characters characters

Temele pentru acasa si rolul notelor in evolutia elevilor

Interviu cu Delia Lungu – specialist Intuitext in educatie

17 octombrie 2018    |   4408 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

notele si calificativele avantaje si dezavantaje
Temele pentru acasa reprezinta un subiect mereu actual, chiar de curand a fost o discutie despre cat de impovaratoare sunt pentru elevi toate lectiile pe care le au de rezolvat zilnic. Asta desi, la un moment dat, s-a spus ca acestea ar trebui sa dureze cel mult doua ore. Care crezi că ar fi intervalul de timp corect, sanatos si eficient pe care copiii ar trebui sa-l dedice temelor, dupa un program destul de incarcat deja de la scoala?


Studiile de psihologie educationala ne arata ca timpul sanatos alocat temelor de casa in fiecare zi pentru copil este in functie de varsta lui. Marea lor majoritate au ajuns la un consens si au formulat o „regula”, regula celor 10 minute: 10 minute pentru teme per clasa: clasa intai - 10 minute, clasa a doua 20 minute, gimnaziu intre 50 minute si 80 minute.

Ramane de vazut cum aceste recomandari pot fi aplicate efectiv in sistemul educational romanesc din prezent, deoarece sunt multe alte aspecte luate in considerare: incarcarea programei, asteptarile parintilor si ale profesorilor, cat de atractiva este lectia predata de cadrul didactic, cat din lectia predata la scoala este retinuta de elev inca din clasa etc.

De asemenea, e important de avut in vedere si cat de atent este copilul in perioada in care-si face temele. Multi parinti spun ca ai lor copii stau la birou cu temele in fata ore in sir, dar cea mai mare parte din timp, atentia lor este in alta parte.

De aceea, in aceasta idee, ideal este sa se gaseasca solutii astfel incat copilul sa-si poata pastra mai mult timp atentia pe ce are de facut. Pentru asta e nevoie de un climat pozitiv creat la scoala de catre cadrele didactice, dar si acasa de catre parinti, astfel incat copilul sa poata invata din placere. 

In raport cu celelalte tari, potrivit raportului OECD din 2014, elevii din Romania se afla pe locul 6 in topul tarilor cu cele mai multe teme pentru acasa primite de adolescentii in varsta de 15 ani.

Sunt psihologi (Alfie Kohn, de pilda) care sustin ca temele pentru acasa nu au beneficii dovedite, ba mai mult priveaza copiii de la a practica activitati recreative. In ce masura crezi ca temele sunt utile si care ar fi, din punctul tau de vedere, beneficiile lor. Dar dezavantajele?

Ca sa gasim raspuns la aceasta intrebare consider ca este important sa ne uitam si sa analizam cercetarile care se fac in domeniu si sa ne uitam mai putin la parerea unor specialisti, luati individual. Rezultatele studiilor care s-au facut pe subiectul eficientei temelor pentru acasa din 1987 pana in 2003 au fost reunite intr-o metaanaliza de catre cercetatorii de la Duke University.

Rezultatele arata, in general, o influenta pozitiva a temelor pentru acasa in ceea ce priveste performanta la scoala. Studiile arata ca exista o corelatie mai stransa pentru clasele VIII - XII decat pentru clasele î - VI.

Altfel spus, pentru clasele I-VI temele pentru acasa sunt utile intr-o masura mai mica decat pentru clasele VII - XII. Si alte studii, dupa 2003, vin si spun cam acelasi lucru: ca temele pentru acasa se dovedesc a fi utile mai ales incepand cu ciclul gimnazial.

Cat de utile crezi ca sunt notele, calificativele? Crezi ca acest sistem de evaluare incurajeaza competitia sau colaborarea intre copii?

Notele si calificativele arata o evaluare a cunostintelor elevului intr-o anumita zi, la o anumita materie. Cu alte cuvinte, notele si calificativele nu reprezinta „valoarea copilului”, deoarece acesta isi poate imbunatati oricand performanta. „Azi am luat nota 6, dar peste 2 saptamani pot lua 9.”

Aceste sisteme de evaluare incurajeaza competitia intre copii in functie de modul in care sunt folosite: daca parintele isi compara mereu copilul cu alti copii: „Tu ai luat 8, dar Maria a luat 9. Ea de ce poate si tu nu?”

Nota sau calificativul e important sa fie comunicata doar copilului respectiv pentru a-si putea evalua performantele in timp, dar raportandu-se la el insusi, fara sa se compare cu alti copii. Daca parintele si cadrul didactic folosesc comparatia intre copii in functie de performantele lor, atunci copiii vor fi centrati pe ce rezultate au obtinut ceilalti si pe competitie, si mai putin pe ideea de a invata cu placere.

Si studiile arata ca atunci cand suntem focusati pe proces, pe ce facem acum si aici, si incercam sa lucram cu drag vom obtine, in timp, rezultate. Dar, pentru asta, este important sa-mi compar evolutia tot in raport cu mine, nu cu ceilalti. Asa, capat mai mai incredere in ceea ce pot face si progresul meu este real.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe