4/10 - Numere naturale de la 0 la 20. Adunarea si scaderea numerelor naturale de la 0 la 20
Clasa I
Matematica
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa reprezinte cu ajutorul obiectelor sau desenelor, sa citeasca si sa scrie numerele de la 0 la 20.
(Exemplu: numarul 12 poate fi reprezentat cu ajutorul betisoarelor astfel: o grupa/legatura de 10 betisoare, care reprezinta zecea si inca doua betisoare, care reprezinta unitatile. Numarul format astfel poate fi scris, apoi citit cu voce tare.) - Sa compuna si sa descompuna numerele de la 0 la 20 in zeci si unitati.
Exemplu: numarul 16 este format din: 1 zece si 6 unitati
- Sa compare numerele naturale de la 0 la 20, folosind expresiile mai mic, mai mare, egal , iar in scris semnele de relatie <, >, sau =.
(Exemplu: „15 este mai mare decat 10”(15 > 10), „11 este mai mic decat 14”(11 < 14), „14 este egal cu 14”(14 = 14)) - Sa formeze multimi prin adaugarea sau eliminarea unor elemente.
Exemplu: Adauga stelute astfel incat sa obtii numarul din casuta: - Sa numere crescator si descrescator din 1 in 1, 2 in 2, din 3 in 3 pornind de la 0 sau de la 1.
(Exemplu: 0, 2, 4, 6, __, ___, ___; 0, 3, 6, __, __, ___) - Sa completeze siruri numerice.
(Exemplu: 12, 13, ___, ___) - Sa spuna succesorul si predecesorul unui numar (vecinii).
(Exemplu: 11, 12, 13) - Sa faca adunari si scaderi cu numere de la 0 la 20, fara trecere peste ordin şi cu trecere peste ordin.
(Exemplu: 2 + 13 = ; 19 – 6 = 8 + 7 =; 15 – 9 =) - Sa rezolve probleme, cu sprijin pe obiecte concrete sau dupa o ilustratie si sa verifice rezultatul prin numarare.
- Sa compuna probleme de adunare si scadere cu numere de la 0 la 20.
(Exemplu: Maria are 16 creioane. Pierde 5 creioane. Cate creioane i-au ramas? 16 – 5 = 11 creioane)
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa rezolve probleme de tipul a + b + c = x sau a – b + c = x, in care a, b si c sunt numere date.
(Exemplu: 12 + 6 – 3 = sau 19 – 13 + 4 = sau 18 – 12 – 4 = ); - Sa rezolve probleme cu doua operatii.
(Exemplu: Ana are 10 mere, fratele ei are cu 2 mere mai putin. Cate mere au cei doi impreuna? fratele: 10 – 2 = 8 mere; amandoi: 10 + 8 = 18 mere).
Comentează: