Activitati pentru dezvoltarea atentiei la liceeni
La scoala, unde copiii trebuie sa ramana concentrati la lectii timp de 50 de minute, unde e nevoie de concentrare la teste pentru a reusi sa rezolve toate subiectele ori pentru a” prinde” cat mai multe informatii de la ore, capacitatea de concentrare a atentiei devine esentiala pentru succesul lor.
Cum isi pot exersa atentia adolescentii?
Iti propunem o serie de activitati prin care poti sa ajuti un adolescent sa isi dezvolte atentia.
1. O activitate care ii va exersa mobilitatea si concentrarea atentiei este urmatoarea proba utilizata si in experimentele realizate de catre psihologi, bazata pe efectul Stroop, care se refera la diferenta dintre culoarea denumita de cuvant si culoarea cu care sunt scrise cuvintele. Scrie pe o foaie de hartie, una sub alta, culorile pe care le cunosti din spectrul cromatic. Atentie! Ele se vor scrie folosind culori diferite. De exemplu:
Rosu scris cu roz
Galben scris cu verde
Verde scris cu albastru
Albastru scris cu galben
Maro scris cu rosu etc.
Copilul tau va fi nevoit sa spuna rapid culoarea cu care sunt scrise cuvintele si nu culoarea pe care o denumesc. Ii poti propune o lista de 15-10 de astfel de cuvinte care denumesc culori. Deoarece procesul citirii este automat, ne este mai greu sa numim culoarea literelor decat sa citim cuvintele scrise. Din acest motiv, copilul va fi nevoit sa se concentreze asupra testului.
2. O alta modalitate de a exersa atentia este compararea a doua imagini aproape identice. Poti gasi asemenea imagini pe internet sau poti crea unele. Sarcina: identifica diferentele dintre cele doua imagini intr-un interval de timp de dinainte stabilit. Puteti transforma acest joc intr-un concurs. Cu un cronometru, un creion si o foaie de hartie, noteaza timpul necesar fiecarui participant pentru a identifica diferentele dintre imagini. Castigator e cel ce a identificat cele mai multe diferente, in cel mai scurt timp. Iata un exemplu de astfel de imagini: http://ellen.warnerbros.com
3. ”Ghici cine a plecat?” e un alt joc contra cronometru, care se desfasoara atunci cand exista un grup mai mare de copii ori de adulti. Acestia trebuie sa stea in cerc si foarte aproape unii de altii. O persoana se va aseza in afara grupului, cu spatele la acesta. Intr-un scurt timp, cineva din grup va pleca din incapere fara a fi vazut de persoana care a stat in afara grupului. Sarcina acesteia este de a identifica persoana lipsa, insa foarte repede. Calculati un interval de maxim 1 minut, in care persoana din fata trebuie sa spuna numele celui ce a disparut din grup. Daca nu a reusit in acest interval, persoana poate fi ajutata cu cateva intrebari: era fata sau baiat? Era blond/brunet/roscat? Era in varsta sau tanar? etc.
4. Un alt „test” de atentie pentru adolescenti este urmatorul. Realizeaza o imagine complicata, formata din mai multe forme geometrice: triunghiuri, patrate, cercuri, dar si simboluri (stelute, sageti etc) sau litere. Pregateste o serie de intrebari referitoare la numarul de forme geometrice ce se regasesc in figura (de exemplu „Cate triunghiuri sunt in figura?”) sau la relatia dintre elemente („Catre ce litera este indreptata sageata?” „Ce litera se afla scrisa in cerc?” etc ). Arata-i copilului imaginea si spune-i sa o priveasca atent timp de 5 minute. Apoi adreseaza-i intrebarile si verifica raspunsurile. Aceasta activitate ii testeaza atentia la detalii, dar si memoria de lucru a copilului. In functie de numarul si de dificultatea intrebarilor, aceasta activitate poate avea grade diferite de complexitate.
5. „Deseneaza cuvantul” este un joc pentru care ai nevoie de un numar de anagrame egal cu numarul participantilor. Anagrama este o tehnica in care, prin schimbarea ordinii literelor unui cuvant sau ale unei fraze se obtine un alt cuvant sau o alta fraza. Toti jucatorii sunt asezati pe scaune, formand un sir, fiecare in spatele celuilalt. Participantul care sta pe primul scaun primeste de la liderul jocului o foaie de hartie pe care este scrisa o anagrama. Trebuie sa rezolve anagrama si sa deseneze obiectul pe care il desemneaza cuvantul descoperit. Ceilalti participanti trebuie sa ghiceasca ce inseamna desenul. Dupa ce au ghicit, jucatorul de pe al doilea scaun trece in fata si trebuie sa realizeze aceleasi probe. Jocul se incheie cand toti participantii au rezolvat si au desenat o anagrama.
Adauga tu primul comentariu: