Planul cadru pentru gimnaziu a fost aprobat
Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Adrian Curaj, impreuna cu Secretarul de stat, Monica Anisie si directorul Institutului de Stiinte ale Educatiei, Ciprian Fartusnic, au prezentat marti, 5 aprilie, in cadrul unei conferinte de presa, planul-cadru pentru invatamantul gimnazial, aplicabil incepand cu anul scolar 2017- 2018.
Poti rasfoi mai jos planul cadru pentru gimnaziu sau il poti descarca de aici.
Plan Cadru pentru invatamantul gimnazial
Planul-cadru pentru clasele V-VIII este insotit de un profil solid al absolventului, elaborat in parteneriat cu specialisti in educatie si axat pe obiective clare, la final de ciclu, pe cele 8 competente-cheie: comunicare, matematica, stiinte si tehnologii, competente digitale, a invata sa inveti, competente sociale si civice, antreprenoriale si competente de exprimare culturala.
Un principiu important care sta la baza planului-cadru este acela de a oferi timp profesorului pentru inovare si creativitate la clasa, insotit de resurse educationale deschise. Astfel, 75% din timpul de la clasa va fi dedicat procesului de predare si evaluare, restul de 25% fiind la dispozitia profesorului pentru recuperare, activitati remediale sau de consolidare, in functie de nevoile constatate in munca la clasa.
Alte noutati asociate planului-cadru pentru invatamantul gimnazial vizeaza reechilibrarea ponderii diferitelor ariilor curriculare, introducerea unei noi discipline (Informatica si TIC) si cresterea ponderii Curriculumului la decizia scolii (CDS): intre 1-3 ore in clasele V-VII si intre 1-4 ore in clasa a VIII-a. De asemenea, se asigura studierea sistematica a „noilor educatii” in toti anii de gimnaziu, in cadrul disciplinei Educatie sociala: Gandire critica si drepturile copilului, Toleranta si educatie interculturala, Educatie juridica si cetatenie democratica, Educatie economico-financiara si antreprenoriat.
Curriculumul la decizia scolii (CDS) se constituie atat din optionale ofertate la nivelul unitatii de invatamant, cat si din optionale ofertate la nivel national. Programele scolare promovate ca oferta centrala reprezinta exemple de bune practici in dezvoltarea curriculumului la decizia scolii, relevante pentru disciplina si pentru aria curriculara de care apartin, pentru o abordare integrata la nivelul mai multor arii curriculare, dar si relevante sociala. Exemple de optionale promovate in prezent la nivel national:
- Educatie pentru sanatate, clasele V-VI, VII-VIII
- „Creeaza-ti mediul!”, clasele III-IV, V-VII
- Educatie ecologica si de protectie a mediului clasele V-VII
- Lectura si abilitatile de viata, clasele V-VI, VII-VIII
- Limba neoelena si civilizatia Greciei antice (doi ani de studiu)
- Radacini latine in cultura si civilizatia romaneasca (doi ani de studiu, clasele V-VI, VII-VIII)
- Mituri si legende greco-romane, clasele V-VI
- Expresii si proverbe latine, clasa a VII-a
- Cultura si traditii aromane, clasele V-VI, VII-VIII
- Matematica si stiinte in societatea cunoasterii (un an de studiu)
- Istorie orala: Istorie traita - Istorie povestita
- Educatie prin sah (doi ani de studiu)
- Limba si literatura maghiara pentru elevii care frecventeaza clasele cu predare in limbaromana sau traiesc in doua culturi minoritare, clasele V-VIII
CDS este rezultatul initiativei și creativitatii cadrelor didactice, este rezultatul unui proces real si transparent de consultare și negociere cu elevii și parintii acestora, cu alti actori la nivel comunitar si valorifica oportunitati și nevoi specifice contextului cultural, social si economic local.
Sursa text si foto: Edu.ro
Adauga tu primul comentariu: