characters characters

Jocul celor Trei Figuri: Dezvoltarea empatiei la copii si prevenirea violentei in scoala

01 iunie 2011    |   4888 vizualizări
Asociatia Romana de Psihanaliza a Legaturilor de Grup si Familie ”Enrique Pichon Riviere” cauta psihologi pentru a deveni formatori in cadrul unui proiect european. Gasiti in continuare detalii despre proiect si despre fomare. Pentru inscrieri si intrebari, va asteptam la adresa: office@psihanaliza-de-familie.com


Empatia
Empatia este aptitudinea care ne permite sa ne punem, cel putin partial, in locul celuilalt. Ea joaca un rol esential in viata sociala ca prevenire a atitudinilor violente. Dar cum ii invatam pe copii empatia ? Pentru a face asta, Serge Tisseron, psihiatru si psihanalist, director de cercetari la Universitatea Paris Ouest Nanterre a pus la punct, apoi a experimentat cu succes un protocol de joc de rol ce poate fi practicat de catre educatorii si psihologii din gradinite dupa o formare de trei zile repartizate in cursul anului. A numit acest protocol Jocul celor Trei Figuri datorita legaturii cu cele trei personaje prezente in majoritatea povestilor privite si povestite de copii : agresorul, victima si salvatorul.
Scopul este dezvoltarea empatiei la copii pentru prevenirea violentei in scoala.

Un proiect european
Jocul celor Trei Figuri face parte dinr-un proiect european care a fost aplicat pana acum in Franta si Belgia. Din 2011, Asociatia Romana de Psihanaliza a Legaturilor de Grup si Familie ”Enrique Pichon Riviere”, in colaborare cu Serge Tisseron, va incepe formarea unui grup de 20-30 de psihologi care vor deveni la randul lor formatori. Ei vor forma apoi educatori si consilieri din gradinite.

Obiective
Jocul celor Trei Figuri indeplineste cinci obiective:
1. insusirea limbajului,
2. invatarea regulilor de socializare si de buna convietuire,
3. actiunea si exprimarea cu ajutorul corpului,
4. folosirea imaginatiei,
5. valorizarea raportarii la autoritate

Functii
In plus, acest joc indeplineste trei functii pe care nicio activitate din gradinita nu le indeplineste:
* constituie o forma de pre-educare fata de imagini permitand copiilor sa se poata proteja mai bine in raport cu cele pe care le vad, mai ales la televizor ;
* ii invata ”sa faca precum” si stimuleaza copiii ”sa imite ca si cum ar fi” in jocurile lor mai degraba decat sa faca ”de-adevaratelea”. Faciliteaza trecerea reprezentarilor de prim ordin furnizate de organele de simt in reprezentari de ordin secundar.
* in fine – si acesta este motivul principal pentru care Serge Tisseron incurajeaza jucarea lui – el invita copiii sa se imagineze in fiecare dintre pozitiile unei situatii agresive si reduce tentatia violentei incurajand capacitatea de empatie.
Jocul celor Trei Figuri ajunge sa incurajeze toti copiii sa-si rezolve conflictele intr-un mod non-violent si incearca sa formeze aceasta capacitate la cei care nu o au. Si asta fara a stigmatiza niciun copil. Rezultatele obtinute acolo unde jocul a fost aplicat sunt foarte promitatoare.

Cum se procedeaza?
Demersul se reduce la 7 consemne pentru o sedinta care dureaza in jur de 50 de minute. Asa cum vom constata, educatorul nu este pus intr-o pozitie de psiholog ci ramane in rolul de educator. De asemenea copiii nu participa pentru a depasi traumatismele ci pentru a invata sa se joace, ”sa faca precum”, sa traiasca impreuna, sa-si rezolve conflictele fara violenta....
1. Ne vom juca precum la teatru. Regula de aur este ”de a face precum”: nu facem niciodata rau, ci facem ”ca si cum” am lovi, pupa...Atunci cand un copil semnaleaza ca a fost lovit sau atunci cand gesturile sunt prea aproape de realitate, educatorul va opri jocul.
2. Ce ati vazut la televizor si v-a impresionat si despre care ati vrea sa vorbiti? Plecam de la televizor caci toti ne uitam la el si asta ne ajuta sa evitam sa abordam situatii familiale sau alte evenimente traite in realitate. Pornim de la imagini care ne-au impresionat, vorbim despre ele, ne jucam cu ele...si asta ne permite sa detoxifiem aceste imagini.
3. Sa construim un scenariu simplu. Nu pierdem prea mult timp pentru a-l construi: scenariile trebuie sa ramana scurte, ele contin 5 sau 6 actiuni si vorbele care le insotesc. Educatorul provoaca identificarea cu cele trei figuri: agresorul, victima si salvatorul. Daca rolurile sunt clare, dramatizate, chiar exagerate, asta va ajuta jocul. Vom atrage atentia ca salvatorul nu este un al doilea agresor, mai puternic decat primul ci o persoana care reglementeaza si care, indirect, va introduce ideea ca aceste conflicte se rezolva mai bine daca facem apel la o instanta exterioara, o autoritate.
4. Scenariul trebuie sa contina actiuni si cuvinte. Educatorul nu va invita copiii sa improvizeze caci acestia risca sa fie coplesiti de problemele care ii preocupa. Este motivul pentru care totul trebuie sa fie prevazut dinainte, actiunile si cuvintele care le insotesc.
5. Copiii voluntari joaca altenativ toate rolurile. Educatorul cere copiilor sa se desemneze singuri atunci cand totul este fixat si a rezumat scenariul si regulile jocului. Jocul se repeta de mai multe ori; daca scenariul nu este respectat, jocul este oprit.
6. Nu fortam pe nimeni sa joace, nu-i propunem nimanui sa joace, este vorba doar de voluntariat. Simplul fapt de a asista la joc este deja o participare.
7. Educatorul nu emite niciun comentariu de-a lungul intregului demers: el se va ingriji mai degraba sa incurajeze copiii mai ales pe cei care au dificultati de a juca. Copiii nu sunt intrebati despre ce au simtit caci riscam sa-i antrenam pe piste intime care nu privesc scoala/gradinita.

Formarea
Formarea se desfasoara in 3 zile, in care Serge Tisseron va fi prezent la Bucuresti. In cursul primei zile (septembrie 2011) va fi prezentat dispozitivul de lucru, atat din punct de vedere teoretic cat si practic (sub forma de joc de rol). Dupa aceasta zi, participantii incep jocul de rol cu grupuri de 15 copii intre 3-6 ani, o sedinta de 50 minute, ce va avea loc saptamanal. Alte doua zile sunt organizate apoi (ianuarie 2012 si aprilie 2012); ele abordeaza problemele intalnite in lucrul cu grupul de copii si modurile de a le rezolva.

Pentru a afla mai multe
Un manual pratic : Tisseron S. (2011) Le Jeu des Trois Figures en classes maternelles, Paris: Fabert ( http://www.yapaka.be)
O lucrare despre empatie: Tisseron S. (2010) L’Empathie, au cœur du jeu social, Paris: Albin Michel  
Un articol : Tisseron S. (2010) Prévention de la violence par le « Jeu des trois figures », Devenir, Volume 22, Numéro 1, 2010, pp. 73-93.
Linkuri :
* Serge Tisseron – Vidéo – 6 :15 min : http://www.yapaka.be/professionnels/video/faire-des-jeux-de-role-des-lecole-maternelle
* Prevenirea violentei in gradinita, documentar de Philippe Meirieu -26 min http://www.capcanal.com/capcanal/sections/fr/videos/cap_infos_primaire/maternelle/violence_maternelle
* Rezultatele complete ale studiului le gasiti pe : http://www.yapaka.be

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu