Dezvoltarea copilului la 5 ani
La varsta de 5 ani, poti observa progrese rapide in dezvoltarea copilului tau, urmate poate de perioade de pauza. Cele mai evidente progrese sunt legate de autocontrol (de exemplu, poate sta mai mult timp pe scaun la gradinita) si de echilibrul emotional (crizele de furie si de plans ar trebui sa fie mai rare). In general, la varsta de 5 ani, vei putea avea discutii mai complexe cu cel mic, inclusiv negocieri ale regulilor sau intrebari care te pot pune in dificultate.
Citeste si:
Dezvoltarea copilului la 4 ani
Dezvoltarea copilului la 6 ani
Dezvoltarea fizica si motrica la 5 ani
Din punct de vedere motric, la 5 ani, copilul isi coordoneaza mai bine miscarile, este mai precis si are o coordonare mai buna. De acum va incepe sa piarda din grasimea corporala si sa castige masa musculara, precum si cm in inaltime. Acum poate sa sara pe lungime mai mult decat o facea inainte, sa alerge mai mult timp, sa aiba echilibru mai bun si sa aiba miscari motorii fine mult mai bune.
- Poate sa arunce cu mingea de sus (deasupra capului) si de jos la o tinta, sa prinda mingea cand ii este aruncata sau cand o loveste de podeasi isi tine echilibrul pe barne de inaltime mica.
- Poate sari peste obstacole cu inaltimea de 20-25 cm fara sa cada sau sa se impiedice.
- Poate sa invete sa sara coarda singur si poate renunta la rotile ajutatoare de la bicicleta.
- Apare deja la aceasta varsta preferinta pentru mana stanga sau dreapta. Adultii ar trebui sa permita copilului sa foloseasca mana dominanta pe care copilul o foloseste in mod natural.
- Va putea sa isi deschida si inchida singur nasturii de la haina, sa traga fermoarul si sa isi lege sireturile.
- Poate sa manance singur si are nevoie de mai putin ajutor pentru a-si taia mancarea. Recomandarea specialistilor pentru parinti este de a-i ajuta pe copii sa isi dezvolte aceste abilitati prin exersare continua.
Dezvoltarea emotionala la 5 ani
Din punct de vedere al dezvoltarii emotionale, copilul de 5-6 ani reuseste sa isi controleze mai bine emotiile, sa fie mai deschis si sa aiba mai multi prieteni. Uneori apar si crizele de furie si contradictiile intre ce spune si ce face, dar frustrarea este suportata mai usor.
- Emotiile puternice sunt in continuare prezente si sunt un semn al dezvoltarii normale. Copiii pot folosi cuvintele pentru a-si exprima emotiile, daca au fost expusi unui vocabular emotionall. De exemplu, pot spune: „Sunt suparat pe tine!”.
- De la aceasta varsta incolo, copiii pot invata sa isi exprime si sa isi gestioneze emotiile vorbind cu adultii din jur, care ii pot invata comportamentele adecvate.
- Emotiile mai complexe, precum frustrarea sau gelozia, inca nu pot fi intotdeauna identificate corect la aceasta varsta, asa ca parintii si educatorii pot oferi sprijin in aceste situatii.
- Pot aparea temeri de lucruri supranaturale, dar si de reactiile negative ale celor din jur (critica, respingere).
- Nevoia de aprobare si de acceptare este puternica la aceasta varsta. Copilul va vrea sa faca pe plac adultilor din jur si va reactiona extrem de bine la aprecierea si lauda celor din jur. Acest lucru inseamna ca poti sa incurajezi usor comportamentele pozitive ale copilului tau.
- Tot acum, copilul devine mult mai empatic, se poate desparti de parinte mai usor, imparte mai des ceea ce are cu cei din jur si este mai deschis. Pentru a-l ajuta pe copil in aceasta etapa, parintii ar trebui sa il invete modalitati adecvate de gestionare a emotiilor si tehnici de a face fata furiei si frustrarii (de exemplu, exercitiile de respiratie, folosirea desenului si a numaratului in gand pentru a se calma).
Dezvoltarea sociala la 5 ani
Din punctul de vedere al dezvoltarii sociale, copiii incep sa isi faca mai multi prieteni si sa experimenteze relatii cu oameni diferiti (se ataseaza de oameni in varsta, de alte rude, de profesori etc.).
- Prieteniile incep sa conteze mai mult, iar copilul incepe sa isi formeze deja cercul sau de prieteni foarte buni. Poate aparea reactia „Nu imi place de tine, nu vreau sa ma joc cu tine!” prin care copilul invata sa isi exprime preferintele sociale – nu este neaparat un semn de cruzime sau rautate.
- Desi joaca alaturi de alti copii devine mai frecventa, joaca solitara ramane inca o optiune preferata de copil.
- Devine mai dispus sa astepte sa ii vina randul sau sa imparta o jucarie, pentru ca intelege mai bine conceptul de timp.
- Apare atentia la nevoile si emotiile celor din jur, reactionand prompt atunci cand un alt copil sau un adult are nevoie de ajutor. De la aceasta varsta, copilul poate interpreta expresiile faciale ale celor din jur si isi poate exprima verbal ingrijorarea sau curiozitatea.
- Jocurile si activitatile noi, care nu presupun competitie ridicata si care sunt destul de usoare pentru a obtine succes sunt optime in aceasta perioada, pentru a-i dezvolta curajul si interesul pentru noutate.
Dezvoltarea cognitiva la 5 ani
- Dezvoltarea cognitiva la copiii de 5 ani include deja a intelege ce este "bine" si ce este "rau".
- Apare capacitatea cognitiva de a vedea lucrurile din perspectiva celorlalti.
- De asemenea, copilul incepe sa isi poata evalua propriul comportament, putand sa recunoasca daca a procedat corect sau gresit intr-o situatie (in comunicarea deschisa si calda cu un adult, fara presiunea unei pedepse ori sanctiuni).
- Intelege conceptul de intreg, jumatate si sfert.
- Foloseste cuvinte referitoare la dimensiuni si masuratori (prea lung, prea greu etc.)
- Poate numara peste 20 de obiecte.
- Sorteaza usor obiecte si imagini dupa un anumit criteriu.
- Poate desena figuri simple, dar si persoane, obiecte sau animale care le sunt apropiate.
- Poate folosi propozitii si fraze mai complexe, in functie de limbajul la care a fost expus („Ieri am fost la muzeu sa vedem dinozauri.”)
- Incepe sa faca rationamente si sa aduca argumente (foloseste cuvantul „fiindca/pentru ca”).
- Poate inventa povesti complexe atunci cand se joaca, in care fiecare copil are un rol bine stabilit.
- Incepe sa foloseasca limbajul pentru a-i controla pe cei din jur (directionand, cerand ce isi doresc sau facand sugestii). Poate aparea tendinta de a “a face pe seful” cu alti copii, din dorinta de a conduce si de a obtine cooperarea celor din jur. Aceasta tendinta apare mai ales la fete si la copiii cu o dezvoltare cognitiva ridicata.
- Poate avea conversatii coerente cu adultii, intelegand ideea de schimb de replici si informatii.
- Vocabularul se imbogateste pe masura ce este expus unui numar mai mare de persoane. Pot aparea primele cuvinte vulgare, pe care le repeta dupa ce le-a auzit la alti oameni.
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cand parintii ofera copiilor prea multa putere
Prea multa libertate si prea multa putere data copiilor este reteta perfecta pentru a avea un copil care crede ca totul i se cuvine.
-
De ce neglijarea emotionala in copilarie poate duce la depresie la maturitate
Neglijarea emotionala in copilarie poate avea consecinte puternice asupra dezvoltarii emotionale a unei persoane si poate duce chiar la depresie in perioada de adult.
-
Experientele pozitive din copilarie. De ce sunt importante
Experientele pe care o persoana le are in copilarie pot fi pozitive sau negative, iar nivelul de stress pe care il traim in aceste momente, difera de la persoana la persoana. Desi pana in prezent specialistii s-au concentrat mai mult asupra experientelor negative, cele pozitive pot avea un impact la fel de puternic.
Adauga tu primul comentariu: