentru a se imbunatati. Cand copiii au dificultati in a se concentra asupra lectiilor sau temelor, o pauza de miscare poate fi de ajutor. Iata cum.

Mai multe