Drepturile Copilului
Conventia Natiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului pe intelesul copiilor
In fiecare an, pe 20 noiembrie este sarbatorita Ziua Internationala a Drepturilor Copilului. Cum putem sarbatori aceasta zi? Amintindu-ne si invatandu-i pe copii care sunt drepturile lor.
1. Copilul este orice persoana cu varsta sub 18 ani.
2. Toti copiii au aceste drepturi, indiferent de cine sunt, unde traiesc, ce limba vorbesc, ce gandesc, cum arata, daca sunt baieti sau fete, daca sufera de o dizabilitate, dacă sunt bogați sau săraci și indiferent de cine sunt sau ce credințe au părinții sau familiile lor.
3. Cand adultii iau decizii, acestia trebuie sa se gandeasca la modul in care acele decizii vor afecta copiii. Toti adultii trebuie sa faca ce este mai bine pentru copii. Guvernele trebuie sa sustina protectia si ingrijirea copiilor de catre parinti sau, atunci cand este necesar, de catre alte persoane. Guvernele trebuie sa vegheze ca oamenii si institutiile care raspund de protectia si ingrijirea copiilor sa isi indeplineasca indatoririle asa cum trebuie.
4. Guvernele trebuie sa faca tot ce le sta in putere pentru ca toti copiii din tarile lor sa se bucure de drepturile recunoscute prin aceasta Conventie.
5. Guvernele trebuie sa lase familiile si comunitatile sa isi indrume copiii astfel incat, pe masura ce se dezvolta, acestia sa invete sa isi exercite drepturile cat se poate de bine. Cu cat copiii sunt mai mari, cu atat vor avea nevoie de mai putina indrumare.
6. Fiecare copil are dreptul la viata si la supravietuire. Guvernele trebuie sa asigure conditiile in care copiii sa se poata dezvolta in cel mai bun mod.
7. Nume si cetatenie - Copiii sunt inregistrati la nastere si primesc un nume recunoscut de stat. Copiii trebuie sa aiba o nationalitate (sa apartina unei tari). În masura posibilului, copiii au dreptul de a-si cunoaste parintii si de a fi ingrijiti de acestia.
8. Protectia identitatii - Copiii au dreptul la propria identitate – o dovada oficiala care arata cine sunt, inclusiv nationalitatea, numele si relatiile de rudenie. Nimeni nu ar trebui sa incalce acest drept al copilulului la identitate, dar daca acest fapt se intampla, guvernele trebuie sa ajute copiii si sa asigure asistenta necesara pentru ca identitatea acestora sa fie restabilita.
9. Copiii nu trebuie sa fie separati de parintii lor, cu exceptia cazului in care copiii nu sunt ingrijiti corespunzator, de exemplu, daca un parinte ii face rau copilului sau il neglijeaza. Copiii ai caror parinti locuiesc separat trebuie sa pastreze legatura cu ambii parinti, cu exceptia cazului in care contactul cu parintii ar dauna copiilor.
10. Daca un copil locuieste in alta tara decat cea in care locuiesc parintii sai, guvernele trebuie sa permita copilului si parintilor sa calatoreasca, astfel incat familia sa poata mentine legatura si sa fie impreuna.
11. Guvernele trebuie sa impiedice scoaterea din tara a copiilor in conditii ilegale, cum ar fi rapirea de catre o persoana sau sechestrarea in alta tara de catre un parinte, in conditiile in care celalalt parinte nu este de acord.
12. Copiii au dreptul de a-si exprima liber opinia asupra oricarei probleme care ii priveste. Adultii ar trebui sa ii asculte pe copii si tina cont de parerile acestora.
13. Copiii au dreptul de a se exprima liber si de a primi si comunica informatii despre ceea ce invata, gandesc sau simt, in forma orala, scrisa, tiparita sau artistica ori prin orice alte mijloace, cu exceptia cazului in care prin aceasta incalca drepturile altor persoane.
14. Copiii au dreptul la propriile ganduri, opinii si la alegerea unei religii, dar prin acesta nu trebuie sa ingradeasca dreptul altora de a se bucura de drepturile lor. Parintii pot sa indrume copiii astfel incat, pe masura ce cresc, sa invete sa isi exercite acest drept in mod corespunzator.
15. Copiii au dreptul de a se asocia sau de a infiinta grupuri sau organizatii si au dreptul de a se intruni cu copii, atat timp cat prin aceasta nu pun in pericol drepturile altora.
16.Fiecare copil are dreptul la viata privata. Legea trebuie sa protejeze viata privata, familia, domiciliul, corespondenta si reputatia copilului impotriva oricaror atacuri.
17.Copiii au dreptul la informare prin Internet, radio, televiziune, ziare, carti si alte surse. Adultii au datoria de a se asigura ca informatiile la care au acces copiii nu sunt daunatoare. Statele trebuie sa incurajeze media sa difuzeze informatii din cat mai multe surse, in limbi pe care copiii le pot intelege.
18. Parintii sunt principalele persoane responsabile pentru cresterea copilului. Daca un copil nu are parinti, aceasta responsabilitate va fi preluata de un alt adult, denumit „tutore”. Parintii si tutorii trebuie intotdeauna sa se gandeasca la ce este mai bine pentru copil. Guvernele trebuie sa ii ajute pe parinti si pe tutori. Cand un copil ii are pe ambii parinti, amandoi sunt responsabili pentru cresterea copilului.
19. Guvernele trebuie sa ii protejeze pe copii impotriva violentei, abuzurilor si a neglijentei din partea persoanelor care ii ingrijesc.
20.Orice copil care nu poate fi ingrijit de familia sa are dreptul sa fie ingrijit corespunzator de persoane care respecta religia, cultura, limba si alte aspecte ale vietii copilului.
21.Cand un copil este adoptat, cel mai important lucru este ca acest fapt sa serveasca bunastarii sale. Daca un copil nu poate fi ingrijit corespunzator in tara sa (locuind, de exemplu, cu alta familie decat cea naturala), acesta poate fi adoptat in alta tara.
22. Copiii care ajung din tara natala in alta tara, ca refugiati (pentru ca nu sunt in siguranta acolo unde s-au nascut), trebuie sa primeasca ajutor, sa fie protejati si sa beneficieze de aceleasi drepturi pe care le au copiii nascuti in tara in care au ajuns.
23. Fiecare copil cu dizabilitati trebuie sa se bucure de cele mai bune conditii de viata posibile in societate. Statele trebuie sa indeparteze toate obstacolele care pot impiedica copiii cu dizabilitati sa devina independenti si sa participe activ la viata comunitatii.
24.Copiii au dreptul la cea mai buna ingrijire medicala posibila, la apa potabila, la alimentatie sanatoasa si la viata intr-un mediu curat si sigur. Toti adultii si copiii trebuie sa aiba acces la informatii despre siguranta si sanatatea lor.
25. Fiecare copil plasat in afara familiei (pentru ingrijire, protectie sau insanatosire) are dreptul la verificarea si reevaluarea periodica a situatiei sale pentru a se constata daca totul este in regula si daca locul unde se afla continua sa fie cel mai bun pentru el.
26. Guvernele trebuie sa acorde bani sau alte forme de sprijin pentru a ajuta copiii din familii vulnerabile.
27.Copiii au dreptul la alimente, imbracaminte si un loc sigur in care sa locuiasca, astfel incat sa se poata dezvolta in cel mai bun mod posibil. Statul trebuie sa ajute familiile si copiii care nu isi pot permite aceste conditii.
28.Fiecare copil are dreptul la educatie. Învatamantul primar trebuie sa fie gratuit. Studiile gimnaziale, liceale, vocationale si cele universitare trebuie sa fie accesibile fiecarui copil. Copiii trebuie incurajati sa urmeze scoala pana la cel mai inalt nivel posibil. Masurile de disciplina in scoli trebuie sa respecte drepturile copiilor si niciodata sa nu fie violente.
29. Educatia copiilor trebuie sa ii ajute sa isi dezvolte pe deplin personalitatea, talentele si abilitatile. Trebuie sa ii ajute sa isi inteleaga propriile drepturi si sa respecte drepturile, cultura si aspectele diferite ale celorlalti oameni. Trebuie sa ii ajute sa traiasca in pace si sa protejeze mediul inconjurator.
30. Copiii au dreptul de a isi folosi propria limba, cultura si religie, chiar daca acestea sunt minoritare in tara in care traiesc.
31. Oricare copil are dreptul la odihna si la timp liber si sa participe in activitati culturale si artistice
32. Fiecare copil are dreptul sa fie protejat de orice forma de munca periculoasa sau care ar putea dauna educatiei, sanatatii sau dezvoltarii sale. În cazul in care copiii muncesc, acestia au dreptul la protectie si la plata corecta / cinstita / rezonabila.
33.Guvernele trebuie sa protejeze copiii impotriva consumului, producerii, transportului sau traficului de droguri.
34. Guvernele trebuie sa protejeze copiii impotriva exploatarii si abuzului sexual inclusiv impotriva persoanelor care constrang copii sa intretina relatii sexuale contra unor sume de bani sau care contrang copiii sa se fotografieze sau filmeze in ipostaze intime.
35. Guvernele trebuie sa ia toate masurile posibile pentru a preveni rapirea, traficul sau transportarea copiilor in alte tari sau locuri in scopul exploatarii.
36. Copiii au dreptul la protectie contra oricaror forme de exploatare, chiar daca acestea nu sunt explicit mentionate in aceasta Conventie.
37. Copiii acuzati de incalcarea legii nu trebuie sa fie ucisi, supusi torturii, tratamentelor sau pedepselor crude si nu trebuie condamnati pe viata sau incarcerati impreuna cu adultii. Pedeapsa cu inchisoarea trebuie sa fie ultima optiune si doar pe cea mai scurta durata posibila. Copiii privati de libertate trebuie sa beneficieze de asistenta juridica si sa poata pastra legatura cu familia.
38.Copiii au dreptul sa fie protejati pe timp de razboi. Guvernele au datoria de a oferi protectie speciala copiilor afectati de razboi. Niciun copil sub 15 ani nu poate sa fie inrolat in armata si nici sa participe in razboi.
39 Copiii victime ale abuzului, maltratarii, neglijarii, exploatarii ori unui conflict armat au dreptul sa primeasca asistenta care sa le permita recuperarea fizica si psihologica.
40 Copiii acuzati de incalcarea legii au dreptul la asistenta juridica si la a fi tratati echitabil. Trebuie sa existe solutii pentru a-i ajuta pe acesti copii sa devina membri buni ai societatii. Pedeapsa cu inchisoarea trebuie sa fie ultima solutie.
41.In cazul in care legile unei tari protejeaza drepturile copiilor la un nivel superior fata de aceasta Conventie, atunci se vor aplica acele legi.
42. Guvernele trebuie sa faca larg cunoscute copiilor si adultilor prevederile acestei Conventii, astfel incat toata lumea sa fie informata cu privire la drepturile copiilor.
Sursa: UNICEF.ro
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cum il ajuti pe adolescent sa isi identifice valorile morale
Valorile sunt atitudini fundamentale ce ne ghideaza in procesul nostru mintal si comportamental ce ne ofera sens si semnificatie propriei vieti.
-
Provocarea lunii Decembrie. Incurajeaza bunatatea in familie si in jurul tau
Intr-o lume in care succesul, competitia si comparatiile cu cei din jur conduc sau influenteaza in mare parte interactiunile cu cei din jur, bunatatea poate deveni cu usurinta una dintre calitatile umane cele mai subestimate.
-
Cum se dezvolta gandirea morala in copilarie si adolescenta
Cum isi dezvolta copiii gandirea morala si cum ii putem sprijini in acest sens? Se poate vorbi despre 3 etape majore in dezvoltarea morala a copiilor si adolescentilor.
Adauga tu primul comentariu: