Disciplina la scoala
De ce pedepsele nu functioneaza
Metodele de disciplinare a elevilor in scoli nu tin pasul cu progresul neurostiintelor si a intelegerii felului in care functioneaza mintea copiilor. Desi numeroase studii arata ca disciplina punitiva (toleranta zero fata de comportamentele inadecvate ale copiilor) nu duce decat la folosirea altor metode punitive si este asociata cu abandonul scolar in randul adolescentilor, acest tip de disciplina este in continuare folosit.
Te-ar putea interesa si:
De ce copiii nu invata bine cand sunt stresati
Diferenta dintre disciplina si pedeapsa
De ce nu dau rezultate pedepsele la scoala?
Avertismentele, pedepsele sau excluderea copiilor din activitate nu fac decat sa creasca nivelul de stres al copiilor. Avand in vedere ca elevii au comportamente dificile atunci cand sunt depasiti de cerintele situatiei si sunt deja stresati, pedepsele nu vor face decat sa duca la accese de furie, de tristete sau de rusine, care ii vor deconecta pe copii de restul grupului. De aici pana la a percepe cadrul didactic ca pe un inamic, nu mai este decat un pas.
In plus, studiile arata ca de pe urma metodelor traditionale de disciplinare, cel mai mult au de suferit tot elevii vulnerabili, marginalizati si care deja au un istoric de trauma si expunere la stres cronic.
Care este alternativa la pedepse in mediul scolar?
J.Stuart Ablon, psihiatru si doctor in psihologie, propune in cartea The School Discipline Fix o abordare mai constructiva a problemelor de comportament ale copiilor in clasa: rezolvarea colaborativa a problemelor.
Iata principiile de baza ale acestei metode:
- Adultii care interactioneaza cu copiii pornesc de la premisa ca toti elevii isi doresc sa se poarte adecvat si sa fie acceptati atunci cand se afla in clasa. Daca un copil are un comportament dificil, inseamna ca inca nu are abilitatile necesare pentru a se comporta adecvat, nu inseamna ca nu vrea sa incerce sa se poarte adecvat.
- Pentru a-i ajuta pe copii sa isi dezvolte abilitatile de care au nevoie pentru a se adapta la mediul scolar, cadrele didactice, psihologii si chiar parintii sunt sfatuiti sa observe cat mai detaliat care sunt comportamentele dificile ale copiilor, care sunt posibilele abilitati care lipsesc si care sunt modalitatile prin care copiii pot sa si le exerseze.
De exemplu, un elev ramane intotdeauna in urma atunci cand incepe ora si cadrul didactic le spune copiilor sa aseze caietele de tema pe banca, sa deschida manualul si sa rezolve 5 exercitii pana cand le verifica tema. Cadrul didactic poate interpreta situatia ca fiind o lipsa de interes a copilului sau o sfidare din partea acestuia. Insa mai probabil este ca elevul respectiv are o problema cu memoria de lucru, cea care il ajuta sa retina mai multe cerinte, in ordinea corecta. Sau poate are o problema de atentie. Urmatorul pas este ca elevul sa fie ajutat sa isi dezvolte aceste abilitati, impreuna cu parintele, acasa, dar si cu cadrul didactic, prin cateva recomandari specifice pe care acesta i le poate face.
Daca sunt aplicate pedepse in cazul acestui exemplu, copilul nu intelege decat ca nu este capabil sa tina pasul cu alti copii sau ca da dovada de lipsa de respect fata de cadrul didactic. In timp, asemenea etichetari vor fi interiorizate de catre copil, care va refuza sa mai incerce sa se adapteze la cerintele profesorilor.
Specialistii recomanda scolilor sa invete cadrele didactice despre impactul pe care stresul cronic sau trauma il are asupra dezvoltarii elevilor, a comportamentelor si a invatarii. "Stresul cronic si trauma intarzie dezvoltarea creierului, ceea ce duce la intarzieri in dezvoltarea abilitatilor si, implicit, la probleme de comportament. Pedepsele nu fac decat sa adauge mai mult stres elevilor si astfel apare un ciclu in care toti acesti factori se influenteaza reciproc, in defavoarea elevului.", explica oamenii de stiinta.
*Sursa foto: Pixabay.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
„Obraznicia”, o alta fata a anxietatii copiilor
Un copil care are crize de furie frecvent, care e defensiv, plange foarte des, refuza sa interactioneze cu alti copii sau insista ca parintii sa faca doar ce vrea el ar putea fi cu usurinta etichetat drept rasfatat sau obraznic.
-
Disciplina scolara - de ce nu da rezultate si cum ii afecteaza emotional pe copii
Disciplina scolara bazata pe pedepse si recompense nu da rezultatele dorite cand vine vorba de elevii etichetati drept "elevi problema" sau dificili. De ce se intampla acest lucru si care este alternativa mai eficienta?
-
Cum pot fi copiii mai fericiti la scoala?
Cand invata cel mai bine elevii? Cand sunt fericiti. Cel putin asta arata studiile. La inceput de an scolar, analizam factorii care influenteaza fericirea copiilor in sala de clasa.
Adauga tu primul comentariu: