characters characters

Raportul privind Implementarea Statutului Elevului la nivel National (RISEN)

19 noiembrie 2018    |   1007 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Raportul privind Implementarea Statutului Elevului la nivel National (RISEN)
Statutul Elevului, documentul care clarifica drepturile si obligatiile elevilor din Romania a fost adoptat, la initiativa Consiliului Elevilor, in septembrie 2016. Pentru a observa utilitatea si respectarea acestuia, Consiliul National al Elevilor a lansat Raportul privind Implementarea Statutului Elevului la nivel National (RISEN).

Raportul cuprinde concluziile chestionarelor completate de 8699 de elevi din intreaga tara, dintre care 41% au fost elevi din invatamantul vocational, profesional si tehnic, special, gimnazial si a celor din mediul rural.

Iata principalele concluzii ale raportului:

  • 35,39% dintre respondenti considera ca stilul de predare al profesorilor de la clasa corespunde necesitatilor acestora, putand fi caracterizat drept „modern” sau „adecvat”.
  • In ceea ce priveste disciplinele din curriculumul la decizia școlii, la intrebarea „Cati elevi se simt constransi sa aleaga optiunile impuse de profesori?”, nu mai putin de 79,54% dintre acestia au simtit o constrangere la un anumit nivel in sensul exprimarii optiunii cu privire la disciplinele apartinand CDȘ.
  • aproape jumatate dintre elevi (49%) considera ca sunt evaluati subiectiv. Dintre acestia, conform raspunsurilor date, doar 41% și-au exercitat cel putin o data dreptul de a contesta rezultatele evaluarilor scrise. Dintre cei care au contestat rezultatele evaluarilor scrise, 56% considera ca au fost indreptatiti in urma contestatiei. 78% dintre elevii care au contestat rezultatele evaluarilor au declarat ca au observat ostilitate din partea profesorului respectiv.
  • doar 35,94% dintre elevii respondenti au declarat ca primesc rezultatele lucrarilor scrise in maxim 15 zile lucratoare, asa cum este prevazut in Statutul Elevilor.
  • Statutul Elevilor mentioneaza si dreptul elevilor de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice, prin fise anonime. Doar 26% dintre elevii participanti la studiu au oferit feedback profesorilor.
  • 17,73% dintre respondenti afirma ca au fost intotdeauna informati inainte de a li se trece nota in catalog, restul de 82.27% confruntandu-se macar o data cu nerespectarea acestui drept.
  • 41% dintre elevi se simt in pericol la scoala, din punct de vedere fizic si moral. 26,3% dintre ei considera ca scoala nu este un mediu in care isi pot exprima opiniile in siguranta.
  • 47% dintre elevii respondenti au fost discriminati in scoli cel putin o data.
  • 63% dintre respondenti nu au beneficiat niciodata de o ora de consiliere psihopedagogica, asigurata prin Statutul Elevilor. 50,55% dintre elevii care au beneficiat de consiliere psihopedagogica sunt de parere ca aceasta nu i-a ajutat deloc.
  • 12% dintre elevi sunt obligati sa plateasca pentru a avea acces la actele proprii de studiu.
  • doar 13% dintre elevii navetisti participanti la studiu beneficiaza de decontul integral al navetei, iar 41%, primesc inapoi mai putin de 30% din costul total al navetei
  • 14% dintre elevii respondenti au depus petitii, plangeri sau solicitari la conducerea scolii, in legatura cu probleme cu care se confrunta. Dintre acestia, 61% nu au observat nicio modificare in urma actiunii lor.

Ca urmare a concluziilor acestui raport, printre recomandarile elevilor se numara:

  • Acordarea de feedback semestrial cadrelor didactice, printr-o fisa standardizata, intocmita de catre Consiliul National al Elevilor si avizata de catre Ministerul Educatiei Nationale, care sa fie transmisa in teritoriu spre aplicare;
  • Realizarea unui calendar national de acordare a feedback-ului semestrial;
  • Publicarea pe site-ul ministerului educatiei a unei liste negre a unitatilor de invatamânt ce nu respecta principiul transparentei, respectiv a unitatilor de invatamânt ce, prin regulamentul de ordine interioara incalca legislatia in vigoare (inclusiv Statutul Elevului);
  • Realizarea unui model tipizat de fisa de studiu pe care elevii ce participa ca observatori in cadrul evaluarilor externe, in speta evaluarile ARACIP, sa o completeze și care sa contina indicatori de referinta pentru a-i ghida spre a ști ce sa urmareasca pe parcursul acestora și, ulterior, realizarea de catre CNE unui raport alternativ fundamentat pe continutul centralizatoarelor judetene ale fiselor de studiu, care sa ilusteze periodic statutul evaluarilor;
  • Scaderea raportului dintre numarul consilierilor psihopedagogici și numarul de elevi, care in prezent este de 1 la 800, fiind, totuși, nerespectat;

*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu