characters characters

Consultare publica asupra Codului de etica in invatamantul preuniversitar

20 decembrie 2016    |   1024 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

sala de clasa
Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice (MENCS) lanseaza dezbaterea publica referitoare la Codul de etica pentru invatamantul preuniversitar, pornind de la propunerea Consiliului National de Etica din invatamantul preuniversitar (CNE).

Astfel, in perioada 19 decembrie 2016 - 17 februarie 2017, toti cei interesati sunt invitati sa transmita propuneri de imbunatatire a documentului redactat de CNE, organism consultativ al MENCS, in conformitate cu prevederile Legii Educatiei Nationale nr.1/2011 (cu modificarile si completarile ulterioare). Sugestiile si propunerile pot fi trimise pe adresa de e-maildezbateripublice@edu.gov.ro.

Iata ce spune codul de etica despre relatia parinte-cadru didactic. In relatia cu parintii/tutorii legali, personalul didactic respecta si urmeaza urmatoarele norme de conduita:

a) stabilirea unei relatii de incredere mutuala si a unei comunicari deschise;

b) respectarea confidentialitatii informatiilor si datelor furnizate si a dreptului la viata privata si de familie;

 c) nu accepta sau impune, in relatia cu parintii/tutorii sau sustinatorii legali, dobandirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educationale oferite;

d) poate recomanda auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precadere cele deschise si gratuite, fara a impune achizitionarea celor non-gratuite.


Iar in ceea ce priveste relatiile dintre cadrele didactice si elevi, personalul didactic are obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita pentru:

a) ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a educabililor prin:

 a1) supravegherea pe parcursul activitatilor desfasurate in unitatea de invatamant, cat si in cadrul celor organizate de unitatea de invatamant in afara acesteia;

a2) monitorizarea, semnalizarea si interzicerea agresiunilor verbale si/sau fizice si a tratamentelor umilitoare/degradante asupra educabililor;

a3) asigurarea protectiei fiecarui educabil, prin denuntarea formelor de violenta verbala/fizica exercitate asupra acestora, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a acestora, in conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;

a4) combaterea oricaror forme de abuz;

a5) interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu educabilii;

b)eliminarea oricaror activitati care genereaza coruptie:

b1) fraudarea examenelor;

b2) solicitarea, acceptarea sau colectarea de catre personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadrul didactic, in vederea beneficierii de catre educabili de tratament preferential ori sub amenintarea unor sanctiuni, de orice natura ar fi acestea;

b3) traficul de influenta si favoritismul;

b4) oferirea de meditatii contra cost, cu proprii educabili, prin constrangere;

 c) asigurarea egalitatii de sanse si promovarea principiilor educatiei incluzive;

 d) sustinerea demnitatii si recunoasterea meritului personal al fiecarui educabil.


In paralel, vor fi organizate dezbateri la care vor fi invitati specialisti in etica aplicata si managementul eticii, reprezentanti ai elevilor, ai parintilor, reprezentanti ai societatii civile si, nu in ultimul rand, toti factorii de decizie interesati de elaborarea unui document robust si util. Calendarul acestor evenimente va fi anuntat in perioada imediat urmatoare.

Consultarea publica are rolul de a ajuta la construirea unei infrastructuri etice in care sa fie inclus atat codul propriu-zis, cat si instrumente şi mecanisme cat mai coerente de implementare a sa. De asemenea, intentia Ministerului Educatiei este ca acest cod de etica sa fie un instrument intrainstitutional, adica un act normativ-cadru care sa ofere posibilitatea unitatilor de invatamant de a adopta documente interne similare, in functie de specificul fiecarei scoli in parte.

Prin urmare, consideram ca ar fi deosebit de utile puncte de vedere argumentate in ceea ce priveste principiul libertatii profesionale, atributiile comisiilor judetene de etica, procedura de sesizare a acestor comisii, precum si sanctiunile ce ar putea fi aplicate in cazul constatarii unor abateri de la pevederile codului de etica. Aceasta dezbatere are ca scop si realizarea unei diagnoze morale a scolii romanesti care sa detecteze comportamentele imorale nocive, sanctionabile de viitorul cod.

Toate propunerile avizate vor fi integrate in versiunea finala si consolidata a codului, aprobat ulterior prin ordin de ministru.

Sursa: Edu.ro

Poti citi sau descarca Codul etic aici.


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/asherok/2264318508/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu