characters characters

Guvernul a adoptat Ordonanta de Urgenta privind modificarea Legii Educatiei Nationale

07 ianuarie 2014    |   280 vizualizări

  • Mentinerea duratei de 4 ani pentru ciclul gimnazial si pentru liceu: documentul mentine forma existenta a ciclului gimnazial si elimina forma propusa spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a in invatamantul gimnazial si reducerea liceului la o durata de 3 ani.
  • Cresterea duratei invatamantului obligatoriu de la 10 la 11 ani: prin introducerea clasei pregatitoare si prin mentinerea duratei de 4 ani a liceului, invatamantul obligatoriu creste de la o durata de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, invatamantul obligatoriu va fi format din clasa pregatitoare, clasele I - VIII, clasele IX - X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai scolii profesionale, pentru cei care aleg traseul invatamantului profesional si tehnic.
  • Acordarea dreptului absolventilor invatamantului profesional sa continue studiile liceale la forma de invatamant cu frecventa: Legea Educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, acorda posibilitatea absolventilor invatamantului profesional, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile invatamantului liceal, doar la forma cu frecventa redusa. Avand in vedere ca absolventii invatamantului profesional sunt in marea lor majoritate minori si se afla intr-un parcurs normal al educatiei lor (fara sa fi parasit sistemul de educatie), manifestand interes pentru cresterea nivelului de educatie si formare profesionala, prin adoptarea OUG li se acorda posibilitatea de a-si completa educatia si pregatirea profesionala, inclusiv prin forma de invatamant cu frecventa.
  • Precizari privind invatamantul postliceal: ordonanta de urgenta aduce precizari si in ceea ce priveste organizarea invatamantului postliceal, a modalitatilor de finalizare a studiilor acestui tip de invatamant, dar si corelarea pregatirii postliceale cu Cadrul National al Calificarilor.
  • Precizari privind evaluarea la clasa pregatitoare: in legislatia actuala nu este reglementata modalitatea de notare/evaluare pentru clasa pregatitoare. Prin modificarile aduse se precizeaza foarte clar ca elevii din clasa pregatitoare NU vor fi evaluati prin note sau calificative.
  • Se acorda tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun si elevilor din invatamantul profesional: in prezent, se asigura tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun doar pentru elevii din invatamantul obligatoriu si liceal, creandu-se o situatie discriminatorie pentru elevii din invatamantul profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul in comun si elevii din invatamantul profesional.
  • Se reglementeaza calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, incepand cu generatiile de elevi care intra in clasa a V-a, respectiv in clasa a IX-a, in anul scolar 2015 - 2016: Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de sustinere a examenelor de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, forme care pleaca de la conceptul de transdisciplinaritate. Totusi, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fara ca ea sa se coreleze cu modalitatea de predare. In acest sens, metoda interdisciplinara de predare a fost introdusa, pentru prima data, in sistemul romanesc de educatie in anul scolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmand ca ea sa fie extinsa, in anii urmatori, si la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, incepand cu anul scolar in curs (2013-2014), evaluari concepute dupa modelul testelor internationale de tip PISA, va permite elevilor sa se pregateasca pentru noua forma de evaluare prevazuta de Legea nr. 1/2011.
  • Se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate: legislatia actuala prevede posibilitatea sprijinirii financiare in vederea continuarii studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.
  • Se fac o serie de precizari suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unitatilor de invatamant: legislatia actuala nu precizeaza foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de invatamant la alta. Prin modificarile aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifica acest aspect.
  • Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza in invatamantul preuniversitar, pe baza rezultatelor obtinute la concursul de titularizare: cadrele didactice netitulare calificate, care au participat in ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, au obtinut cel putin nota/media 7 si au ocupat un post/catedra, au posibilitatea de a deveni titulare in sistemul de invatamant preuniversitar, dupa parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale.
  • Se clarifica durata anului universitar pentru studentii din anii terminali, astfel incat acestia sa beneficieze de toate drepturile, conform cu statutul lor, pana la 30 septembrie: pentru invatamantul universitar, OUG clarifica durata anului universitar, astfel incat studentii aflati in ultimul an de studiu sa poata beneficia de toate drepturile, conform cu statutul lor, pana la data de 30 septembrie.
  • Se introduc modalitati suplimentare de alocare a fondurilor catre universitati, in principal prin incurajarea cooperarii universitatilor cu diferiti actori, preponderent din mediul socio-economic: finantarea universitatilor este completata prin incurajarea diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, sa participe la proiecte cu caracter educational. De asemenea, se asigura cadrul legal ca specialisti din diverse domenii de activitate sa ocupe functii didactice de predare, avand statutul de cadru didactic asociat invitat.
  • Reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Nationale „I.C. Petrescu", care devine sectie a Bibliotecii Centrale Universitare: o reglementare importanta se refera la noul statut al Bibliotecii Pedagogice Nationale „I.C. Petrescu" din Bucuresti, care devine sectie a Bibliotecii Centrale Universitare, asigurandu-i-se, astfel, continuitatea. Din cauza faptului ca imobilul ocupat, pana de curand, de Biblioteca Pedagogica Nationala „I.C. Petrescu" a fost retrocedat, institutia se afla intr-un mare pericol de a pierde fondul de carte si locurile de munca ale angajatilor sai. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei OUG se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale Regulamentul de organizare si functionare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I" din Bucuresti.
  • Reglementari privind functionarea ARACIS: un alt punct important se refera la reglementari privind declansarea alegerilor pentru noii membri ai ARACIS, dat fiind ca in anul 2014, o data cu finalizarea mandatelor unor membri, posturile devin vacante.

Sursa: Edu.ro

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu