Disciplina scolara
De ce este important sa intelegem traumele emotionale pentru a avea o disciplina scolara eficienta
Disciplina scolara bazata pe pedepse si recompense nu da rezultatele dorite cand vine vorba de elevii etichetati drept "elevi problema" sau dificili. De ce se intampla acest lucru si care este alternativa mai eficienta?
Citeste si:
De ce copiii stresati nu invata bine
Ce este bine sa stie cadrele didactice despre traumele emotionale din copilarie
Tendintele actuale in educatie se concentreaza din ce in ce mai mult asupra starii de bine a elevilor, dar si asupra aspectului socio-emotional al procesului de invatare. Specialistii internationali in educatie iau din ce in ce mai mult in considerare efectul experientelor adverse din copilarie asupra elevilor, iar scolile sunt incurajate sa puna in practica strategii de predare si disciplinare care pornesc si de la informatii despre traume emotionale si stres cronic in randul copiilor.
De ce nu da rezultate disciplina scolara bazata pe pedepse?
Cel mai frecvent, urmarile emotionale ale disciplinei scolare prin pedepse si sanctiuni precum time-out-ul, suspendarea, avertismentul in fata clasei sau scaderea notei la purtare sunt negative:
- copilul se va simti exclus din grupul social al clasei, respins si lipsit de valoare. Izolarea si singuratatea afecteaza in mod semnificativ rezultatele scolare si comportamentul copiilor
- copilul se va simti dezorientat - pedepsele si sanctiunile nu il invata pe copii solutii alternative, pe care sa le poata pune in aplicare pentru a evita greselile pe viitor
- in timp, sentimentul de fi respins sau criticat tot timpul da nastere la revolta si furie din partea elevului, care va renunta sa mai incerce sa se integreze in grup
Cum arata disciplina scolara bazata pe intelegerea traumelor emotionale
Desi cercetarile in acest domeniu sunt inca la inceput, studiile de caz despre scoli care au schimbat disciplina scolara bazata pe pedepse cu o disciplina bazata pe intelegerea traumelor emotionale indica faptul ca acestea pot schimba lucrurile in bine. De ce apar aceste rezultate pozitive?
Cand cadrele didactice sunt informate in legatura cu efectele experientelor adverse din copilarie asupra elevilor, pot intelege comportamentele lor dificile dintr-o perspectiva mai complexa. Elevul care este agitat tot timpul nu se poate concentra la ore pentru ca ii e dor tot timpul de parintii plecati in strainatate, elevul care raspunde violent unui coleg are probleme legate de furie pentru ca a fost lovit in familie etc. Comportamentele dificile ale copiilor apar nu pentru ca ei isi doresc in mod constient sa fie dificili, ci pentru ca nu isi pot gestiona singuri emotiile intense, multe dintre ele aparute in urma unor experiente prea dure pentru un copil.
Cand vedem altfel problema, gasim altfel de solutii. Atunci cand cadrele didactice inteleg comportamentul copiilor din perspectiva emotionala, pot sa le ofere acestora sprijin adecvat – emotional. In plus, asteptarile cadrelor didactice pot fi reformulate: nu este realist sa credem ca un copil care nu isi poate gestiona furia o sa fie calm tot timpul doar pentru ca asa ii spunem sa fie; de asemenea, nu ne putem astepta ca un elev cu o stima de sine scazuta sa devina peste noapte un elev care participa la ore tot timpul si se bucura de fiecare moment din lectie.
Iar daca te gandesti ca traumele emotionale in copilarie afecteaza un numar limitat de copii, acestia fiind mai degraba exceptii, este bine sa stii ca statisticile arata ca aproximativ 64% dintre oameni au avut cel putin o experienta adversa in copilarie, iar 12% din populatie a avut in copilarie 4 experiente adverse.
Experientele adverse din copilarie sau traumele emotionale sunt diverse si nu intotdeauna evidente,incluzand:
- dificultati financiare
- probleme de sanatate mintala ale parintilor
- probleme legate de dependente si abuz de substante ale parintilor
- bullying-ul
- statutul de imigrant
- neglijarea emotionala
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
„Obraznicia”, o alta fata a anxietatii copiilor
Un copil care are crize de furie frecvent, care e defensiv, plange foarte des, refuza sa interactioneze cu alti copii sau insista ca parintii sa faca doar ce vrea el ar putea fi cu usurinta etichetat drept rasfatat sau obraznic.
-
Disciplina la scoala. De ce pedepsele nu functioneaza
Metodele de disciplinare a elevilor in scoli nu tin pasul cu progresul neurostiintelor si a intelegerii felului in care functioneaza mintea copiilor.
-
Cum pot fi copiii mai fericiti la scoala?
Cand invata cel mai bine elevii? Cand sunt fericiti. Cel putin asta arata studiile. La inceput de an scolar, analizam factorii care influenteaza fericirea copiilor in sala de clasa.
Adauga tu primul comentariu: