characters characters

Ministerul Educatiei face precizari despre organizarea invatamantului dual ca forma de organizare a invatamantului profesional si tehnic

14 ianuarie 2015    |   242 vizualizări

Varsta: 15 - 18 ani.

 clasa de liceu

Pentru a veni in sprijinul  partenerilor de dialog in domeniul invatamantului profesional si tehnic, dar si al elevilor sau parintilor interesati de invatamantul dual, forma de scolarizare in invatamantul profesional introdusa recent prin OUG 94/2014, Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice (MECS) face urmatoarele precizari:

Introducerea unui sistem de invatamant profesional puternic, adaptat nevoilor economiei si solicitarilor pietei muncii, a fost si continua sa ramana o prioritate a MECS. Ministerul Educatiei a reglementat organizarea acestuia in urma consultarii angajatorilor si la solicitarea acestora.In acest sens, MECS a purtat un dialog permanent cu reprezentantii angajatorilor pe tema organizarii cat mai adecvate a sistemului de formare profesionala in Romania. De exemplu, in martie 2014, conducerea Scolii Profesionale Germane Kronstadt si un grup de companii germane (Daimler AG, AHK, Schaeffler Romania, Star Transmission, Marquardt Schaltsysteme S.C.S., DWS Sibiu, DWC Timisoara, Christiani, Draexlmaier, Continental), membre ale Asociatiei Fit for Future a Clubului Economic German din Brasov, s-au adresat Centrului National pentru Dezvoltarea Invatamantului Profesional si Tehnic, organism specializat al ministerului, cu propuneri referitoare la invatamantul profesional. Una dintre propuneri a fost organizarea invatamantului profesional in sistem dual.

Un alt exemplu al deschiderii MECS la propunerile venite dinspre piata muncii il reprezinta modificarea Legii Educatiei Nationale, care prevedea, initial, ca durata invatamantului profesional sa fie de 3 ani, modificare in urma careia durata acestuia poate depasi 3 ani („Invatamant profesional cu durata de minimum 3 ani” - art. 23 alin. (1) modificat prin OUG 49/2014, la solicitarea unor agenti economici).

Potrivit noilor reglementari, organizarea invatamantului dual se face  la cererea agentilor economici. Mai mult, organizarea, durata, continutul programelor de pregatire si modalitațile de certificare a pregatirii profesionalese stabilesc prin consultarea operatorilor economici. Prin urmare, aceasta forma de invatamant profesional este complementara celor care functioneaza in prezent, iar OUG 94/2014 ofera cadrul legal in vederea organizarii ei, dand deopotriva posibilitatea agentilor economici sa se implice direct in toate componentele formarii fortei de munca de care au nevoie.

Un element de noutate in cazul invatamantului dual este faptul ca acesta se desfasoara pe baza unui contract de munca, incheiat intre agentul economic si elev. Forma si continutul acestui contract de munca urmeaza a fi definite in perioada urmatoare.

Elementul specific al acestui tip complementar de invatamant il reprezinta partajarea responsabilitatilor intre autoritatile educationale si angajatori/organizatii ale acestora, din punctul de vedere al curriculumului, furnizarii formarii, evaluarii si finantarii. Autoritatile educationale raspund de asigurarea resurselor umane si financiare si organizeaza formarea din scoala (1-2 zile), iar angajatorul trebuie sa ofere resursele umane si financiare si sa organizeze formarea practica, de la locul de munca (3-4 zile).

Mentionam ca formele de invatamant profesional existente in acest moment se adreseaza unor grupuri diferite. Mai exact, invatamantul profesional cu durata de 2 ani se adreseaza absolventilor clasei a IX-a, invatamantul profesional cu durata de 3 ani se adreseaza absolventilor clasei a VIII-a, in timp ce invatamantul dual se organizeaza pentru absolventii invatamantului obligatoriu, deci pentru absolventii clasei a X-a.

Asadar, aceasta ultima forma de invatamant profesional se adreseaza  elevilor care au absolvit invatamantul obligatoriu, pentru a obtine competentele necesare pentru intrarea pe piata muncii, oferindu-le astfel o ruta alternativa de formare. De asemenea, la invatamantul dual au acces si absolventii din seriile anterioare care au parasit sistemul de educatie dupa absolvirea invatamantului obligatoriu, fara sa-si finalizeze pregatirea cu o calificare sau fara competente care sa le ofere oportunitati de angajare. Invatamantul dual ofera absolventilor posibilitatea de a intra pe piata muncii si, in acelasi timp, de a continua pregatirea profesionala la un nivel superior de calificare.

Pregatirea profesionala la agenti economici si consolidarea componentei de pregatire practica la angajator sunt prioritati de dezvoltare atat la nivel european, cat si la nivel national. Reformarea sistemului de formare profesionala din Romania in acest sens este parte a recomandarilor specifice de tara din partea Comisiei Europene.

Necesitatea adaptarii la solicitarile pietei muncii, pe de o parte, si necesitatea de adaptare la particularitatile individuale si la cerintele specifice de formare ale elevului, pe de alta parte, impun ca o conditie obligatorie flexibilitatea rutelor de formare, in particular de formare profesionala. Este o recomandare care se regaseste in toate documentele europene referitoare la educatie, la combaterea parasirii timpurii a educatiei sau la competentele necesare unei cresteri economice inteligente, sustenabile si incluzive.

Sursa: Edu.ro


*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/cristic/359572656/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu