Jocul capcanelor
Utilitatea jocului:
identificarea mesajului transmis de o propozitie
Materiale folosite:
nu sunt necesare materiale.
Desfasurarea activitatii:
Varianta 1:
- Formuleaza propozitii ce exprima aceeasi actiune, dar in fiecare propozitie schimba subiectul. Copilul mimeaza aceste actiuni daca propozitiile sunt adevarate/reale si sta nemiscat daca propozitiile sunt neadevarate/ireale.
- Ex: Pasarea zboara. , Avionul zboara. , Barza zboara. , Motorul zboara. , ….
- La propozitia Motorul zboara. copilul va sta nemiscat deoarece mesajul transmis de propozitie nu este real/adevarat.
- Schimba rolurile, oferindu-i si copilului posibilitatea de a formula propozitii in care actiunea este aceeasi, dar se schimba subiectul.
- Discuta cu copilul despre acest aspect al structurarii propozitiilor:
- Ce cuvant ramane neschimbat? – zboara, Ce cuvant se schimba? – primul cuvant din propozitie, cel care face actiunea.
Varianta 2:
- Formuleaza propozitii in care subiectul ramane acelasi, dar se schimba actiunea. Copilul mimeaza aceste actiuni daca propozitiile sunt adevarate/reale si sta nemiscat daca propozitiile sunt neadevarate/ireale.
- Ex: Pisica doarme. , Pisica alearga. , Pisica viseaza. , Pisica decupeaza. , ….
- La propozitia Pisica decupeaza. copilul va sta nemiscat deoarece mesajul transmis de propozitie nu este real/adevarat.
- Schimba rolurile, oferindu-i si copilului posibilitatea de a formula propozitii in care subiectul este acelasi, dar se schimba actiunea.
- Discuta cu copilul despre acest aspect al structurarii propozitiilor:
- Ce cuvant ramane neschimbat? – primul cuvant din propozitie, cel care face actiunea., Ce cuvant se schimba? – cel care arata ce actiune are loc, ultimul cuvant din propozitie.
- Dincolo de identificarea unui cuvant dat in propozitie (la incepul – la sfarsit), copilul intelege ca schimbarea unui singur cuvant intr-o propozitie modifica mesajul pe care aceasta il transmite. Cuvantul si propozitia sunt purtatoare de semnificatii, de sens, iar cuvintele sunt ordonate in propozitie in mod constient, pentru a transmite ceva.
Adauga tu primul comentariu: