characters characters

Prietenia in copilarie

Care sunt factorii care influenteaza relatiile de prietenie ale copiilor

26 februarie 2018    |   2588 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

prietenia in copilarie
Cum iti poti ajuta copilul sa isi faca prieteni mai usor? Incurajeaza-l sa atribuie celor din jur intentii pozitive si prietenoase. Felul in care copiii interpreteaza situatiile sociale ambigue din punct de vedere emotional influenteaza succesul relatiilor de prietenie. Cu alte cuvinte, pentru relatiile de prietenie ale copilului tau, este important daca el crede ca cei din jur au intentii pozitive sau ostile.

Prietenia joaca un rol deosebit de important in adaptarea sociala si emotionala a copiilor, mai ales in perioada de trecere spre adolescenta. Unele prietenii ofera sprijin si actioneaza ca un tampon impotriva stresului de acasa. Alte prietenii insa pot avea aspecte negative precum conflicte sau rivalitate.

Citeste si alte materiale despre relatiile de prietenie in copilarie:


Felul in care copilul socializeaza poate prezice succesul de la maturitate

Formarea personalitatii prescolarilor este influentata de prietenii lor


Cercetatorii din cadrul Universitatii din Illinois au dorit sa afle care sunt factorii care prezic calitatea relatiilor de prietenie in randul copiilor. Astfel, au studiat gandurile copiilor despre evenimente negative si ambigue din relatiile de prietenie ale copiilor si tendintele copiilor de a trai si exprima emotii puternice.

„Am vrut sa intelegem cum anume gandurile si emotiile copiilor lucreaza impreuna pentru a prezice daca interactiunile dintre copii sunt unele de cooperare sau conflictuale”, spun cercetatorii. Studiul s-a realizat pe 913 copii si prietenii lor, cu varsta cuprinsa intre 11 si 13 ani. Copiii au fost observati in timp ce interactionau cu prietenii lor si le-a fost masurata prin interviuri tendinta de a atribui intentii ostile celor din jur. In interviuri, copiilor li s-au prezentat scenarii ipotetice cu evenimente negative dar ambigue. Un exemplu de astfel de scenariu este acesta: in timp ce se joaca doi prieteni, jucaria se strica. Copiii participanti la interviu au trebuit sa raspunda la intrebarea „Copilul care folosea jucaria a stricat-o cu intentie sau accidentat?” In plus, copiilor li s-a masurat si intensitatea emotiilor (cat de puternice sunt emotiile copiilor in general). Copiii cu o puternica intensitate a emotiilor si cu tendinta de a atribui intentii negative altor copii (cei care au raspuns in cadrul interviului ca jucaria a fost stricata cu intentie) au avut mai multe interactiuni negative cu alti copii. Copiii cu o puternica intensitate a emotiilor cu tendinta de a atribui pozitive celor din jur (care au raspuns in cadrul interviului ca jucaria a fost stricata din greseala) au avut mai multe interactiuni pozitive cu alti copii.

 „Intensitatea emotionala poate fi vazuta ca un combustibil care motiveaza sau tine in viata comportamentul. Pe de alta parte, felul in care copiii interpreteaza intentiile celor din jur actioneaza ca o busola,  directionand comportamentul copiilor. Astfel, copiii care percep lucrurile mai ostil tind sa reactioneze negativ la prietenii lor, mai ales daca sunt stimulati de emotii intense negative. Pe de alta parte, copiii care interpreteaza pozitiv intentiile celorlalti copii vor avea interactiuni pozitive cu acestia, mai ales daca au emotii intense pozitive care sa le alimenteze aceste comportamente. ”, spun cercetatorii.

Este foarte probabil ca acei copii cu emotii intense si cu tendinta de interpreta pozitiv intentiile altor copii sa aiba comportamente prosociale, sa se bucure mai mult de joaca cu alti copii si sa initieze interactiuni sociale.

Cum poti folosi aceste informatii?

  • Daca ai un copil care reactioneaza intens emotional, este bine sa retii ca aceasta intensitate emotionala poate avea efecte benefice asupra dezvoltarii sale.
  • Daca ai un copil care tinde sa interpreteze negativ intentiile altor copii sau adulti, incurajeaza-l sa ia in considerare si alte interpretari, atunci cand acest lucru e posibil. De exemplu, la locul de joaca, daca un copil il loveste din greseala, ii poti spune: „Nu cred ca a vrut sa te loveasca intentionat, a fost un accident.”
  • Intreaba-l pe copilul tau ce crede despre situatii negative dar ambigue (cand un alt copil varsa un pahar cu apa sau sparge o farfurie, de exemplu).
  • Arata-i copilului tau cum interpretezi tu intentiile celorlalti, punand accentul pe faptul ca atunci cand nu cunoastem cu siguranta intentiile acestora, nu putem sa le consideram ca fiind negative.

Sursa: ScienceDaily.com


*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu