Fetele incep sa creada ca sunt mai putin inteligente decat baietii de la 6 ani
Inca de la cele mai mici varste, fetele incep sa se vada inferioare baietilor. Studiile arata ca de la varsta de 6 ani, fetele incep sa creada ca sunt mai putin inteligente decat baietii.
Astfel, inca de la varsta de 6 ani, fetele incep sa respinga anumite activitati doar pentru ca sunt convinse ca nu sunt suficient de inteligente pentru a le realiza.
Aceste stereotipuri sunt incurajate in cultura occidentala, prin carti, filme, desene animate in care eroii principali, de obicei si foarte inteligenti, sunt mai frecvent baieti decat fete. In plus, chiar si cadrele didactice au tendinta de a supraestima inteligenta baietilor si de a subestima abilitatile matematice ale fetelor.
Chiar si parintii sunt mai preocupati de infatisarea fetelor decat de inteligenta lor: un studiu din 2014 arata ca parintii au cautat de doua ori mai mult pe Google daca „Baiatul meu este destept”, decat „Fata mea e desteapta?”. Totusi, la intrebarea „Este fata mea obeza?” au aparut mai multe cautari decat la intrebarea „Este baiatul meu obez?”. In realitate, baietii sunt mai predispusi sa fie supraponderali decat fetele, iar acestea din urma au rezultate mai bune la scoala decat baietii.
Un alt studiu realizat pe copii cu varsta intre 5 si 7 ani a aratat cum percep copiii legatura dintre inteligenta si gen. Copiilor li s-au citit o poveste despre o persoana „foarte, foarte draguta” si despre o persoana „foarte, foarte inteligenta”. Apoi copiilor li s-au aratat patru fotografii, ilustrand doua fete si doi baieti. Cercetatorii au rugat copiii sa aleaga din cele patru fotografii, care sunt personajele din poveste. La varsta de 5 ani, atat baietii, cat si fetele au avut tendinta de a asocia inteligenta cu propriul gen: fetele au ales imagini ale fetelor, iar baietii au ales imagini ale baietilor. Insa la 6 ani, fetele au inceput sa aleaga un baiat ca fiind persoana foarte inteligenta din poveste, in aceeasi proportie in care baietii au ales astfel. Aceste raspunsuri ale copiilor nu au variat in functie de nivelul de educatie sau de venit al parintilor.
Cand copiii au fost intrebati care dintre cei patru copii din fotografii ar lua note mai bune la scoala, fetele au ales in mare parte fotografiile fetelor. Acest rezultat indica faptul ca fetele constientizau faptul ca ele au rezultate mai bune la scoala, dar acest lucru nu le-a schimbat convingerile despre propria inteligenta. Aceste stereotipuri influenteaza atitudinea fetelor fata de activitati diverse.
Intr-un alt studiu, 64 de fete si baieti au fost invitati sa se joace cu doua jocuri. Unul dintre ele a fost prezentat ca fiind pentru copii foarte inteligenti, al doilea ca fiind pentru copii perseverenti (dispusi sa incerce de mai multe ori pana reusesc). Fetele in varsta de 6 ani nu au manifestat aproape niciun interes pentru jocul destinat copiilor inteligenti, dar au fost la fel de interesate ca baietii de jocul pentru copii perseverenti. Fetele si baietii in varsta de 5 ani au fost la fel de interesati de jocul pentru copii inteligenti.
Efectele acestor stereotipuri sunt de durata, influentand si alegerile profesionale ale fetelor, care nu sunt la fel de prezente in domenii despre care se considera la nivel social ca necesita inteligenta superioara, precum cercetarea stiintifica sau ingineria.
Sursa: NYTimes.com
*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/denisenfamily/4366011857/in/photostream/
Adauga tu primul comentariu: