characters characters

Schimba mentalitatea copilului, pentru rezultate mai bune la scoala

Propus de: SuntParinte.ro   |   04 septembrie 2014    |   3051 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.


*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/purplesherbet/10946277666


Dincolo de metodele de invatare eficienta sau de resursele materiale disponibile pentru invatare, se pare ca exista un element esential care influenteaza rezultatele scolare ale copilului tau: mentalitatea lui, mai exact ce crede copilul despre inteligenta si invatare.


Carol Dweck, profesoara de psihologie la Universitatea Stanford, a demonstrat ca felul in care copiii isi privesc si isi inteleg propria capacitate de invatare (cu alte cuvinte, convingerile lor despre invatare) influenteaza rezultatele obtinute la scoala.


Exista doua tipuri de mentalitate descrise de autoare: mentalitatea flexibila si mentalitatea rigida.


Copiii cu mentalitate rigida:

  • considera ca talentul si inteligenta sunt “fixe”, ca nu pot fi influentate si ca oricat efort ar depune, nu isi vor putea imbunatati rezultatele la scoala.
  • cred ca performanta se datoreaza inteligentei sau calitatilor innascute: “Are note bune pentru ca este inteligent.”
  • isi revin foarte greu dupa un esec si sunt lipsiti de motivatie pentru a invata mai mult, considerand ca “Un esec inseamna ca nu sunt inteligent”.
  • considera ca invatarea ar trebui sa fie usoara si naturala. Daca nu este astfel, inseamna ca nu sunt inteligenti si nu are sens sa mai incerce.

Copiii cu mentalitate flexibila sau “de crestere”:

  • sunt convinsi ca inteligenta sau talentul pot fi dezvoltate prin efort pe care il depun pentru a depasi dificultatile in invatare.
  • de aceea, sunt motivati sa invete si le este mai usor sa isi revina dupa un esec, pe care il interpreteaza in termeni precum “Inseamna ca nu am muncit suficient.”
  • isi explica performanta prin munca depusa: “Are note bune pentru ca a invatat mult.”
  • nu se asteapta ca invatarea sa fie mereu usoara si privesc dificultatile intampinate cu optimism, vazandu-le ca oportunitati de crestere.

Cum il ajuti pe copil sa isi schimbe mentalitatea pentru a obtine rezultate bune la scoala?

  • Vorbeste-i despre cum felul in care privim inteligenta si invatarea influenteaza rezultatele scolare.
  • Incurajeaza-ti copilul sa adopte o pozitie mai realista fata de inteligenta ca proces: nu este fixa, ea poate fi dezvoltata in domenii diferite, cu performante diferite.
  • Invata-l ca este mai important sa progreseze decat sa ia note bune.
  • Explica-i faptul ca invatarea nu este mereu usoara, ca este normal ca atunci cand invata ceva nou sa i se para mai dificil. Cu cat pare mai dificil si cu cat depune mai mult efort pentru a invata, cu atat rezultatele vor fi mai bune.
  • Invata-l sa invete. Arata-i ca daca a incercat de mai multe ori sa inteleaga sau sa retina o informatie folosind o anumita strategie si nu a reusit, inseamna ca trebuie sa caute alta strategie de invatare. Explorati impreuna diverse strategii pe care le poate folosi atunci cand intampina dificultati in invatare.
  • Lauda mai mult efortul depus de copil decat calitatile innascute.
  • Vorbeste-i copilului despre oamenii celebri din diverse domenii. Cu totii au muncit foarte mult pentru a ajunge la performanta, niciunul dintre ei nu s-a bazat doar pe inteligenta sau talent.
  • Explica-i pe intelesul lui ce se intampla in creier atunci cand are loc invatarea: intre neuroni apar legaturi noi, care devin mai puternice pe masura ce exerseaza, repeta sau foloseste informatiile invatate in situatii diverse. Pe masura ce invata mai multe lucruri noi, ii va fi mai usor sa invete si altele:)

Si stereotipurile influenteaza rezultatele scolare ale copiilor. Psihologul Claude Steele in anii 1990 a propus teoria “amenintarii stereotipului”: copiii pot sa aiba rezultate proaste la invatatura daca devin constienti de stereotipurile existente despre sexul, etnia, apartenenta lor la un grup etc.


Iata cateva exemple de stereotipuri care ii pot afecta procesul de invatare:

Sexul: “Eu sunt fata, nu voi avea niciodata rezultate foarte bune la matematica”.

Etnia: “Rromii nu vor fi niciodata acceptati sa participe la jocurile de socializare”.

Statutul social: “Copiii bogati isi permit sa mearga la ore particulare si vor avea rezultate mai bune la scoala decat mine”.


Confruntati cu o situatie in care copiii constienti de anumite stereotipuri conform carora ei sunt inferiori, vor experimenta anxietatea ca traire emotionala. Anxietatea odata aparuta impiedica gandirea rationala, procesele de luare de decizii, planificarea, afectandu-le astfel rezultatele la scoala.


Daca esti curios sa afli care este mentalitatea copilului tau, o poti testa printr-un chestionar online in limba engleza.


Asadar, se pare ca felul in care intelegem relatia dintre inteligenta si invatare joaca un rol foarte important atunci cand vine vorba de rezultatele obtinute. Copilul tau ce fel de mentalitate are?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe