Exercitiu de creativitate: povestea numelui
Iata un exercitiu pe care il poti realiza impreuna cu copilul pentru a-i dezvolta creativitatea.
Descopera si alte "exercitii" de imaginatie si creativitate in platforma educationala ScoalaIntuitext.ro
Povestea numelui
Acest exercitiu de creativitate este exact ceea ce spune titlul: o poveste a fiecarui nume. Cum se face? Foarte simplu!Pentru fiecare dintre literele dintr-un nume se deseneaza o imagine (Ex: cineva cu numele Maria va desena: o margareta, o albina, o ratusca, o inima si un arici. Sau o masina, un ac, un ren, un inel si o albina etc)
Dupa ce toate imaginile au fost desenate, se incepe povestea. Ea trebuie sa cuprinda toate elementele desenate, daca se poate, in succesiunea in care apar.
Atentie! De la inceput se stabileste foarte clar faptul ca nu exista povesti frumoase si povesti urate, ca nimic nu e corect sau incorect. Copilul trebuie incurajat si, eventual, ajutat cu intrebari suplimentare (de exemplu: Cum era albinuta? Unde a plecat ea? La ce era bun un inel? Crezi ca era fermecat?) pentru a prinde curaj si a da drumul fluxului sau de imaginatie.
Acest exercitiu de creativitate poate fi realizat cu succes si de copiii de clasa I, iar povestile, pentru a fi stocate, pot fi inregistrate pe reportofon. Eu am facut astfel cu cei mici adevarate audio-book-uri.
Recomandare
Este bine sa pornesti de la desen, fara a-i mentiona copilului pasul urmator.
Daca copilul ar sti de la inceput ca elementele alese de el vor fi folosite intr-o poveste, probabil ar abandona spontaneitatea si ar cantari mai mult alegerile facute. Desenand imaginile fara sa stie ce va urma, isi va alege cuvintele fara sa se autocenzureze pe motiv ca, de exemplu, un ac nu are ce cauta intr-o poveste.
In fisierul audio puteti asculta o poveste a numelui inregistrata la clasa I, cand cei mici nu stiau inca sa scrie. Spre exemplificare, anexez mai jos doua dintre povestile numelor rezultate in urma exercitiului.
ELLA
A fost odata un elan care traia intr-o padure intunecoasa. Elanul cauta ceva de mancare sub niste frunze vestede, cand, deodata, un arici l-a intepat in botic. Elanul striga:
- Au! Ma doare!
- Iarta-ma, te rog, zise ariciul. Uite o lalea fermecata! Pune-o pe rana.
- Multumesc! Urca pe spatele meu sa facem o plimbare pana la lacul de argint unde se adapostesc toti elanii!
ELLA I. (clasa I)
Daniel este numele ale carui litere a generat urmatoarea poveste. Este interesant faptul ca, desi intre elementele alese pentru fiecare dintre literele numelui se afla si un animal, acesta nu a fost ales ca protagonist. Astfel, subiectul acestei povesti este inedit tocmai prin felul democratic in care autorul-copil a ales sa distribuie rolurile. Elementele folosite in exercitiu sunt: dulap, avion, nuca, inima, elefant si lamaie.
DANIEL - Cei sase prieteni
Era odata un dulap nazdravan si lenes. El nu isi facea temele la matematica si romana. Dulapul s-a gandit ca se poate schimba. Asa ca a vrut sa se duca la zana cea buna cu prietenul sau, avionul. Cand au ajuns la zana cea buna, au gasit o nuca. Au intrat in nuca sa vada ce e inauntru. Au gasit acolo o inima de catifea. Inima de catifea s-a transformat intr-un elefant. Aceea era zana cea buna. Dulapul si avionul s-au intrebat de ce zana cea buna are forma de elefant ?
- Stiu ca sunteti foarte uimiti, zise elefantul. Eu sunt zana cea buna! Nu mai am forma clasica de femeie.
Dulapul zise:
- Zana, de ce ai nasul asa de lung?
- Ca sa va miros mai bine!
- Zana, de ce ai urechile asa de lungi?
- Ca sa va aud mai bine!
Dulapul si avionul au intrebat-o pe zana daca exista un leac pentru dulap. Ea le-a zis sa guste din lamaia cea magica, el a gustat din lamaie si a ajuns cel mai destept dulap. Dupa doi ani a ajuns la Olimpiada Internationala a Dulapurilor Destepte. El a scris cartea “Dulapul nazdravan”.
Daniel H. (clasa a II a)
Ce parere ai de acest exercitiu de creativitate? Tu ce jocuri si exercitii practici impreuna cu copiii? Spune-ne parerea ta!
Raluca Lungu
Coordonez cercul de scriere creativa de la Palatul Copiilor din Timisora de 12 ani, unde lucrez cu copii de la clasa I pana la liceu. Nu fac altceva decat sa provoc copiii la joaca, sa le dau curaj sa se exprime si ii las sa spuna ce simt. Iar rezultatele sunt mai intotdeauna minunate.
Comentează:12 comentarii
" Daca copilul"?