characters characters

Predarea eficienta - 10 principii utile

Propus de: SuntParinte.ro   |   14 mai 2021    |   4502 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

predarea eficienta
Cum pot fi ajutati copiii sa invete mai eficient? Barack Rosenshine, cercetator american in pedagogie si psihologie, a propus 10 principii care sa ii ajute pe profesori in predare. Recomandarile pot fi utile si parintilor care vor sa isi sprijine copiii in invatare, pentru ca pot fi aplicate in orice context.

Citeste si:

Tehnici de incepere a lectiei care atrag atentia copiilor

Tehnici de predare care ii invata pe copii sa gandeasca


Predarea eficienta. 10 recomandari utile

1. Fiecare lectie noua ar trebui sa inceapa cu o scurta recapitulare a lectiei anterioare

In clasa, dar si acasa, cand copilul invata lucruri noi, Rosenshine recomanda ca invatarea sa inceapa cu cateva minute de recapitulare sau reamintire a informatiilor deja cunoscute. Acest lucru ii ajuta pe copii sa inteleaga mai usor informatiile noi predate, sa faca legaturi intre idei si notiuni si previne situatia in care copiii sunt nevoiti sa incerce sa isi aminteasca informatiile vechi in timpul predarii celor noi.

Cum poti pune in aplicare acest principiu:

  • Intreaba-l pe copil ce isi aminteste din lectia anterioara.
  • Intreaba-l pe copil ce I s-a parut dificil in lectia anterioara.
  • In clasa, cadrele didactice pot verifica temele si corecta greselile aparute.

2. Informatiile noi ar trebui prezentate treptat, in pasi mici, cu suficiente ocazii de exersare

Teoria incarcarii cognitive arata ca memoria noastra de lucru are o capacitate limitata – cu alte cuvinte, putem tine minte un numar limitat de informatii pe care sa le folosim pe termen scurt. Cand lectiile prezinta foarte multe informatii noi, fara a oferi copiilor pause in care sa reflecte asupra lor si sa le intelaga, copiii nu se vor putea concentra si nu vor invata eficient. Pe termen lung, motivatia copiilor pentru invatare scade si apare refuzul de a invata.

Cum poate fi aplicat acest principiu:

  • Eliminarea detaliilor care nu sunt esentiale.
  • Oferirea de exemple de exercitii rezolvate, ghidarea copiilor in rezolvarea unui exercitiu si supravegherea lor in rezolvarea independenta a exercitiilor

3. Folosirea intrebarilor si verificarea raspunsurilor

Cand profesorii folosesc un numar ridicat de intrebari, atat in predarea informatiilor noi, cat si in verificarea nivelului de intelegere a acestora, ii implica pe copii in mod activ in invatare. Cu cat copiii sunt mai implicati in lectie, cu atat invatarea este mai eficienta.

Cum poate fi aplicat acest principiu:

  • Cadrele didactice pot adresa copiilor intrebari inainte de inceperea lectiei noi – pentru a descoperi ce stiu deja despre subiectul respectiv si pentru a le trezi curiozitatea.
  • In timpul predarii, cadrele didactice pot adresa intrebari care sa ii faca pe copii sa se gandeasca in profunzime la informatiile noi: „De ce este adevarat acest lucru?” sau „Cand nu este adevarat acest lucru?” sunt exemple de astfel de intrebari.
  • Copiii pot fi incurajati sa isi adreseze intrebari lor insisi in timp ce invata,in legatura cu materialul invatat.

4. Oferirea de exemple si modele

Copiii pot invata mai usor daca li se ofera exemple concrete pentru fiecare notiune noua, dar si modele de rationamente pentru fiecare principiu sau fenomen nou invatat.

Cum poate fi aplicat acest principiu

  • Cadrele didactice sau parintii prezinta copiilor pasii logici prin care rezolva o problema sau abordeaza o sarcina. Pasii trebuie sa fie cat mai clari, informatiile cat mai concise, iar copiii trebuie sa fie capabili sa le inteleaga si sa le reproduca la randul lor.
  • Cadrele didactice sau parintii pot sa analizeze alaturi de copii exercitii sau probleme deja rezolvate, intelegand pe rand fiecare etapa a acestora.

5. Supravegherea exersarii informatiilor si abilitatilor noi

Atat profesorii, cat si parintii trebuie sa acorde copiilor suficient timp pentru a exersa si folosi informatiile noi invatate. In caz contrar, copiii nu vor avea ocazia de a memora eficient, iar invatarea va avea de suferit pe termen lung.

Cum poate fi aplicat acest principiu

  • Parintii si profesorii ii pot incuraja pe copii sa rezume, sa reformuleze, sa dezvolte informatiile noi invatate, apoi sa le aplice in situatii concrete.

6. Verificarea periodica a intelegerii

Atat acasa, cat si in clasa, pauzele in care verificam daca informatiile noi au fost intelese cu adevarat sunt esentiale pentru a-i sprijini pe copii.

Cum poate fi aplicat acest principiu

  • Intrebari precum „De ce crezi ca se intampla acest lucru?” sau „De ce crezi ca e adevarata aceasta idee?” sunt intrebari prin care putem verifica daca logica explicatiilor noastre este urmarita de catre copil.
  • Cerand copiilor sa refomuleze sau sa rezume informatiile noi putem de asemenea verifica daca acestia le-au inteles corect.

7. Formularea unui obiectiv ambitios de invatare

Studiile realizate de Rosenshine arata ca cei mai eficienti profesori au o rata de succes de aproximativ 80% pentru fiecare elev. Cu alte cuvinte, toti elevii din clasa ofera raspunsuri corecte la aproximativ 80% dintre intrebari. O rata mai ridicata de succes sugereaza ca materialele predare sunt prea usoare pentru copii si nu le solicita capacitatea de invatare.

Cum poate fi atins acest obiectiv

  • Atat cadrele didactice, cat si parintii ar trebui sa aiba asteptari pozitive fata de rezultatele scolare ale copiilor. Efectul Pygmalion arata ca asteptarile ridicate ale adultilor fata de copii le dicteaza atitudinea fata de acestia din urma, ajutandu-i sa obtina rezultate bune.s
  • Flexibilitatea si evaluarea periodica. Profesorii, dar si parintii, pot sa ii ajute pe copii sa invete mai eficient daca evalueaza frecvent felul in care ii pot sptijini mai eficient.

8. Trecerea treptata de la sprijin la independenta

In sarcinile complexe, copiii vor avea nevoie de ajutor, indrumare si sprijin la inceput. Treptat, profesorii si parintii vor elimina sprijinul oferit copiilor, lasandu-i sa realizeze independent sarcina respectiva.

9. Incurajarea si supravegherea exersarii independente

Profesorii si parintii ar trebui sa ii incurajeze pe copii sa exerseze suplimentar, pana cand ajung sa rezolve sarcinile de invatare usor si aproape automat. De exemplu, in invatarea unei limbi straine, copiii ar trebui sa ajunga sa conjuge verbele corect in mod automat, fara sa se gandeasca prea mult.

Cum poate fi aplicat acest principiu:

  • Copiii pot fi incurajati sa isi asume responsabilitatea pentru invatare si sa isi stabileasca obiective de invatare.
  • Invatarea in grup ii poate ajuta pe copii sa fie mai motivati sa exerseze.

10. Realizarea de recapitulari saptamanale si lunare

Cum poate fi aplicat acest principiu:

  • Profesorii si parintii ii pot invata pe copii despre principiile invatarii spatiate si despre curba uitarii
  • Testarea cunostintelor copiilor in fiecare luna sau realizarea de teme care acopera materia predata intr-o saptamana sau doua sunt modalitati care ii ajuta pe copii sa recapituleze un volum mai mare de materie in mod regulat.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe