characters characters

Putem creste o noua generatie de fete in tech?

„Incepand cu 7-10 ani fetele isi pot pierde interesul in stiintele exacte”

13 februarie 2023    |   404 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

11 februarie marcheaza ziua femeilor si fetelor in stiinta, o zi care a aparut pentru a incuraja meritele si participarea in stiinta si tehnologie, si care isi propune sa schimbe pe termen lung faptul ca femeile reprezinta doar 28% din forta de munca din STEM (acronimul adoptat international pentru stiinta, tehnologie, inginerie si matematica) la nivel global.

O statistica similara am regasit si in Romania, in cadrul Logiscool, cea mai mare retea de scoli edu-tech pentru copii si adolescenti, unde dintre cei peste 40.000 de elevi in 5 ani de activitate, 25% sunt fete, un procent pe care scoala isi propune sa il creasca prin noi metode educationale si campanii de informare.

Am stat de vorba cu Dana Banica, General Manager Logiscool Romania, despre solutii si cauze - de ce anumite stereotipuri conduc la un interes mai mic al fetelor catre STEM, cat si ce metode exista pentru a face domeniul mai atractiv si mai motivant, si mai ales de ce este necesar sa crestem numarul de fete in STEM.
Dana Banica Logischool

Logiscool are o legatura puternica fata de participarea fetelor in domeniul stiintelor exacte - ideea de a porni aceasta scoala a aparut chiar datorita fiicei fondatoarei Logiscool, Dr. Anita Breuer, care si-a dorit sa creeze un mediu ce combina educatia si joaca pentru a invata programare, in care punctele forte ale fetei sale urmau sa fie folosite pentru asimilarea noilor skilluri de alfabetizare digitala. 9 ani mai tarziu, Logiscool este prezent in 35 de tari si continua aceasta misiune.

Au fetele un interes mai mic catre STEM?

Daca nu este cultivat, da. Insa interesul fetelor in STEM nu tine de competente. Un studiu facut pe 65 de tari in care fetele si baietii au primit un test de stiinta a aratat ca fetele au avut rezultate mai bune. De exemplu, in Romania, fetele au un avans de 2.3%. Interesul scade din cauza lipsei de participare la astfel de ore la varste mici, cand curiozitatea este in floare si copiii asimileaza notiuni noi foarte usor.

Diferentele de participare exista si se propaga prin situatiile si stereotipurile culturale la care sunt expusi tinerii - mai exact, de la ce jucarii au, la spre ce domenii sunt incurajati sa participe, la modul in care le este predata pentru prima oara o ora de informatica.

Doar participarea poate fi cheia in a reduce diferenta numerica dintre elevi si eleve, de aceea Logiscool se bazeaza pe lectiile demo gratuite disponibile la inceputul fiecarui semestru.

In general, la nivel mondial STEM este un domeniu in care nu sunt prezente la fel de multe femei ca in alte domenii, cum ar fi cel social, unde femeile predomina. Este vazut ca intimidant, neprietenos - cu siguranta ca ne-am intalnit cu stereotipul de “singura fata din clasa”. Nici studiile nu ne ajuta, aratand ca este mai putin probabil ca fetele sa urmeze cariere in computer science si programare. In fapt, este o problema bazata pe o lipsa de perspective de a folosi programarea si de exemple pozitive - factorii sunt doar culturali si pot fi influentati spre bine. Dar nu este o problema de aptitudini si competente. - Dana Banica, GM Logiscool Romania.

Baietii primesc mai multe jucarii cognitive, care dezvolta orientarea in spatiu si gandirea critica

Fata de fete, baietii tind sa primeasca mai multe jucarii cognitive, precum jocuri video sau jucarii de constructii precum LEGO sau Minecraft, perfecte pentru a antrena abilitatile motorii de orientare in spatiu, cat si de gandire critica, extrem de folositoare in domeniile STEM. Aceste skilluri sunt utile si in programare, care incepe intr-un mediu vizual axat pe construire, cu blocuri de comenzi.

Pe de cealalta parte, in general, fetele primesc jucarii orientate spre storytelling, cum ar jocuri bazate pe povesti sau carti, care le dezvolta skillurile verbale si de relationare si care nu sunt la fel de direct legate de modul clasic de predare in STEM. In plus, atunci cand fetele aleg sa se joace cu jucarii de constructii, o fac, in general, in mod diferit: spre deosebire de baieti care construiesc “de dragul de a construi”, fetele construiesc pentru a atinge un scop final, sau tind sa urmareasca o poveste.

7 - 10 ani, varsta la care multe dintre fete incep sa piarda din interesul catre activitati asociate mai departe stiintelor exacte

Studiile arata ca deja la varsta de 7-10 ani, fetele au mai putina incredere in abilitatile lor legate de stiinta, desi performantele lor nu sunt reduse fata de cele ale baietilor.

Fetele mai degraba putem spune ca nu au ocazia sa afle de ce sunt capabile in aceste domenii, intr-un mod similar cu baietii. Cand interesul se pierde in copilarie, este mai rar sa apara in adolescenta. Deci este nevoie sa gandim impreuna un mediu mai pregatit pentru punctele lor forte inainte ca decizia de a fi dezinteresat de un domeniu de viitor, cum este tehnologia, sa fie luata la 7-10 ani.

Personal, desi vin dintr-un background de inginerie, si am facut programare in scoala, la prima interactiune mi s-a parut ca nu ar fi pentru mine si abia mult mai tarziu, ca adult, am realizat ca imi place si ca mi se potriveste. Asta incercam sa rezolvam cu noua generatie de fete, printr-o abordare si predare diferite. - Dana Banica, GM Logiscool Romania.

Se preda programarea diferit pentru fete?

Curicula unui program educational de programare nu este diferita pentru fete si baieti pentru ca principiile de programare nu au nicio legatura cu genul. Cu toate acestea, modul in care tinerilor le sunt predate conceptele generale de tehnologie si IT poate face ca abordari diferite sa fie mai eficiente si mai accesibile pentru toti, atat fete cat si baieti - asta aplica Logiscool in cadrul orelor sale.

Ca sa atragem mai multe fete in STEM folosim o abordare care se muleaza pe punctele forte si interesele lor, adaptand exemplele acestora. Adaptarea NU inseamna ca fetele nu invata aspecte la fel de tehnice, ci ca ducem materia catre un scop mai larg, aducem in prim plan perspectiva de creator, care pune programarea si robotica intr-un context mai larg decat a deveni programator. - Dana Banica, GM Logiscool Romania.

Cursurile de explorare a universului digital deschid apetitul fetelor catre STEM

Statisticile Logiscool arata ca fetele au un traseu diferit fata de baieti - sunt mai interesate de intreg universul digital vs a incepe cu ore dedicate de programare sau robotica.

Procentul de fete la cursul de Digital Discovery din cadrul Logiscool este aproape dublu (40% vs 20%) fata de procentul de fete din cadrul cursurile de Programare. Cursul este axat pe toate competentele digitale si cuprinde elemente de baza pentru dezvoltarea gandirii algoritmice, fundamentele programarii, informatii legate de crearea de continut digital, precum si detalii despre utilizarea internetului.

Baietii merg la tinta, fiind mai familiarizati in obiectivele lor cu modul in care pot folosi programarea si robotica, in timp ce fetele exploreaza mai multe directii digitale. - Dana Banica, GM Logiscool Romania.

De obicei, dar nu intotdeauna, baietii sunt orientati catre a merge direct la rezolvarea problemei din cadrul povestii. De exemplu, sa construiesti un robot, pe cand fetele se preiau tot contextul creat pentru a ajunge la rezolvarea problemei si, in general, sunt mai implicate in narativa jocului care implica skillurile de programare.

Fetele renunta pe parcurs daca nu au in clasa macar o alta colega

Proportia fetelor din totalul de participanti activi la cursurile pentru clasele 1-4 este spre 30% si scade spre 15% pentru clasele 7-9.

Participarea numarului de fete in STEM nu tine doar de atragerea lor, ci si de retentia lor in aceste domenii. Parte din procesul nostru este sa organizam grupele astfel incat sa asiguram un numar minim de fete. Exista dificultati, pentru ca in afara dorintei noastre de a crea un mediu in care sunt bucuroase sa revina alaturi de colegele de curs, intervin si preferintele de zi si ora, pe care nu le putem influenta, avand in vedere ca grupele sunt de 8-12 copii maxim, pentru a putea lucra cu fiecare in parte.

In ce orase studiaza programarea cel mai mare numar de fete in Romania?

Bineinteles ca cel mai mare numar de fete este in Bucuresti si Cluj insa exista si diferente foarte mari si destul de greu de explicat intre orase si regiuni, ca de exemplu Resita si Falticeni sunt intre orasele cu procente relativ mari de fete la cursurile Logiscool (intre 34-35%), iar alte orase sunt la pol opus - ca de exemplu Bistrita (15%) sau Bacau (16%).

La fiecare deschidere de cursuri, atat in primavara cat si in toamna, scolile primesc aproape automat un numar de elevi care se vor inscrie la cursurile de programare si robotica. Numarul de eleve dintre acestia creste doar o data cu organizarea de workshop-uri si activitati care exemplifica la ce poate fi folosita programarea sau robotica.

Invatare bazata pe reprezentare, poveste si scopul final

Studiile ne arata ca fetele devin mai interesate de programare cand subiectele sunt prezentate intr-un mod mai apropiat de pasiunile si interesele lor.

Folosind exemple reale in care programarea si robotica au fost folosite in domenii creative (de exemplu in animatii), sociale (sanatate); accentul pe a imbunatati mediul si viata altora tinde sa aiba un raspuns mai bun vs exemplele traditionale, cum ar fi crearea de jocuri video.

Vrem sa deschidem apetitul fetelor catre STEM si skilluri digitale. Scopul nostru nu este sa pregatim programatori pentru piata muncii, ci sa echipam o noua generatie cu skilluri digitale care ii vor ajuta sa reuseasca in orice domeniu isi propun sa activeze in viitor.

De aceea, in momentul in care promovam cursurile si le conectam cu interesele copiilor, care nu tin neaparat de a programa, ci de a schimba lumea, avem rezultate mai bune in a atrage un numar mai mare de fete care realizeaza cum skillurile de digital pot folosi in a face ceea ce conteaza pentru ele.

Actiunile din fiecare oras au demonstrat ca participarea lor creste in urma unui workshop sau a unei lectii demo, de aceea atat noi, cat si parintii avem un rol cheie in a expune fetele la informatie. - Dana Banica, GM Logiscool Romania.

Alte aspecte practice introduse de Logiscool pentru adaptarea la interesele fetelor au fost invatarea prin poveste, prin care elevii invata programare folosind un personaj in diverse misiuni, avand posibilitatea de a-si personaliza personajele in orice fel, inclusiv feminin, pentru a fi o reprezentare mai apropiata de ele.

De ce este nevoie sa creasca numarul fetelor in STEM?

Copiii de astazi vor avea profesii care nu exista acum si despre care parintii nu ii pot sfatui. Avem nevoie sa facem acest domeniu interesant si accesibil pentru fete astfel incat decizia de a fi sau a nu fi intr-o ramura STEM sa fie luata dupa ce o fata a participat la un curs adaptat intereselor sale si punctelor sale forte.

Fetele trebuie sa faca parte din orice domeniu de viitor in aceeasi masura cu baietii, binenteles. Daca vom trata IT-ul si programarea la fel cu orice alta materie in care nu facem, ca parinti si elevi, diferente intre baieti/fete, va deveni mai evident de ce este la fel de bine pentru fete sa aiba sansa de a participa la astfel de cursuri inainte de a pierde, pentru multe dintre ele, “fereastra de interes” catre tehnologie in general, asa cum arata studiile.

Scopul este sa oferim fetelor oportunitati mai bune pentru ca altfel vom perpetua aceleasi diferente de lipsa de femei in domenii care ne vor schimba societatea in 10-20 de ani. - Dana Banica, GM Logiscool Romania.

Accesul la cursuri nu inseamna fortarea fetelor catre STEM - decizia ramane la ele de a urma o anume o cariera in aceste domenii, iar aceasta decizie sa fie informata pe baza unei experiente pozitive in care fetelor li se dau toate resursele disponibile pentru a avea succes si pentru a intelege ce impact pot avea ele utilizand aceste skilluri digitale.

„Cautam mai multe companii care isi doresc sa se implice in cresterea numarului de fete cu skilluri digitale”

Dupa lansarea programului de burse Drumuri Deschise de alfabetizare digitala pe care Logiscool l-a derulat la sfarsitul lui 2022, prin care a ajuns la 250 de copii din toata tara, scoala se deschide acum parteneriatelor cu alte companii cu scopul de a facilita cresterea numarului de fete care sa aiba acces la astfel de cursuri.

Programul Drumuri Deschise este un inceput bun, dar avem nevoie de aliati in demersul de a creste participarea fetelor in STEM, si in general in a creste rata de alfabetizare digitala a copiilor din Romania. In acest scop am inceput un proiect prin care putem colabora cu alte companii care vor sa se implice, dar nu au infrastructura necesara.

Programele Logiscool se desfasoara in peste 60 de locatii din tara iar parintii isi pot inscrie copiii la lectii demo gratuite pe site: https://www.logiscool.com/ro/programs/open-day

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu