Mediul de invatare de acasa prezice performantele scolare ale copiilor
Copiii ai caror parinti le ofera materiale pentru invatat precum carti si jucarii si care sunt implicati in activitati de invatare in perioada prescolara isi dezvolta abilitati cognitive care ajuta la succesul scolar de mai tarziu, sustine un studiu recent publicat.
Studiul a urmarit copiii din primele zile de viata pana in clasa a cincea pentru a descoperi influenta mediului de invatare timpuriu asupra abilitatilor cognitive de mai tarziu si pentru a intelege factorii care au efect pe termen lung.
Cercetarile anterioare arata ca mediul de invatare de acasa influenteaza semnificativ mai ales dezvoltarea limbajului si dezvoltarea cognitiva. Participarea copiilor la activitati de invatare, calitatea relatiei parinte-copil, accesul la carti si jucarii sunt trei aspecte ale mediului de invatare de acasa care sprijina abilitatile de comunicare si abilitatile de invatare in copilarie.
Copiii participanti la studiu au fost evaluati la varstele de 14 luni, 2, 3 si 4 ani si in clasa a cincea. Cercetatorii au analizat activitatile de alfabetizare (citirea povestilor, invatarea literelor si cifrelor, ascultatul de povesti), materialele de invatare prezente in casa (cartile, jucariile si jocurile care faciliteaza invatarea si exprimarea verbala) si calitatea interactiunilor dintre mame si copii. Un exemplu de interactiune de calitate ridicata intre mama si copilul de varste mici este: numirea obiectelor din casa si raspunsurile la intrebarile sau gesturile copilului. Asemenea interactiuni ii stimuleaza cognitiv pe copii si le implinesc nevoile emotionale si de cunoastere.
La varsta prescolara, copiii au fost evaluati in functie de vocabular, recunoasterea literelor si cuvintelor si abilitati matematice de baza. In clasa a cincea, copiii au fost evaluati in functie de vocabular, abilitati de citire, matematica si abilitati cognitive generale.
Rezultatele au arata o legatura intre abilitatile din primii ani de viata si succesul scolar din clasa a cincea.
In plus, autorii au evidentiat faptul ca mediile de invatare s-au dovedit a fi destul de stbaile de-a lungul anilor, sugerand faptul ca primele experiente pe care parintii le ofera copiilor pot deveni tipare de implicare si interactiune care fie sprijina, fie impiedica dezvoltarea cognitiva a copiilor.
Studiile de acest fel arata ca imbunatatirile aduse mediului de invatare in primii ani de viata ai copilului, in familiile dezavantajate economic si social pot fi modalitati prin care copii sa fie ajutati sa nu ramana in urma la scoala.
*Sursa foto: Pexels.com
Sursa: ScienceDaily.com
Citeste si:
Cum cresti un copil genial. Recomandari de la specialistii in educatie
Adauga tu primul comentariu: