characters characters

Ce este procrastinarea

„Fac temele mai tarziu!”

Propus de: SuntParinte.ro   |   14 aprilie 2021    |   2083 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

ce este procrastinarea
„De maine o sa renunt la obiceiul de a amana.”. Procrastinarea sau obiceiul de a amana sarcinile importante se poate forma din copilarie si adolescenta si, desi este foarte usor sa apara, este foarte greu de eliminat. Pentru ca are stransa legatura cu echilibrul emotional, procrastinarea apare cu usurinta la copii, care nu au abilitatile necesare pentru a-si gestiona emotiile dificile si inca isi formeaza capacitatea de a amana recompensele imediate in favoarea celor pe termen lung.

Ce este procrastinarea

Procrastinarea consta in decizia repetata de a amana un proiect dificil sau o activitate monotona, uneori motivata de scuza ca avem alte responsabilitati mai urgente. Cand copilul tau incepe sa faca ordine in camera desi are de invatat pentru un test sau cand decizii sa termini de gatit inainte sa dai un telefon pentru o conversatie inconfortabile sunt doua exemple simple de procrastinare.

Iata cateva dintre cauzele frecvente ale procrastinarii:

  • teama de nereusita – cu toate emotiile care se ascund in spatele acesteia: teama de a-i dezamagi pe cei din jur, de a fi respins, rusinea, lipsa de incredere in propriile forte
  • teama de succes – desi poate parea paradoxal, copiii pot sa teama de performante ridicate intr-un anumit domeniu, pentru ca stiu ca acestea vor crea si mai multa presiune sociala asupra lor.
  • tendintele perfectioniste – cand suntem descurajati pentru ca nu credem ca vom obtine un rezultat perfect, putem decide sa amanam sau chiar sa renuntam inainte de a incerca
  • teama de disconfort si confuzie – cand proiectele pe care trebuie sa le inceapa par dificile, copiii vor evita disconfortul emotional creat de senzatia de a nu sti sau a nu avea inspiratie
  • lipsa de interes pentru activitatea respectiva
  • anticiparea monotoniei sau plictiselii - deseori, aceasta este supraestimata - tindem sa fim convinsi ca activitatea pe care vrem sa o amanam va fi mult mai neplacuta sau monotona decat este in realitate
  • lipsa energiei sau oboseala - o cauza justificata de a amana responsabilitatile si un semn ca avem nevoie de mai multa odihna
  • o imagine de sine negativa - convingerea ca nu suntem genul de persoana care poate rezolva usor o anumita problema sau poate avea rezultate bune in activitatea pe care vrem sa o amanam
  • anxietatea de evaluare sau performanta 

Toate acestea pot da nastere la sentimentul de lipsa de control asupra problemei cu care ne confruntam sau chiar asupra propriului comportament.

Recomanda-i sa realizeze pentru cateva minute activitatea pe care vrea sa o amane.

Cand copilul si-a format deja obiceiul de a amana, inceperea unui proiect sau a unei activitati poate parea extrem de dificila. Recomanda-i sa isi propuna sa realizeze activitatea respectiva pentru un timp scurt, limitat. Tendinta naturala este ca atunci cand incepem o activitate sa devenim motivati si activati pentru a o incheia. Este un principiu care sta la baza tehnicii de activare comportamentala.

Invata-l despre principiul: „Abordare versus evitare”

Atunci cand urmeaza sa ne confruntam cu situatii dificile, avem de ales dintre doua variante: le evitam sau le confruntam direct. Copiii si adolescentii pot sa isi formeze cu usurinta comportamente de evitare, pentru ca inca nu si-au format increderea in ei insisi, rezilienta sau abilitatile care sa ii ajute sa abordeze cu incredere situatii complicate. De aceea, vor avea nevoie de sprijin pentru a-si forma obiceiul opus procrastinarii, acela de a aborda cat mai repede si cat mai eficient o problema stresanta. Pentru a-l ajuta sa isi formeze acest obicei, este important, desigur, sa il observe mai intai la tine. Aminteste-i atunci cand tinde sa evite sau sa amane de principiul „abordare, nu evitare”.

Invata-l sa inceapa mereu cu cele mai grele sarcini.

O recomandare strans legata de cea anterioara. Cu cat incepe mai repede activitatile care i se par dificile, cu atat va simti un nivel de control mai ridicat asupra acestora. In plus, va avea mai multa energie sa le dedice.

Invata-l despre cum ne formam convingerile despre noi insine

Stim ca este important sa avem incredere in noi insine sau o stima de sine ridicata, dar deseori uitam ca acestea se construiesc nu doar prin gandire pozitiva, lauda sau incurajare, ci prin efort consecvent depus in directia obiectivelor pe care dorim sa ni le atingem. Cu cat copilul tau decide mai des sa amane responsabilitatile, cu atat isi formeaza o imagine de sine mai negativa si isi scade increderea in propria capacitate de autocontrol. Opusul este la fel de valabil: cu cat copilul tau amana mai putin si decide sa realizeze sarcinile pe care le are de facut oricat de dificile sunt, cu atat va avea mai multa incredere in el insusi.

Cand e vorba de activitati monotone, invata-l sa le faca mai distractive sau mai interesante

Cum ar fi sa asculte muzica in timp ce face ordine in camera sau sa asculte un podcast interesant in timp ce aranjeaza hainele in dulap? Toate activitatile care nu ne solicita intelectual pot fi combinate cu activitati distractive sau interesante.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe