characters characters

Studiu Unicef: 60% dintre directori considera ca finantarea per elev nu este suficienta

13 mai 2014    |   468 vizualizări

In perioada mai-octombrie 2013, Unicef Romania si Institutul de Stiinte ale Educatiei au realizat cercetarea “Finantarea sistemului de invatamant preuniversitar pe baza standardelor de cost: o evaluare curenta din perspectiva echitatii” cu scopul de a evalua in ce masura elevii din categorii dezavantajate beneficiaza de pe urma finantarii per capita.


Potrivit studiului, „bugetele scolilor din Romania ajung sa fie construite prin multiplicarea costului standard per elev/prescolar, stabilit anual la nivel national prin hotarare a Guvernului, cu o serie de coeficienti specifici unitatii scolare si cu numarul de elevi.


Costul standard per elev/prescolar este determinat pentru fiecare nivel de invatamant, filiera, profil, specializare/domeniu iar finantarea de baza se repartizeaza la nivel de comuna, oras si municipiu de catre directiile generale ale finantelor publice judetene, cu asistenta tehnica de specialitate a inspectoratelor scolare judetene.”


Rezultatele studiului arata ca pentru 47% din scolile investigate, veniturile alocate sunt insuficiente. Scolile intampina dificultati cu privire la majoritatea categoriilor de cheltuieli: formarea continua a cadrelor didactie, bunuri si servicii, curatenie si reparatii, consumabile, programe nationale pentru categorii specifice de elevi (rechizite, EURO 200, bani de liceu).


Cele mai vulnerabile scoli din punctul de vedere al finantatii, arata studiul, sunt cele cu un numar redus de elevi (sub 300) din comunitati dezavantajate socio-economic. De asemenea, riscul cel mai mare privind sub-finantarea este prezent la scolile care nu mai au statut de scoala independenta, avand un numar de elevi sub cel minim necesar pentru a-si pastra personalitatea juridica.


Recomandarile Unicef pentru imbunatatirea sistemului de finantare se refera la:

  • Revizuirea formulei de calcul a veniturilor alocate scolilor, astfel incat scolile care au un numar mare de elevi in risc de excluziune sa primeasca suficiente resurse
  • Completarea resurselor scolilor din mediile dezavantajate cu un buget destinat asistarii acestor scoli
  • “Premierea” scolilor care inregistreaza un progres masurabil in educatia copiilor cu risc major de abandon scolar.

Cercetarea a fost realizata in perioada mai – octombrie 2013 in cadrul a 77 de scoli parte a campaniei UNICEF “Hai la Scoala!”, in care invata 30 000 de copii, din 31 de judete. Citeste studiul aici.

*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/knittymarie/4802940345

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu