Strategii de motivare a elevilor in predarea online
Cum pot profesorii sa motiveze copiii sa invete online
Predarea online vine cu o serie de provocari pentru copii si cadrele didactice: dificultati tehnologice inevitabile, lipsa unei relatii personale dintre profesori si copii, un control mai limitat al cadrului didactic asupra „atmosferei” din clasa virtuala, dificultati de verificare a nivelului de atentie al copiilor si o multime de alte detalii care apar pe parcurs, in functie de elevi, materie si continutul predat.
Unul dintre cele mai dificile aspecte ale predarii online se leaga de motivatia copiilor pentru invatare. Atentia copiilor in fata ecranului poate fi usor distrasa in timpul lectiilor online, oboseala intervine mai repede, iar implicarea copiilor in lectie poate fi mai dificila decat in clasa, cand cadrul didactic se afla la doi pasi distanta de elevi.
De aceea, specialistii in educatie abordeaza subiectul motivatiei si implicarii elevilor in invatarea online. Iata cateva metode esentiale prin care profesorii pot mentine ridicata motivatia copiilor pentru invatarea online.
Motivatia elevilor in invatarea online - aspecte esentiale
Un climat emotional sigur
Oricat de inedite, interesate sau creative ar fi lectiile online, copiii nu vor fi motivati sa participe la ele daca se simt stresati, speriat sau inhibati in timpul lor. Comunicarea online poate trezi un nivel mai ridicat de anxietate copiilor, de aceea este important ca profesorul sa incurajeze o atmosfera relaxata si sa formuleze reguli privind comunicarea online nonagresiva intre copii.
Prezenta si feedback-ul rapid al profesorilor
Copiii si adolescentii vor fi mai motivati sa invete daca percep profesorul ca fiind disponibil si activ online. Raspunsurile la intrebari, feedback-ul rapid asupra temelor si testelor, transmiterea la timp a materialelor de invatare, participarea video la lectii sunt toate modalitati prin care profesorul isi face simtita prezenta online.
Posibilitatea de a alege
Cand copiii si adolescentii au libertatea de a alege, vor fi mai motivati sa invete. De exemplu, elevii pot alege ce tematica sa abordeze intr-un proiect, gradul de dificultate al exercitiilor rezolvate suplimentar sau modalitatea in care isi prezinta tema sau proiectul (in scris, video, audio, de exemplu).
Sentimentul de apartenenta la grup
Distanta sociala ii poate face pe copii sa se simta izolati in procesul de invatare. Sentimentul ca se confrunta singuri cu probleme de invatare si lipsa interactiunilor personale cu alti copii pot diminua motivatia pentru invatare in predarea online. De aceea, cadrele didactice pot incuraja proiectele online de grup, discutiile in timpul lectiilor, crearea unei sectiuni de comentarii la care copiii sa participe cu intrebari si raspunsuri sau jocuri care presupun participarea tuturor elevilor.
Motivatia pentru invatarea online - tehnici specifice
Potrivit studiilor, activitatile in care copiii se bucura sa se implice sunt cele care:
- le permit sa fie creativi
- le trezesc curiozitatea
- promoveaza relatii pozitive cu alti copii
Cand copiii sunt motivati sa se implice in activitatile de invatare, acestia simt ca pot obtine patru lucruri importante: succesul (nevoia de a fi competent), originalitatea (nevoia de exprimare personala), curiozitatea (nevoia de a intelege) si relatiile pozitive cu ceilalti (nevoia de a socializa).
Platformele online de invatare, precum ScoalaIntuitext.ro (pentru clasele I-IV) sau ExamenulTau.ro (pentru elevii de clasa a VIII-a care se pregatesc pentru Evaluarea Nationala) ofera copiilor si adolescentilor activitati de invatare care raspund acestor nevoi.
Iata alte cateva tipuri de activitati potrivite invatarii online care pot creste motivatia copiilor si adolescentilor pentru invatare:
Rezolvarea de probleme reale
Pornind de la materia predata, profesorii pot propune copiilor diverse probleme reale pentru care acestia sa gaseasca solutii inedite. De exemplu, profesorii de chimie pot intreba copiii cum putem reduce poluarea, profesorii de biologie pot intreba copiii cum ne putem proteja mai eficient de virusi.
Proiecte care pornesc de la personalitatea copiilor
Tehnologia le permite copiilor sa se exprime si sa invete in acelasi timp. De exemplu, profesorii de matematica pot imbina nevoia de originalitate si de exprimare a preadolescentilor si adolescentilor cu lectii despre procentaje, propunandu-le un proiect in care elevii sa calculeze timpul dedicat diferitelor activitati (scoala, hobby-uri, sport etc.) si sa il reprezinte printr-un grafic. Profesorii de biologie pot da copiilor proiecte prin care acestia sa isi inteleaga mai bine caracteristicile fizice (culoarea ochilor, culoarea parului, de exemplu), profesorii de limbi straine pot propune copiilor lecturi ai caror protagonisti sunt de varsta apropiata, pentru ca elevii sa analizeze apoi ce lucruri au in comun cu acestia si ce lucruri ii diferentiaza, profesorii de geografie ii pot incuraja pe copii sa afle mai multe despre tara pe care ar dori sa o viziteze etc. Copiii de varste mai mici pot fi si ei implicati in proiecte potrivite varstei lor, in care sa aplice notiunile invatate la scoala (de exemplu, la matematica, elevii pot numara si clasifica diferite tipuri de jucarii, la limbi straine sau limba romana, pot filma o descriere sau o compunere despre cel mai bun prieten sau despre personajul preferat de desene animate, la biologie, pot filma sau fotografia evolutia unei plante etc.).
Teme inedite pentru acasa
In invatarea online, temele pentru acasa pot lua forme facilitate de tehnologie. Copiii isi pot prezenta temele inregistrandu-se audio sau video sau sub forma unei postari de blog. De exemplu, profesorul poate crea un blog al clasei, la care toti elevii sa contribuie cu articole si prezentari. Temele pentru acasa devin responsabilitati creative, pe care copiii si le asuma si pe care le pot arata si altor persoane. Blogul clasei este potrivit pentru aproape orice materie, de la arte si literatura pana la stiinte.
Invitati online interesanti
Intalnirile online cu specialisti din domenii de interes pentru copii, carora acestia pot sa le adreseze intrebari, webinariile gratuite la care pot participa si copiii, ateliere online inedite sunt modalitati prin care tehnologia poate trezi interesul copiilor pentru invatare.
Jocuri de rol si de imaginatie
Nu este vorba de jocuri de rol clasice, in care copiii interactioneaza direct imaginandu-si ca sunt o alta persoana sau ca se afla intr-o anumita situatie, ci de jocuri care permit copiilor sa foloseasca internetul si tehnologia pentru a se informa si a-si pune imaginatia la contributie. De exemplu, copiii isi pot imagina cum arata o zi din viata unui om de stiinta, a unui scriitor sau artist preferat. Mai intai, vor folosi internetul pentru a afla cat mai multe despre acesta, apoi pot scrie o pagina de jurnal imaginar. Daca personalitatile alese de copii sunt inca in viata, copiii pot fi incurajati sa ii contacteze pe acestia inainte de realizarea proiectului sau dupa incheierea acestuia, pentru a-si exprima admiratia si aprecierea fata de munca acestora.
Poti gasi alte idei de activitati potrivite pentru invatarea si predarea online in cartea online gratuita Adding Some Tec-Variety.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Ce este fotbalul?
Celor mai multi dintre noi le poate parea o intrebare banala, cu un raspuns foarte simplu. Este un joc intre doua echipe, la care castiga cea mai buna. Are multi suporteri, iar fiecare meci genereaza multa adrenalina.
-
Siguranta copiilor – cum gestionam libertatea de actiune si grija pentru prevenirea pericolelor?
Copiii invata cel mai bine prin experiente si joaca. De aceea, cu cat beneficiaza de mai multe experiente noi, cu atat devin mai pregatiti pentru viata.
-
Creativitate, educatie si incluziune: un interviu cu Andreea Stan despre magia Minimest
Minimest, sectiunea dedicata celor mai tineri dintre cinefilii din cadrul Festivalului International de Film de Animatie Animest, care se va desfasura anul acesta intre 4 - 13 octombrie, s-a transformat intr-un univers de explorare creativa si educationala pentru copii si familii.
Adauga tu primul comentariu: