characters characters

Prea multe activitati organizate afecteaza functiile executive ale copiilor

De ce nu este bine sa organizezi excesiv timpul liber al copilului

24 ianuarie 2019    |   677 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani.

activitaile structurate si functiile executive
Copiii care petrec mai mult timp in activitati structurate se descurca mai greu cand vine vorba de a-si atinge scopurile de lunga durata, a lua decizii si a-si gestiona comportamentele, arata un studiu recent.

Citeste si:

Problemele de invatare pot fi depistate inca de la gradinita

Autocontrolul, mai important pentru succesul scolar decat inteligenta


Pe de alta parte, atunci cand sunt lasati sa se joace asa cum vor, copiii au ocazia sa invete sa ia decizii si sa isi controleze comportamentul. Psihologii din cadrul Universitatii din Colorado si Denver au analizat programul a 70 de copii in varsta de 6 ani si au descoperit ca acei copii care petreceau mai mult timp in activitati libere aveau un nivel mai ridicat control al functiilor executive. Functiile executive se refera la atentie, planificare si autocontrol, dar si la memoria de lucru. Toate acestea ii ajuta pe copii sa isi planifice actiunile, sa ia decizii, sa foloseasca informatiile de care dispun pentru a-si atinge scopurile, sa treaca de la o sarcina la alta si sa isi inhibe gandurile si emotiile nedorite. Aceste abilitati indica deseori cat de pregatit este copilul pentru scoala, prezic performanta academica a copilului si succesul la maturitate.

Copiii cu o functionare executiva inalta sunt mai sanatosi, ajung sa traiasca un nivel de bunastare mai ridicat si sunt mult mai stabili din punct de vedere social, de-a lungul vietii lor.

Activitatile structurate sunt definite ca fiind acele activitati supravegheate de catre adulti, precum cursurile extrascolare. Pentru ca o activitate sa fie nestructurata, copilul trebuie sa aiba libertatea sa decida ce sa faca si sa isi dea seama cum anume sa o faca. Toate formele de joaca libera sunt considerate activitati nestructurate.

Studiul a aratat ca acei copii care au petrecut mai mult timp in activitati nestructurate au obtinut rezultate mai bune la teste care masoara functiile lor executive.

Activitatile nestructurate sunt mai benefice pentru copii deoarece acestia descopera pe cont propriu atat ce ii intereseaza si motiveaza, cat si modalitatile de a realiza activitatile respective. De exemplu, un copil care are o dupa amiaza libera, poate decide (singur) ca va citi o carte, iar dupa ce termina cartea, va desena o scena inspirata de carte si o va arata familiei. Acest copil va invata mai multe lucruri decat un copil care realizeaza toate aceste activitati sub indrumarea unui adult.

Organizarea excesiva a timpului copiilor, mai ales in primii 6-7 ani de viata, le poate fura acestora ocazia de a-si dezvolta abilitati de autocontrol, esentiale pentru succesul si dezvoltarea lor optima.

Sursa: EdWeek.org 


*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu