Autocontrolul si succesul in viata
Cel mai cunoscut experiment privind autocontrolul la copii a fost realizat in anii 60 de catre psihologul Walter Mischel. Acesta a asezat cate o bezea in fata unor prescolari cerandu-le sa mai amane momentul in care sa o manance pana se reintoarce in incapere si atunci vor primi o recompensa mai mare. Aceasta sarcina reprezinta o provocare foarte mare pentru prescolari.
Majoritatea copiilor au mancat bezeaua, unii imediat ce adultul a parasit incaperea, altii reusind sa astepte aproximativ 3 minute pana au cedat tentatiei. 30% dintre copii insa au putut sa astepte chiar si 15-20 de minute, pana cand au primit si a doua bezea. Acestia din urma au pus in practica in mod spontan strategii prin care sa isi distraga atentia de la bezea, in timpul in care trebuiau sa astepte: au inceput sa numere, s-au intors cu spatele la bezea, si-au imaginat ca bezeaua este un norisor sau si-au acoperit ochii cu palmele.
Cercetatorii au descoperit ca pot sa ii invete pe cei mici care nu pot sa isi amane primirea recompensei, sa o intarzie, folosind strategii de autocontrol asemanatoare celor puse in practica de catre copiii care au primit doua bezele.
Peste cativa ani, cercetatorul a vrut sa vada daca exista o corelatie intre capacitatea de autocontrol a copiilor din studiu si rezultatele lor scolare. Se pare ca cei capabili sa amane aveau rezultate scolare mai bune, mai putine probleme de relationare cu cei din jur si strategii mai bune de a trece peste momente stresante. Copiii care nu au reusit sa astepte pana sa primeasca si a doua bezea aveau mai multe probleme de concentrare a atentiei, nu reuseau sa faca fata situatiilor stresante si aveau dificultati in a-si mentine relatiile sociale. Oamenii cu autocontrol in copilarie tind sa aiba o stare financiara si un nivel de sanatate mai bun decat cei care in copilarie au capacitati reduse de autocontrol. In plus, comportamentele de risc (consum de droguri si alcool sau fumatul) apar mai rar in cazul celor cu autocontrol ridicat, decat in randul celor ce intampina probleme de control in perioada copilariei.
Autocontrolul include mai multe abilitati:
- flexibilitate cognitiva (abilitatea de a cauta alte strategii atunci cand cea folosita pana atunci nu mai functioneaza)
- rezistenta la distragerea atentiei (capacitatea de concentrare a atentiei asupra unei activitati)
- controlul impulsurilor (capacitatea de a nu pune in practica anumite impulsuri, de exemplu, cel de a lovi un alt copil)
Aceste abilitati ii ajuta pe oameni sa isi planifice si sa isi organizeze comportamentul pentru a-si atinge obiectivele si a-si indeplini sarcinile.
Cum poti sa dezvolti autocontrolul la copilul tau?
Exista cateva principii care ii pot orienta pe parintii care vor sa isi ajute copiii sa isi dezvolte autocontrolul:
Indeplineste nevoile emotionale ale copilului, mai ales in primii ani de viata (consolarea lor cand plang, oferirea de afectiune si sprijin etc.)
Incurajeaza autonomia prescolarilor.
Copiii care sunt incurajati sa invete sa se hraneasca, sa se imbrace sau sa joace independent sunt cei care vor avea abilitati de autocontrol mai bune.
Orienteaza-l pe copil catre scopuri care presupun dificultate crescanda si exercitii repetate.
Desigur, complexitatea scopurilor va depinde de varsta copilului (ce reprezinta o provocare pentru un copil de 3 ani va fi plictisitor pentru unul de 10), iar interesele copilului sunt esentiale in stabilirea acestor scopuri (copilul nu va fi motivat sa depuna eforturi pentru a obtine ceva ce nu il intereseaza).
Mentine o atmosfera placuta in familie.
O familie in care climatul este unul pozitiv ajuta la imbunatatirea autocontrolului si scade simptomele de tristete, singuratate si lipsa de autoreglare, atat in cazul copiilor, cat si al adultilor.
Autocontrolul se dezvolta in etape. In primele luni de viata, copiii devin capabili sa isi concentreze atentia pe ceva ce isi doresc (exista deja intentie). Copiii care pot fi atenti mai mult timp vor avea un autocontorl mai ridicat, mai tarziu in viata, conform studiilor. In jurul varstei de 1 an, copiii prezinta deja si primele semne de flexibilitate cognitiva, schimband strategii atunci cand observa ca actiunile lor nu produc rezultatele dorite.
Intre al doilea si al treilea an de viata, copiii sunt deja capabili sa refuze sau sa se opreasca din a face o actiune daca nu isi doresc. Controlul efortului si abilitatea de a rezista impulsului se imbunatatesc rapid intre 4 si 7 ani, la fel ca si flexibilitatea cognitiva.
Autocontrolul depinde de zone din creier care inca nu sunt complet dezvoltate pana in jurul varstei de 20 de ani, de aceea nu trebuie sa te panichezi daca copilul tau inca nu reuseste sa se controleze atat de bine in anumite momente.
*Sursa foto: Pixabay.com
Citeste si:
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Parentingul constient. Ce inseamna si de ce este important
Parentingul constient se refera la un stil de a creste si educa copilul, cu accent pe constientizarea si atentia parintelui in relatia cu copilul sau.
-
Hiper independenta - ce inseamna si cum apare inca din copilarie
Hiper independenta inseamna determinarea deseori exagerata a unei persoane de a fi independent intru totul, chiar si atunci cand ar fi cazul sa accepte ajutorul sau sprijinul celor din jur.
-
Modul in care ii raspunzi la intrebari copilului tau
Modul in care raspunzi copilului la intrebarile pe care ti le adreseaza conteaza foarte mult, nu doar pentru dezvoltarea lui intelectuala, ci si emotionala.
Adauga tu primul comentariu: