Metode de a pastra linistea in clasa
De ce lauda functioneaza mai bine decat avertismentele in sala de clasa
Pentru a imbunatati comportamentul copiilor in clasa, profesorii ar trebui sa se concentreze pe lauda comportamentelor pozitive ale acestora, mai degraba decat pe mustrarea elevilor cand sunt neastamparati, arata un studiu recent.
Citeste si:
Cum pot incuraja cadrele didactice comportamentele pozitive in clasa
Cadrele didactice autentice sunt mai apreciate de elevi
Autorii studiului au analizat timp de 3 ani peste 2500 de prescolari si elevi (cu varste cuprinse intre 5 si 12 ani). Rezultatele au aratat ca elevii s-au concentrat mai bine cu 20-30% la lectie atunci cand cadrelor didactice li s-a cerut sa ia in considerare cate laude ofera copiilor in comparatie cu numarul observatiilor.
In jumatate din clasele participante la studiu, cadrele didactice au urmat un program de interventie comportamentala numit CW-FIT, in care copiilor li se spune care sunt abilitatile sociale de care vor trebui sa dea dovada in timpul lectiilor si sunt recompensati atunci cand fac acest lucru. In cealalta jumatate din clase, cadrele didactice au aplicat tehnici clasice de management al clasei.
Concluziile au aratat o relatie intre numarul de laude comparativ cu numarul mustrarilor si capacitatea de concentrare a copiilor la lectii. Cu alte cuvinte, cu cat cadrele didactice i-au laudat mai mult pe copii si i-au certat mai putin, cu atat copii au fost mai atenti la profesori sau au lucrat mai bine exercitiile date de acesta.
In clasele in care numarul laudelor a fost cel mai ridicat fata de numarul mustrarilor, copiii au petrecut 20-30% mai mult timp concentrandu-si atentia asupra profesorului sau exercitiilor in comparatie cu acele clase in care elevii care au primit cele mai putine laude si cele mai multe mustrari. Aceasta relatie a ramas constanta chiar si in clasele in care profesorii au pus in aplicare tehnici traditionale de management al clasei.
Autorii studiului arata ca „Din pacate, cercetarile anterioare arata ca profesorii tind sa mustre elevii mai mult pentru comportamentele problematice decat tind sa ii laude pentru comportamentele pozitive, iar acest lucru poate avea deseori un efect negativ asupra clasei si asupra comportamentelor copiilor. Chiar si atunci cand numarul mustrarilor a fost egal cu numarul laudelor, copiii s-au concentrat asupra sarcinilor de invatare in 60% din timp. Daca numarul laudelor creste (astfel incat sa fie cel putin dublu fata de numarul mustrarilor), rezultatele sunt si mai bune. ”.
Mai ales cand vine vorba de elevii problema, care au dificultati de invatare sau comportamente dificile, lauda se poate dovedi o metoda eficienta de a-i implica in lectii. Autorii atrag atentia asupra faptului ca doar lauda nu poate avea aceste efecte benefice, fiind de asemenea necesare tehnici de predare si strategii de management al clasei eficiente.
Sursa: ScienceDaily.com
*Sursa foto: Freepik.com
Comentează: