characters characters

Starea de bine in educatia copiilor este fundatia adultilor impliniti de mai tarziu

21 octombrie 2022    |   1848 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 18 ani +, 0 - 3 ani.

starea de bine in educatia copiilor
Starea de bine fizica, emotionala si spirituala a oricarui om, fie el copil sau adult, este echilibrul necesar pentru a ne putea atinge potentialul si a deveni cea mai buna versiune noastra. Aceasta stare de bine a fost mereu importanta, dar acum este mai mult ca niciodata, dupa aproape 3 ani de pandemie, un razboi la granita si instabilitate economica.

Conceptul de ”stare de bine” este esential in cresterea copiilor, fie ca ne referim la educatia din crese, gradinite, scoli, fie ca vorbim de continuarea acestei educatii in mediul familial. Despre integrarea starii de bine in procesul de invatare, ne explica doi dintre cei mai apreciati traineri internationali in educatie, ce vor fi prezenti in Romania la Conferinta de Educatie Timpurie. Evenimentul are loc intre 24 si 30 octombrie in Timisoara, Bucuresti, Suceava si Chisinau si aduce in fata educatorilor, invatatorilor si profesorilor de ciclu primar, 8 experti cunoscuti pe plan mondial pentru contributia la imbunatatirea sistemelor educationale din diverse tari.

A avea, a iubi, a fi

In domeniul educatiei, sunt patru indicatori care definesc starea de bine:

  • Conditiile din mediul in care copilul isi petrece ziua, fie ca vorbim de cresa, gradinita sau acasa (a avea)
  • Relatiile interumane - intre educatori, elevi, familie (a iubi)
  • Nivelul de dezvoltare personala (a fi)
  • Starea de sanatate

Dar cum sa integreze adultii aceasta stare de bine intr-un sistem plin de provocari, astfel incat sa fie bine cu ei si cu copiii a caror responsabilitate o poarta?!

Cu o experienta de 28 de ani in domeniu, Helen O’Donoghue, unul dintre cei mai apreciati consultanti internationali in educatie, ce va fi prezenta la Conferinta de Educatie Timpurie de la Timisoara, pe 24 octombrie, ne-a vorbit despre cum pot integra dascalii aceasta stare de bine in activitatea la clasa.
Helen O'Donoghue

“Profesorii trebuie, inainte de toate, sa recunoasca importanta, nevoia acestei stari de bine. Mai apoi, curricula aleasa, modul de predare si invatare sa fie gandite si aplicate in acord cu ea, sa promoveze aceasta bunastare emotionala si sociala. Sa sustina corectitudinea, onestitatea si sa promoveze respectul si stima de sine in activitatea lor.

La fel de important este ca dascalii sa fie sprijiniti. Sa poata fi bine cu ei pentru ca apoi sa fie bine cu cei carora le predau. Sa construiasca relatii de sprijin cu elevii si parintii ori ingrijitorii acestora, fara critica.”, spune Helen O’Donoghue.

Specialistul in educatie numeste cateva tactici esentiale pentru consolidarea relatiei adult-copil:

  • sprijinirea copiilor pentru a capata incredere in ei, a se adapta schimbarilor, pentru a fi atenti la nevoile lor si ale celor din jur;
  • centrarea atentiei pe competente, pe potentialul fiecaruia si adaptarea strategiei de invatare;
  • formare continua pentru dascali - cu schimb de opinii si colaborari intre profesori;

“Formarea continua este vitala, oportunitatea de a colabora unii cu altii. Astfel invatam mai multe despre cum reactioneaza alti copii, cum invata, cum se dezvolta. Pentru a ne intelege mai bine elevii, este necesar sa colaboram, asa cum fac si alti profesionisti din alte domenii. Ajuta la imbunatatirea modului de predare”, a completat Helen O’Donoghue. Educatorul se afla insa sub o presiune foarte mare, iar impactul ultimilor ani de pandemie COVID-19 ramane. In aceasta situatie, este poate mai dificil pentru el sa mentina pasiunea si entuziasmul pentru predare.

Helen Battelley
“Educatori trebuie sa aiba grija de ei insusi, sa isi ia timp pentru odihna, sa faca lucruri care le plac. Este important sa isi aminteasca de ce au ales cariera de dascal. Daca se simt coplesiti, sa se odihneasca, sa acorde timp pentru dezvoltare profesionala- care sa-i ajute in practica la clasa.”
, ne-a declarat Helen Batteley, consultant, antrenor, autor si speaker de renume international in domeniul dezvoltarii fizice si miscarii in educatia timpurie si primara. Va fi prezenta la Conferinta de Educatie Timpurie, pentru editiile din Bucuresti, Timisoara si Chisinau.

Pentru a insufla aceasta stare de bine, jocul ramane cel mai important instrument.

“Și noua adultilor ne place sa cautam jocul. Joaca este cea mai buna forma de cercetare. In timpul jocului, copiii pot explora, pot lua parte la diferite scenarii asemanatoare celor din viata reala. Acest lucru ii ajuta sa se adapteze, sa invete cum sa actioneze, reactioneze, la o lume in continua schimbare. De asemenea, copiii au nevoie de risc, la fel ca parintii si educatorii.(…) Fara o expunere eficienta la risc, copiii nu vor invata cum sa il gestioneze.” a mai spus Helen Batteley.

Potrivit specialistilor in educatie, rolul scolii in cultivarea starii de bine, pentru profesori si copii, poate fi rezumat astfel:

  • Preventie - prin crearea unui mediu sigur, in care problemele si incidentele sa fie putin probabile.
  • Identificare - prin recunosterea problemelor, acolo unde ele exista.
  • Sprijinire - prin acordarea de suport copiilor si dascalilor

Conferinta de Educatie Timpurie este o initiativa a Fundatiei Acorns, prin FIRST7, Centrul de training pentru parinti si educatori, al carei scop este de a oferi personalului din educatie solutii practice de predare, adaptate nevoilor copilului mileniului 3. Conferinta de Educatie Timpurie aduce anual in Romania experti internationali in educatie timpurie ce prezinta concepte noi si abordeaza subiecte esentiale pentru alinierea sistemului de invatamant prescolar din Romania la cele mai performante modele internationale. Pentru cadrele didactice din sistemul public, participarea la Conferinta este GRATUITĂ.

*Sursa foto principala: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Cum poti deveni un parinte mai bun? Acorda atentie copilului tau interior
    Cum poti deveni un parinte mai bun? Acorda atentie copilului tau interior
    01 iulie 2024   

    In literatura de specialitate a aparut conceptul de ”reparenting” care se refera la procesul prin care o persoana isi reconstruieste relatia cu sine intr-o maniera sanatoasa si empatica cu scopul de a-si imbunatati starea de bine, dar si relatiile cu cei din jur.

  • Munca invizibila a mamelor
    Munca invizibila a mamelor
    26 iunie 2024   

    Conceptul de munca invizibila se refera la eforturile pe care parintii - in majoritatea cazurilor, mamele - le fac pentru a sustine echilibrul emotional al copiilor, relatiile armonioase in familie si pentru a organiza si planifica activitatile si responsabilitatile familiei.

  • Aprecierea pozitiva
    Aprecierea pozitiva - ce inseamna si de ce este importanta in familie
    05 iunie 2024   

    Aprecierea pozitiva a celuilalt presupune recunoasterea si exprimarea recunostintei si a valorii celuilalt intr-un mod sincer si autentic.

Mai multe