characters characters

Cronica Evaluarii Nationale. Pareri la cald, din comunitatile INTUITEXT

28 iunie 2012    |   937 vizualizări
Cronica Evaluarii Nationale. Pareri la cald, din comunitatile INTUITEXTLuni, 25 iunie 2012, elevii de clasa a VIII-a din intreaga tara au sustinut proba scrisa la limba si literatura romana in cadrul Evaluarii Nationale. Varianta extrasa a fost cea cu numarul 6. Cerintele din prima parte au fost formulate pe baza unui extras de text din primul volum al seriei “Ciresarii” (Constantin Chirita), in timp ce in a doua parte copiii au avut de analizat enunturi incluse intr-un articol din revista “Dilemateca” – “Kindle” (Ion Vianu).

Rezolvarea corecta a primei parti le aducea elevilor un total de 42 de puncte, in timp ce partea a II-a insuma 36 de puncte. Subiectele si Baremul complete pot fi gasite aici.

Unul dintre subiectele din partea a II-a a iscat o adevarata controversa. Enuntul cerintei A3 era acesta: “Propozitia subordonata din fraza Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii este:”
a) atributiva
b) predicativa
c) subiectiva


Raspunsul corect, pentru care elevii primeau 6 puncte, era “subiectiva”. Exista foarte multe pareri, inclusiv in randul cadrelor didactice, care afirma ca enuntul este interpretabil si ca raspunsul corect ar putea fi varianta b, “predicativa”. Iata ce spun utilizatorii Didactic.ro:

“Rearanjata fraza arata cam asa ‘Dificultatea rasfoirii este ceea ce ma jeneaza’, nu asa e logic? Subiect avem: cine ma jeneaza?-"dificultatea", a cui/care dificultate? - "a rasfoirii/atribut substantival, este-aceasta (prin contragere) - deci unde e subiectiva???? Sa nu cumva sa imi spuna cel care a elaborat acest sublect ca "este dificultatea" e expresie verbala impersonala, si de aceea a considerat ca e subiectiva subordonata! Mult prea greu pentru un elev de clasa a VIII-a, si oricum, subordonata este predicativa, nici vorba de subiectiva aici!” (profalin)

“Din punct de vedere sintactic, este prop. subiectiva (se subliniaza predicatele ‘jeneaza’ si ‘este dificultatea’, se incercuieste elementul de relatie ‘ceea ce’, se poate contrage intr-un substantiv ‘jena’). Din punct de vedere semantic, fraza poate fi citita astfel ‘Dificultatea rasfoirii este ceea ce ma jeneaza’ si atunci prop. subordonata este predicativa (se subliniaza predicatele ‘este’ si ‘jeneaza’, se incercuieste elem. de relatie ‘ceea ce’, se poate contrage intr-un adj. ‘jenanta’). Cred ca exercitii interpretabile nu ar trebui sa apara la un examen national, tocmai pt. a nu starni controverse.” (Maria Rosca)

“Subiectul a fost mult mai simplu si mai generos decat cel de anul trecut.Compunerile chiar nu au pus nicio problema. Mi se pare stupida disputa pe subiectiva si predicativa. Cand facem analiza unei fraze luam textul asa cum este, nu-l intoarcem cum vrem. Exista mai multe variante de verificare: contragerea, topica sau expansiunea cuvantului ‘dificultatea’ (ca urmare obtinem clasica fraza SB-PP-PR). Cam greu sa ai o predicativa care sta in fata verbului copulativ (vorbesc la nivelul gramaticii de gimnaziu). Consultati Gramatica Academiei. Ar fi bine sa nu mai alimentam disputele acestea si sa-i lasam pe absolventi si pe parinti sa-si vada mai departe de examene si de... emotii.” (otiliacraciunpop)


La cateva ore dupa examen a aparut o petitie online prin care se cerea modificarea baremului de corectare, astfel incat sa fie luate in considerare ambele variante. Aceasta a strans pana in prezent peste 32.000 de semnaturi.

Ministrul interimar al Educatiei,   Liviu Pop, a precizat ca a fost ceruta parerea specialistilor, incluzand printre acestia membrii ai Academiei Romane care s-au pronuntat, “in proportie de 90%”, in favoarea baremului actual. Desi initial ministrul anuntase ca NU va schimba baremul, a luat intr-un final decizia de a o face. Se pare ca in urma corecturii s-a constatat ca 40% dintre copii raspunsesera “predicativa”, in timp ce 42% se pronuntasera pentru varianta “subiectiva”, iar ministrul a considerat ca decizia schimbarii baremului e cea mai buna pentru a nu incalca egalitatea sanselor. La baza deciziei sale a stat si raspunsul venit din partea reprezentantilor Institutului Lingvistic "Iorgu Iordan - Al. Rosetti", un foarte important for in domeniul normarii gramaticii limbii romane. Acestia sustin ca raspunsul este ambivalent.

O eleva de clasa a VIII-a, utilizatoare a site-ului AdmitereLiceu.ro, ne-a scris legat de aceasta problema: “Ca profesor, cand faci subiectele, TREBUIE SA LE DAI COPIILOR O PROPOZITIE SUBORDONATA DE CARE ESTI SIGUR! NU care poate fi cu dus si intors. In fond, este totusi un EXAMEN DE CLASA A 8-A! S-au pierdut 6 puncte dintr-un foc. (...) E un zvon, o petitie pe net care cere sa se ia in considerare ca propozitia ar fi si predicativa. Desi m-ar avantaja, NU MI S-AR PAREA CORECT! Daca in barem scrie clar ca e SUBIECTIVA, inseamna ca e subiectiva, nu e loc de nici o predicativa sau altele! Nu ai scris subiectiva, la revedere! Regulile sunt reguli. Totusi cred ca e vina celor care au facut subiectele, ca au ales ceva discutabil pentru nivelul nostru!..." (Mara)

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti din Invatamantul Preuniversitar considera ca hotararea Ministerului Educatiei este una fundamental gresita, luata in urma unor presiuni. Reprezentantii acesteia considera ca decizia afecteaza credibilitatea si autoritatea ministerului. Ei considera ca mesajul transmis copiilor nu este unul pozitiv. S-ar parea ca o multime de parinti ai copiilor care au raspuns corect, conform baremului initial, si-au exprimat deja nemultumirea si se gandesc sa protesteze.

Ieri, 27 iunie, a avut loc proba scrisa la matematica, dupa ce marti elevii au sustinut proba la limba materna. Varianta extrasa ieri dimineata a fost cea cu numarul 2 si pana acum majoritatea opiniilor au concluzionat ca subiectele au fost unele accesibile. Singura provocare ar putea fi subiectul al III-lea, a carui formulare le cerea copiilor sa imagineze o vaza cu apa. Unii profesori se tem ca elevii sa nu se fi lasat intimidati de natura practica a exercitiului.

Rezultatele Evaluarii Nationale vor fi afisate vineri, 29 iunie, pana in ora 14:00. Contestatiile pot fi depuse in aceeasi zi, pana la ora 18:00 urmand sa fie solutionate in weekend si afisate luni, 2 iulie. Urmatorii pasi vizeaza procesul de inscriere pentru admiterea la liceu. Fisele de inscriere se vor elibera pe 5 iulie si pot fi completate de catre parinti pana pe 10 iulie. Sambata, 14 iulie, rezultatele repartizarii computerizate vor fi afisate. Puteti sa gasiti aici fișa de admitere in format electronic, cu posibilitatea de a fi printata, alaturi de o serie de explicatii despre metoda de completare.

Echipa AdmitereLiceu va va tine la curent cu evolutia situatiei si va doreste momente cat mai linistite si emotii cat mai putine, in asteptarea rezultatelor.

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    radu    29.06.2012 - 09:38
    Ce ma nemultumeste la aceasta decizie este faptul ca ea avantajeaza doar o parte din elevi. Cei care au raspuns din prima corect nu sunt avantajati de nici un fel. Iar in al doilea rand faptul ca genereaza un precedent periculos de cedare la presiunea strazii iar cei are au luat decizia de a fomula acea propozitie scapa basma curata. Cam multa nedreptate la mijloc!