characters characters

Masuri de debirocratizare a activitatii profesorilor

Printre masurile propuse: simplificarea portofoliului profesorului si eliminarea testelor initiale

03 ianuarie 2020    |   1241 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

debirocratizare invatamant
Grupul de lucru cunoscut sub denumirea de ,,Comisia de taiat hârtii” din cadrul MEC, prezinta un prim raport ce are in vedere eficientizarea procesului de predare - invatare - evaluare. In urma propunerilor inregistrate pe platforma debirocratizare.edu.ro si a dezbaterilor din perioada noiembrie-decembrie 2019, comisia a decis eliminarea si simplificarea unor documente in vederea eficientizarii procesului de predare - invatare - evaluare.

Lista de masuri urmeaza sa fie supusa consultarii publice, cu partenerii de dialog social, iar interventiile privind debirocratizarea vor fi realizate pe etape pe termen scurt (incepând cu semestrul al II-lea), mediu si lung (aplicabile incepând cu anul scolar 2020-2021) pentru a nu afecta in niciun fel desfasurarea actului educational.

‚‚Activitatea din cadrul Grupului de Lucru nu a fost un demers usor, s-a muncit si se va munci in continuare pentru a gasi cele mai bune solutii, astfel incât sa simplificam munca de la clasa. «Hârtia» a devenit pentru noi, profesorii, atat de importanta in ultima vreme, incât a ajuns sa ne ingreuneze activitatea didactica. In urma intalnirilor Grupului de lucru, sunt convinsa ca fiecare a inteles ca este nevoie ca profesorii sa isi dedice toata priceperea si energia copiilor si nu completarii unor hartii inutile”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul Educatiei si Cercetarii.


In continuare, prezentam cateva dintre masurile pe termen scurt avute in vedere, grupate in doua categorii: masuri de eliminare si masuri de simplificare.

Masuri de eliminare:

1. Comisia metodica: se propune desfiintarea acesteia si realocarea atributiilor catre alte comisii. Vor fi revizuite atributiile Comisiei de curriculum, in sensul acoperirii activitatilor de didactica si mentorat;

2. Procese verbale (PV): se propune eliminarea obligatiei de a intocmi procese verbale pentru activitatile care nu implica probarea modului de luare a deciziei. De exemplu, la sedinta cu parintii se semneaza foaie de prezenta, dar nu se scrie PV decât pentru subiectele care necesita decizia majoritatii parintilor.

3. Portofoliul dirigintelui: se propune eliminarea. Activitatea de dirigentie nu presupune „acoperirea cu hârtii”, ci interventie, si este mai valoros ca timpul sa fie acordat pentru discutiile de consiliere necesare;

4. Raportari situatie sociala: eliminarea obligativitatii realizarii de raportari si analize privind situatia sociala a elevilor. De exemplu, situatia elevilor cu parinti plecati in strainatate care era realizata de profesori, desi acestia nu au atributii din sfera asistentei sociale.

5. Raportari programe de sprijin: eliminarea obligativitatii realizarii in forma actuala a raportarilor aferente programelor sociale Cornul si laptele, Fructe in scoli etc. Se va opta pentru raportare integrata, cu asumare de responsabilitati si de catre personalul unitatilor administrativ-teritoriale (UAT).

Masuri de simplificare:

1. Pentru rapoartele si statisticile solicitate de institutii ierarhic superioare sau alte institutii din afara sistemului educational se propune eliminarea obligativitatii realizarii acestora la nivelul unitatii de invatamânt. Se recomanda completarea in Sistemul Informatic Integrat al Invatamântului din România (SIIIR) a tuturor datelor necesare si extragerea oricaror date necesare raportarilor din datele statistice din SIIIR.

2. Portofoliul profesorului: se propune revizuirea si standardizarea continutului obligatoriu prin punerea la dispozitia profesorului de modele predefinite;

3. Documente pentru activitati care presupun iesirea elevilor din spatiul scolii: se propune simplificarea si, in acelasi timp, sunt avansate solutii care sa incurajeze profesorii in planificarea acestor activitati, respectiv:

a) incurajarea programelor de voluntariat pentru parinti, care sa parcurga procedurile din legislatia din domeniu, ca raspuns la nevoia de supraveghere a copiilor. Se propune modificarea art. 7 lit. (b) din ordinul de ministru nr. 3.637/2016: „sa asigure câte un cadru didactic si, dupa caz, un parinte/tutore/ sustinator legal voluntar insotitor/insotitori pentru fiecare 10 elevi participanti”;

b) modificarea contractului educational in sensul introducerii unei prevederi referitoare la posibilitatea implicarii parintilor/tutorilor/sustinatorilor legali, in calitate de voluntari, in organizarea si desfasurarea activitatilor extrascolare;

c) modificarea contractului educational in sensul introducerii unor prevederi care asigura transferul de incredere catre cadrele didactice, fara sa mai fie nevoie de semnatura parintelui/tutorelui pentru fiecare actiune in parte.

4. Teste initiale (predictive): se propune eliminarea obligativitatii de aplicare a testelor initiale in situatii de continuitate (acelasi profesor, aceeasi disciplina).


5. Condica de prezenta: se propune eliminarea rubricii referitoare la tema orei de curs si inlocuirea acesteia cu rubrica referitoare la denumirea disciplinei.


Monica Cristina Anisie, ministrul Educatiei si Cercetarii, va prezenta in luna ianuarie 2020 raportul cu toate masurile propuse pe termen scurt, mediu si lung.


De asemenea, in raportul Grupului de lucru sunt prevazute si o serie de principii si recomandari destinate profesorilor cu scopul de a eficientiza modul de lucru si activitatea la clasa. Scaderea volumului de hârtii intocmite de profesori este o preocupare continua a Ministerului Educatiei si Cercetarii, iar sugestiile primite in acest sens sunt luate in considerare si pot fi dezbatute si adoptate ulterior.


Sursa: Edu.ro 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu