characters characters

Tehnici de predare care incurajeaza gandirea copiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   12 octombrie 2018    |   13794 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

tehnici de predare
Una dintre cauzele pentru care motivatia intrinseca pentru invatare a copiilor scade este faptul ca nici la scoala, nici acasa, copiii nu sunt incurajati sa foloseasca activ informatiile noi. A folosi informatiile invatate la scoala inseamna si a gandi despre ele, a le analiza si a le interpreta, nu doar a realiza proiecte concrete pornind de la ele.

Cand copiii sunt incurajati sa gandeasca (sa analizeze, sa interpreteze, sa gaseasca explicatii etc.), vor fi mai implicati in invatare, iar motivatia scolara creste.

Specialistii vorbesc despre „rutine de gandire” care pot fi formate la copii, in clasa, dar si acasa, in discutiile cu parintii. Rutinele de gandire sunt tipare de actiuni mintale, care presupun:

  • Obiective specifice care sa vizeze tipuri de gandire specifice
  • Strategii folosite in mod repetat
  • Strategii usor de invatat si de folosit
  • Metode care pot fi folosite atat in grup, cat si individual si in contexte variate

Tehnici de predare care ii invata pe copii sa gandeasca


Iata cateva astfel de rutine care pot fi privite ca tehnici de predare care incurajeaza gandirea critica a copiilor, ii implica in activitatea de invatare, ii ajuta sa inteleaga mai usor lectiile si le dezvolta metacognitia. Tehnicile pot fi incurajate si acasa, de catre parinti, atunci cand copiii invata lucruri noi impreuna cu parintii.

„Ce te face sa spui asta?”

Aceasta rutina ii ajuta pe elevi sa descrie ceea ce vad sau stiu si ii determina sa puna intrebari pentru a-si formula explicatii. Promoveaza gandirea bazata pe dovezi, ii invita pe elevi sa isi impartaseasca interpretarile si ii incurajeaza sa inteleaga perspectiva altor persoane.

Poate fi folosita pentru a explora un text, pentru a face observatii stiintifice, a formula ipoteze sau pentru a investiga idei conceptuale. De exemplu, elevii pot asista la un experiment de fizica sau chimie, apoi vor raspunde la intrebarile:

  • Ce crezi ca se intampla?
  • Ce te face sa crezi acest lucru?

In timp, dupa ce elevii sunt obisnuiti cu aceasta rutina, vor incepe singuri sa ofere interpretari si dovezi a ceea ce vad, fara a mai astepta sa fie intrebati.

„Stiu. Ma intreb. Explorez”

Este o tehnica bazata pe urmatoarele tipuri de intrebari:

  • Ce stii despre acest subiect?
  • Ce intrebari sau nelamuriri ai?
  • Cum poti explora acest subiect?

Aceasta rutina ii incurajeaza pe elevi sa lege informatiile noi de cele vechi, le stimuleaza curiozitatea si ii incurajeaza sa invete independent.

La clasa, este nevoie ca profesorul sa acorde timp copiilor sa se gandeasca si sa scrie lucrurile pe care le stiu despre un concept care urmeaza sa fie studiat. De exemplu, pot fi intrebati ce stiu despre fotosinteza. Apoi, copiii se vor gandi la lucrurile care nu le sunt foarte clare despre procesul de fotosinteza si la resurse pe care le pot folosi pentru a gasi raspunsurile la intrebari. Dupa ce copiii au raspuns individual sau in grup la aceste intrebari, raspunsurile vor fi discutate la nivelul intregii clase, profesorul putand nota pe tabla ideile principale si cautand impreuna cu elevii raspunsuri pentru nelamuririle lor.

Este o modalitate de a-i implica activ pe copii in invatare si de a le da increderea ca pot invata pe cont propriu orice.

„Privesc. Ma gandesc. Ma intreb”.

Aceasta rutina functioneaza foarte bine mai ales in domeniul artei si ii incurajeaza pe elevi sa faca observatii fine si sa interpreteze ceea ce vad. Le stimuleaza curiozitatea si pune bazele creativitatii. Strategia se foloseste pornind de la 3 elemenete:

  • „Eu vad….”
  • „Ma gandesc (ca ceea ce vad inseamna...)”
  • „Eu ma intreb...”

Poate fi folosita la inceputul orei, pentru a trezi interesul copiilor fata de lectia care urmeaza sau la finalul lectiei, pentru a le trezi curiozitatea si a cauta informatii pe cont propriu. De exemplu, la orele de istorie profesorul poate arata copiilor un obiect de uz casnic care reflecta stilul de viata din alta epoca, o cladire neobisnuita sau un obiect de vestimentatie care nu mai este util in prezent. Copiii sunt apoi rugati sa descrie obiectul, sa explice de ce cred ca arata astfel obiectul respectiv si ce curiozitati le trezeste obiectul respectiv. Si orele de biologie, geografie, fizica sau chiar matematica pot beneficia de pe urma acestei tehnici.

Titlul de stire de ziar

Este o tehnica potrivita pentru incheierea lectiilor. Copiii sunt rugati sa scrie un titlu de stire sau articol pornind de la informatiile invatate in ora respectiva. Daca teorema invatata la matematica sau legea invatata la fizica ar fi subiectul unei stiri de ziar, cum ar suna titlul acesteia? Tehnica ii invata pe copii sa extraga esentialul si sa il exprime cat mai sugestiv si este potrivita pentru aproape orice materie, inclusib limbi straine, limba romana sau chiar muzica.

Alte tehnici care ii invata pe copii sa gandeasca si sa reflecte asupra propriei gandiri:

„Obisnuiam sa cred…acum cred…”

Ii ajuta pe elevi sa reflecteze la modul in care parerile lor despre un subiect s-au schimbat. Poate fi utila in consolidarea noilor informatii, pe masura ce elevii invata sa priveasca diferit lucrurile, sa inteleaga diferite idei si credinte. Prin examinarea si explicarea ”cum” si ”de ce” gandirea s-a schimbat, elevii isi dezvolta abilitati de gandire si recunoastere a cauzei-efect si a relatiilor cu consecintele.

Aceasta rutina poate fi folosita dupa citirea unei informatii noi, dupa ascultarea unui vorbitor, dupa vizionarea unui film, dupa o experienta noua, dupa o discutie in clasa sau la finalul unei unitati de studiu.

Cercul perspectivelor sua punctelor de vedere

Este potrivita mai ales la orele de literatura. Copiii pot fi impartiti in grupuri si fiecare grup este rugat sa isi exprime parerile din perspectiva unui personaj. Astfel, un eveniment este privit din puncte de vedere diferite, iar copiii inteleg ca fiecare personaj (si, implicit fiecare persoana din viata reala) are motivatii, emotii si ganduri diferite.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe