characters characters

Baietii in albastru, fetitele in roz. Stereotipurile de gen in cresterea copiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   20 iulie 2013    |   12224 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani.

simboluri diferente de gen
Cum sa cumparam ursuletul acesta roz? E pentru fetite, nu pentru baieti. Haide sa cautam o alta jucarie care este potrivita pentru tine”, ”Ti-am spus sa nu te joci in noroi. Toata ziua esti murdara, parca ai fi un baiat, nu o fetita. Uita-te la celelalte fetite, toate sunt curate si in rochite, numai tu esti plina de noroi” sunt reactii pe care multi parinti le au atunci cand copiii manifesta preferinte care “nu corespund” comportamentelor specifice baietilor, respectiv fetitelor.



Cum apar stereotipurile?

Majoritatea stereotipurilor sunt dictate social, de mediul in care traim. Deseori ele apar in stransa legatura cu grupul din care facem parte, apoi cu comunitatea in care traim si nu in ultimul rand cu ceea ce numim ”cultura” in care ne nastem. Stereotipurile sunt greu de schimbat si de cele mai multe ori ele sunt perpetuate si transmise din generatie in generatie.

Poate te intrebi cum anume apar aceste stereotipuri, desi tu nu ti-ai propus niciodata sa impui un anumit stil copilului tau?  Raspunsul este simplu: frica de a fi incadrat tu insuti intr-o categorie sociala.

In acest sens, iti propunem un exercitiu de imaginatie:Ti-ai lasa copilul intr-o dimineata sa mearga la scoala, imbracat cu hainele pe care le vrea, chiar daca ele nu se potrivesc deloc unele cu altele? Ti-ai imbraca baietelul in haine roz, daca si-ar dori acest lucru? Cel mai probabil, ai raspuns ”nu”, iar explicatia este simpla: ceilalti te-ar putea judeca pentru ca nu esti un parinte suficient de atent, de grijuliu, ca nu iti pasa de cum arata copilul tau sau pentru ca stii ca baietelului tau i-ar fi greu sa se integreze intr-un grup de copii daca i-ai da voie sa faca aceste lucruri.

Cum influenteaza stereotipurile de gen educatia copiilor?


Nu sunt valorificate aptitudini sau interese ale copilului. Un stereotip precum ”Fetitele nu joaca hochei, doar baietii” nu permite fetitelor care ar putea ajunge campioane la acest sport sa isi utilizeze si fructifice capacitatile native . La fel se intampla cu baletul, in cazul baietilor carora nu li se da voie sa-l practice pentru ca ii transforma in ”fetite”. Exista o multime de astfel de sporturi sau activitati.

Apar cerinte disproportionate fata de copiii de un anumit sex: “Baietii nu au voie sa planga”, “Fetele trebuie sa fie ordonate/sa invete sa gateasca/ sa se ocupe de curatenie”, “Baietii trebuie sa fie puternici, iar fetele delicate.”, “Baietii sunt mai buni la matematica/stiinte exacte decat fetele.”, “Fetele trebuie sa fie pricepute la activitati de indemanare (cusut, de exemplu)”, iar lista poate continua:). Asemenea stereotipuri stau la baza discriminarii in diverse situatii: fete care nu sunt incurajate sa dezvolte o cariera in domenii dominate de barbati sau baieti care sunt respinsi social pentru ca au un comportament mai “bland” decat “ar trebui”.

Cum eviti stereotipurile de gen in cresterea copilului tau?

1. Incearca sa identifici stereotipurile de gen care influenteaza educatia copilului tau, in relatie cu tine, cu prietenii sau cu scoala.

2. Vorbeste-i copilului despre idei preconcepute. Explica-i pe intelesul sau faptul ca oamenii au adoptat anumite idei sau “reguli” despre cum este “normal” sa se comporte un baiat si cum sa se comporte o fata, dar ca aceste idei sunt intr-o continua transformare si ca fiecare dintre noi are dreptul sa aleaga, dincolo de aceste stereotipuri.

3. Permite-i copilului tau sa incerce mai multe activitati si posibile hobby-uri pe care sa le poata practica.

4. Accepta emotiile copilului tau, oricare ar fi acestea. Si baietii sufera, asadar si ei simt nevoia sa planga. Aceasta atitudine il invata pe copil sa isi accepte la randul lui propriile trairi si sa le recunoasca si sa le accepte la cei din jur.

5. Aminteste-ti ca este absolut normal ca baiatul tau, de exemplu, sa fie interesat chiar si de ceea ce in mod “obisnuit” nu este caracteristic genului sau. Da-i ocazia sa afle mai multe despre ce il intereseaza si sa isi imbunatateasca abilitatile, chiar daca acestea sunt specifice in general fetitelor.

Desi in prezent, fetele sunt incurajate din ce in ce mai mult sa aiba comportamente sau preocupari percepute ca masculine, baietii inca au de suferit daca au comportamente tipic feminine. Asadar, este bine sa vorbesti copilului tau despre stereotipurile de gen care sunt dominante in societatea noastra, sa ii explici de ce unii oameni pot reactiona negativ la comportamente care nu se incadreaza in acestea si sa il incurajezi sa isi urmeze interesele si preferintele, indiferent care sunt acestea.

Tu ti-ai lasat fiica sa se joace cu jucarii pentru baieti sau fiul cu jucarii pentru fetite?


*Sursa foto: Pixabay.com

Comentează:
17 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    alorena    19.09.2012 - 08:47
    de acord cu cameliaro bravo
  • Utilizator Anonim
    doriana    17.09.2012 - 16:29
    Sunt in totalitate de accord cu Camelia.Lasati copiii, ei vor sti ce sa aleaga in viata si cum sa fie, dar numai daca noi, parintii,dascalii si societatea vom sti sa-i ghidam in viata.Atat e de neimportant cum se imbraca unii, altii...cu ce se joaca...Ei sunt atat de creativi, incat inventeaza un joc/ jucarie si dintr-un carton. Mai bine i-am invata morala crestina, sa dedice mai mult timp activitatilor scolare, activitatilor frumoase si sanatoase, sa fie puternici, sa nu clacheze la primul insucces, viata e dura; sa fie responsabili, sa fie onesti, altruisti, politicosi, respectuosi, sa-i invatam sa ia decizii bune in viata, sa le fim noi un bun exemplu de urmat.Sunt de acord ca vremurile se schimba si trebuie sa se schimbe pentru ca societatea evolueaza, insa mi-as dori ca vremurile sa se schimbe in bine, pana acum nu am vazut decat schimbari in rau, din pacate. Ar trebui sa fim mai responsabili cu copiii nostri si sa-i mai obisnuim si cu munca, ori munca este o idee preconceputa???!!! Mie asa mi se cam pare. Poate publicati un articol cu titlul: "Munca, o idee preconceputa?"(ironic fie spus).Eu cred ca un barbat trebuie sa fie mai puternic, mai curajos, sa-si gestioneze mai bine emotiile, sa aiba initiativa, macar cat are partenera de viata. Cred ca niciunei femei nu i-ar placea sa aiba langa ea un barbat fricos, plangacios, neancorat in realitate. Sa nu confundam sensibilitatea cu caracterul. Eu cred ca un barbat trebuie sa ocroteasca o femeie, sa fie atent cu ea, sa stie ca o femeie, prin constructia ei, este mai sensibila, mai firava etc., toate aceste lucruri se invata de mic.De aceea se recomanda baieteilor mici sa se joace cu papusile, invata sa fie delicati.Si sa mai stiti ca, inca de mici, baieteilor le place sa se dea "cocosi" in fata fetitelor, adica vor sa para neinfricati. Sa-i lasam sa fie asa asa cum doresc ei: baieteii, puternici si neinfricati, iar fetitele, gingase si delicate. In ce priveste imbracamintea(culoarea si forma)
    si alegerea meseriilor,s-au desfiintat de mult timp barierele.
  • COTIRLAN LUMINITA
    COTIRLAN LUMINITA    12.08.2012 - 14:17
    Iulia, mie imi pace articolul dar, imi place si ce scrii tu:”... Diferentele ne fac diferiti...”. Esti o mama bogata: cu patru fete si un baiat, cred ca ai sa ne povestesti multe lucruri care ne-ar fi utile, pentru a nu face greseli pe care tu, poate ai avut priceperea de a le fi ocolit! Sa va bucurati unii de altii si sa ne mai impartasesti din bucuriile voastre!
  • Ionescu Gabriela
    Ionescu Gabriela    06.08.2012 - 10:00
    Iar "rolul" in viata nu este dictat de sexul cu care te-ai nascut, ci este ales.. Daca o fata considera ca rolul ei in viata nu va fi sa fie gospodina, sa se casatoreasca si sa faca copii doar pentru ca acesta crede societatea ca este rolul femeii, nu este in niciun fel imorala sau lipsita de valori. Pur si simplu alege diferit fata de alte femei/fete. Si este important sa poata alege diferit, pentru ca are acest drept. Pana la urma, despre asta e vorba cand vorbim de stereotipuri: despre faptul ca oamenii judeca si critica alegerile altora, care nu se incadreaza in "normele sociale", mai mult sau mai putin scrise, iar uneori drepturile omului sunt incalcate din acest motiv.
  • Ionescu Gabriela
    Ionescu Gabriela    06.08.2012 - 09:48
    Fetele sunt fete si baietii baieti, oricum. Nu cred ca daca ii incurajam sa aiba comportamente diferite fata de cele "tipice" sexului lor incalcam principii morale, contribuim la "regresul" civilizatiei sau ii invatam sa fie imorali... Problema nu este ca fetele sunt diferite de baieti, ci ca din cauza ca facem atata caz de diferentele dintre ei, pierd oportunitati sau nu li se respecta drepturi. Femeile nu au avut drept de vot pana in secolul XX, iar in unele tari nu au nici in prezent. De ce? Pentru ca sunt "diferite" de barbati.Pentru ca in acele tari, acesta este un "adevar verificat". Am putea sa facem un pic mai mult uz de ratiune in discutiile astea, sa vedem care pot fi efectele negative ale stereotipurilor si sa nu punem semnul egal intre egalizare si animalizare, fara sa aducem argumente...
  • Utilizator Anonim
    iulia    05.08.2012 - 04:54
    Nu imi place articolul!
    Sunt de acord cu Camelia.Diferentele ne fac diferiti.Dumnezeu a creat barbat si femeie, dar reperele nu le mai cautam in adevaruri verificate ci inventam noi altele,apoi ne miram de ce lumea nu mai are valori ,de ce bunul simt a disparut, de ce ...??
    Am patru fete si un baiat, nu am facut diferente intre ei, dar ficare isi stie rolul in viata chiar daca si baiatul gateste uneori,iar fetele se pricep sa repare diferite lucruri.
    Daca am citi Intelepciunile lui Solomon am vedea ca acolo lumea era mult mai avansata ca astazi, cand se incearca pe toate caile devalorizarea Omului si aducerea lui la satisfacerea instinctelor primare - la egalizare=animalizare
  • Utilizator Anonim
    Laura    04.08.2012 - 12:38
    Cum ar fi sa imbraci fata in albastru si baiatul in roz,daca sunt gemeni?
    De ce sunt idei preconcepute?La nasterea unui copil se vrea sa se stie sexul.De ce, daca nu ar mai trebui educat in functie de sex? Oricum am dori noi ,copilul experimenteaza tot felul de roluri si manuieste, fie si din intamplare ,fel si fel de unelte jucarii,diverse obiecte,etc./. Toate depind de multi factori:pregatirea membrilor familiei, veniturile, datini si obiceiuri , religie,locatie, vecini, prieteni,colegi,varsta si multe altele.
    Parerea mea este ca fetele trebuie sa fie fete si baietii baieti.
  • Anca Munteanu
    Anca Munteanu    03.08.2012 - 07:08
    Poate ca de fapt exista diferente importante intre jucarii si haine sau modalitati de exprimare afectiva care sunt in acord cu societatea in care copiii traiesc si cu familia in care se nasc.
    Hainele sunt legate de identitate in sensul in care fiecare se imbraca in conformitate cu ceea ce este. Pictorii se imbraca altfel decat preotii, tinerii altfel decat batranii, adolescentele altfel decat bunicile lor. Hainele ”spun” cate ceva despre noi, despre varsta noastra, conditia sociala, uneori chiar profesia...Sigur ca in zilele noastre si in cultura noastra, exista suficienta libertate, comparativ cu acum 100 de ani sau cu o societate islamica de exemplu. Cat despre culoare, ea este din ce in ce mai legata de fenomenul social numit ”moda”. Exista in magazine camasi, cravate si tricouri pentru barbati de toate culorile, inclusiv renumitul roz!
    Cred ca articolul se refera la imaginea pe care parintele vrea sa o sustina despre copilul lui. De exemplu, vazand un bebelus imbracat in roz, stim sigur ca este fetita. Daca este imbracat in verde, nu ne dam seama din prima ce sex are. Si altfel nu avem nicio modalitate de a ”vedea”.
    In privinta jucariilor, lucrurile nu stau deloc asa. Joaca este o invatare, o repetare a activitatilor adultilor. Copiii se joaca ”de-a doctorul”, ”de-a mama si tata”, ”de-a hotul si politistul”, ”de-a petrecerea” etc. Fiecare adopta un rol, fie de barbat, fie de femeie si foloseste jucariile potrivite. daca ne jucam ”de-a santierul” la propunerea unui copil ai carui parinti sunt ingineri si lucreaza pe santier, atunci toti copiii din grup vor manipula excavatoare, buldozere, camioane, macarale. Daca ne jucam ”de-a mama si tata”, copiii reproduc cu destula precizie ceea ce vad in familia lor. O fetita ii spunea partenerei ei de joaca, ce il reprezenta pe sot: ”Strange tu caruciorul si baga-l in portbagaj!”
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    03.08.2012 - 06:32
    Copiii au personalitatea lor in privinta alegerii jucariilor sau a hainutelor.Fetita mea prefera masinute, jucariile preferate de un baiat.Ii placeau chiar hainutele pentu baieti.Acum nici macar sa sofeze nu+i place.Pe baiat l+am invatat sa fie ordonat, curat si sa se descurce singur.Nu pierdeti din vedere proportiile situatiei si nu exercitati presiuni asupra lor.Treaba noastra este sa le transmitem ca scoala nu este totul in viata si ca fericirea pur si simplu depinde de cu totul alte lucruri.
  • mihai12_sp
    mihai12_sp    02.08.2012 - 13:47
    Un articol interesant!Cred ca, fiecare dintre noi este fericit atunci cand copilul sau este...fericit!...Stiu ca la varste fragede, copilul nu poate lua decizii insa, nu trebuie oare sa-l ascultam??? Nu trebuie macar sa-l lasam sa se joace cu jucaria care-i place? Sunt interesante schimburile de pareri pe marginea acestor articole dar, cred ca trebuie sa ne expunem parerea, fara a le impune celorlalti ideile noastre.
  • Utilizator Anonim
    ioana (viitoare mamica de baietel, care va plange daca ii vine sa planga!)    01.08.2012 - 15:23
    Doamne ce contrariati sunt unii!
    Accentul in acest articol trebuia pus pe o mare problema care a fost enumerata, dar insuficient dezvoltata:
    BAIETII NU PLANG, BAIETII SUNT PUTERNICI!
    Dragi mamici de baieti, va place ca baiatul vostru cand va fi mare sa nu se poata exprima afecutiv? Va place sa nu va poata spune te iubesc, dar sa nu isi ceara scuze, dar sa se incapataneze?
    Asta este din seria cum iti asterni asa dormi si oricat de diferiti am fi (femei-barbati) comunicarea e cel mai de pret lucru, din cauza stereotipurilor aceasta devine dificila daca nu chiar imposibila in unele cazuri...
  • cameliaro_sp
    cameliaro_sp    01.08.2012 - 14:36
    Foarte prost articolul si o repet! Dumnezeu ne-a creat diferiti si lumea a evoluat tocmai bazandu-se pe diferentele dintre barbat si femeie! Fiecare trebuie sa isi cunoasca rolul lui in societate si sa si-l joace cat mai bine posibil. Femeia si barbatul se completeaza. Niciunul nu trebuie sa se substituie celuilalt. Copilul trebuie sa aiba permanent in fata lui diferentele dintre tata si mama si trebuie sa le inteleaga si sa le respecte! Traim astazi intr-un haos total in care barbatii devin cocote, se feminizeaza, se penseaza, merge si se comporta feminin...de unde si atatia travestiti si poponari. Iar fetele din ziua de astazi se comporta ca niste badarance, sunt in gasti si se bat precum baietii( vezi Nikita-cand locuiam in Romania o tot dadeau pe la televiziuni). Parerea mea si experienta mea de mama a doua fete etse ca baietii trebuie tratati si educati de mici ca trebuie sa ajunga barbatii adevarati de maine iar fetitele vor ajunge femeile de maine care vor naste si vor creste copii! Insasi MATERNITATEA nu da voie ca un barbat sa se creada la fel cu o femeie. Numai in fata lui Dumnezeu vom da socoteala la fel, dar fiecare dupa pozitia lui de barbat sau femeie. Cat despre dezvoltare si creativitate....stati linistiti...daca au mostenire genetica si cap dar si daca invata, vor face creatii nenumarate!!!! Sa pastram valorile mostenite si sa ii educam cum se cuvine si vor fi Oameni cu adevarat! Nu mai imitati educatia din occident, nu este neapat un exemplu bun. Eu traiesc aici si vad catre ce se tinde...
    Eu nu sunt impotriva dezvoltarii creativitatii copilului dar ce legatura are asta cu a lasa un baietel sa se joace precum o fetita, cu jucarii de fetita...PROSTIE! IMBRACATI-L ATUNCI SI CU FUSTITE...ROCHITE...etc. Fiecare barbat are si hormoni feminini si fiecare femeie are si hormoni
    barbatesti. Adica si un barbat plange dar si o femeie uneori se poate comporta in hotarari ca un barbat, e normal!( Fii barbata Zoe!) Dar nu trebuie dezvoltata partea feminina la un baietel asa cum nu trebuie alimentat comportamentul de barbat la o fetita...
    Pana la urma fiecare isi educa copilul cum vrea...problema este ca ajunge la gradinita sau la scoala pe mana unor dascali care gandesc futurist si fac experimente educationale pe copii.
  • Utilizator Anonim
    Smaranda Pop    01.08.2012 - 13:58
    Foarte bun articolul, cine spune ca femeile sunt foarte diferite de barbati,deja are o idee preconceputa. Nu avem cu sa dezvoltam copii creativi, cu o gandire sanatoasa, daca de mici pornesc in viata cu idei preconcepute. Vor fi nefericiti la maturitate, nu vor sti de ce "trebuie sa" nu vor indrazni sa iasa din tipare pentru a fi ei insisi. Scopul articolului, intuiesc, nu consta in a ajunge la o reziliere privind tematica femei-barbati, ci a forma la copii o gandire libera, creativa, divergenta, a nu-i inchide in cercul vicios al plafonarilor de orice fel si al gandirii inguste.
  • cameliaro_sp
    cameliaro_sp    01.08.2012 - 13:17
    Nuuuu...eu nu sunt in asentimentul acestui articol! Vrem sau nu suntem deosebiti. Femeia este diferita din foarte multe puncte de vedere fata de barbat. Si cat acest lucru a fost respectat lumea asta a mers bine cu valori morale, cu educatie adevatara, cu principii corecte despre viata. Cand femeia s-a emancipat, chipurile, si viata de famile aluat-o razna. Asa-zisa emancipare a femeii nu a fost decat spre preluarea educatiei copiilor decatre cei care au interesul sa ii educe cum vor ei, sa ii faca pe copii dependenti de o societate materialista si sa ii manipuleze. Nu observati ca se da din ce in ce mai greu educatie copiilor acasa?! Nu ai voie sa atingi copilul sau sa il iei de ureche pentru ca are drepturi si suna poate suna la protectia copilului ca il maltratezi. Nu ai voie sa ii spui ce sa faca, trebuie sa il lasi independent sa ia hotarari...
    Nu imi place genul de educatie care se doreste dat in zilele noastre. Aveti impresia ca este un progres si ca trebuie discutat altfel cu copilul?! Eu nu vad decat un regres in lume...chiar daca pare mai desteapta lumea per ansamblu, in mod individual lumea e mai proasta...informatiile nu mai sunt in capul individului ci in calculator. O societate nu se judeca dupa varfuri ci dupa medie. Vi se par mai destepti copii care nu au luat bacalaureatul?! Am 40 de ani si nu ma consider batrana, am crescut pe timpurile"alea" cand se invata, cand fetele erau fete si baietii baieti (vezi filmul " Liceienii")...Ce tot vorbiti de idei preconcepute?! DA...SUNT DIFERENTE MARI INTRE BAIETI SI FETE SI ASTEA NU SE NEAGA. SAU...POATE CA FACETI PARTE DINTRE CEI CARE ACCEPTA HOMOSEXUALII SI CASATORIILE HOMOSEXUALE BA CHIAR SI ADOPTIILE COPIILOR DE CATRE CUPLURILE DE HOMOSEXUALI.
    Nu imi place articolul!
  • Utilizator Anonim
    Lia    01.08.2012 - 06:11
    Poate ca parintii au inteles de mult timp ca este bine sa-i lasi copilului libertatea de a alege si de a experimenta, dar ce te faci cu mediul social in care activezi care nu este pregatit pentru a renunta la unele norme de comportare dinainte stabilite. Nu demult, pe prima pagina a abecedarului aveam o imagine, care, cred eu, ca actiona la nivel subliminal, in care mama gatea, tata citea ziarul si copiii se jucau. Astfel de mesaje ne sunt transmise zilnic prin reclame si, desi s-au mai miscat putin lucrurile tot vedem fete semidezbracate care fac reclama unor produse. Sa lasam copiii sa se joace, indiferent de sex cu jucaria preferata, dar am auzit ca sunt parinti care se simt amenitati de acest fapt. Au aflat de copii care se jucau cu jucarii preferate de sexul opus si cand s-au facut mari au optat pentru alta orientare sexuala. Societatea noastra nu este inca pregatita sa accepte astfel de lucruri.
  • Gabi Alama
    Gabi Alama    26.07.2012 - 09:02
    Luminita, de acord cu tine, ar trebui sa nu mai avem idei preconcepute. Din pacate, vedem stereotipurile peste tot in jur: o sotie trebuie sa stie sa gateasca, sa calce haine, sa se ocupe de "casa" mai mult, chiar daca are un serviciu si in general, cand apare copilul, este de asteptat ca se va ocupa mai mult de el. Cand aceste asteptari nu sunt indeplinite, lumea din jur judeca si critica. Mai avem mult, zic eu, pana cand vom vedea ca 90% dintre parintii de baieti ii invata, printre altele, si sa gateasca, sa se ocupe de rufele de spalat sau sa spele vase si ca 90% dintre parintii de fete le vor permite acestora sa joace fotbal in timpul liber, de exemplu.
  • COTIRLAN LUMINITA
    COTIRLAN LUMINITA    21.07.2012 - 17:12
    Copilul isi alege jucariile. Asta este parerea noastra, ca parinti. Copiii experimenteaza, isi dezvolta abilitatile. Cum ar fi sa mi se spuna ca, daca nu m-am jucat cu masinutele cand eram mica...nu pot conduce o masina adevarata!... Deci, numai baietii pot fi piloti de avion, vatman, sofer... Vai!!! Un barbat bucatar, de neconceput!... Hmmm...Oare vremurile nu s-au schimbat???... In zilele noastre, cred ca nu ar trebui sa mai avem idei preconcepute!... Fiecare copil ar trebui sa aiba dreptul de a-si alege drumul in viata, in functie de abilitatile sale. Deci, fara idei preconcepute!
Vezi toate comentariile

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe