characters characters

Care sunt efectele esecului pe termen lung?

22 februarie 2016    |   914 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

caiete teste evaluarea nationala clasa a douaDe ce dam examene? Pentru ca avem mize, as raspunde. Dupa ce sustinem un examen stim daca am obtinut o nota suficient de mare pentru a ajunge la liceul dorit, sau pentru a ne pastra in varful ierarhiei, ori pur si simplu stim daca in sfarsit am absolvit liceul, un curs oarecare sau chiar scoala de soferi…

Avand in vedere miza si valoarea ei pentru noi, presiunea pe care o simtim este mai mare sau mai mica. Si totusi… exista examene fara mize, dar cu urmari…

Vorbim despre Evaluarile Nationale carora copiii trebuie sa le faca fata inca de foarte devreme, cand nu inteleg foarte clar ce este aceea o evaluare, sau un examen, care sunt implicatiile rezultatelor obtinute si nici cum ii poate afecta pe termen lung un rezultat slab. Dar adultii stiu.

Rezultatul oricarui examen se poate traduce in succes sau esec. De altfel, orice examen reprezinta o ocazie pentru esec, un eveniment greu digerabil. Dar sa vedem ce este esecul. In general este perceput ca fiind o nereusita, sau o nerealizare. Semnificatia lui, insa, difera de la o persoana la alta, este subiectiv si depinde de nivelul de aspiratii al fiecaruia, de sistemul de valori, de obiectivele sale, ori de asteptari.

Daca ar fi sa ne referim la rezultatele de la Evaluarea Nationala de la clasa a II-a, acestea pot fi usor bulversante. Nu sunt sintetizate si exprimate sub forma unei note, sau a unui calificativ, ci sunt detaliate si explicite, pe fiecare item in parte. Desi nu folosesc etichetarile calificativelor sau ale notelor, adnotarile din fisele de evaluare ale elevilor pot fi stigmatizante deoarece par asemenea unor diagnostice puse copiilor si competentelor pe care acestia trebuie sa le aiba: Ex. competenta: Redarea prin cuvinte proprii, cu sprijin, a unui fragment dintr-un text citit – interpretare: Copilul intampina dificultati in extragerea unor informatii din textul dat. Acest raspuns e mult mai impactant decat un calificativ B, atat asupra parintilor, cat si asupra copiilor.

Astfel, adultii trebuie sa constientizeze cum pot fi influentati copiii de astfel de rezultate si cum se pot implica pentru a-i ajuta.

Cum ii influenteaza esecul pe copii? Ca de fiecare data avem 2 poli: copiii care au o capacitate crescuta de adaptare, vor reusi sa transforme nereusita intr-o oportunitate de evolutie. Acestia spun: Nu-i nimic, data viitoare voi sti ce trebuie sa fac! si-si continua drumul. Ceilalti, vor fi incercati de diverse sentimente de rusine, frica, vinovatie, dezamagire, manifestate prin tristete, izolare, furie. In foarte multe medii esecul ii stigmatizeaza pe copii si adesea, chiar daca pana atunci parcursul lor a fost unul ascendent, e suficienta o singura cadere care sa-i blocheze in ideea de neputinta. Aceasta perceptie le afecteaza increderea de sine, automotivatia, vointa si chiar esenta personalitatii.

O atentie deosebita trebuie acordata copiilor care, prin structura lor, sunt timizi, neincrezatori sau perfectionisti si care sunt cei mai predispusi la esec si cei mai vulnerabili.

Recomandam pregatirea din timp, cu ajutorul testelor date in anii anteriori, sau a unor teste special concepute pe modelul celor care se dau la Evaluarea Nationala. De asemenea, recomandam antrenarea copiilor si obisnuirea lor cu formularile tipurilor de itemi din teste, cu timpul de lucru (care este de doar 30 de min.), cu rigoarea organizarii examenului si cu cerintele speciale de examen (cum se completeaza datele personale, cum se organizeaza subiectele, etc.). Dincolo de toate aceste aspecte, este important ca atmosfera din familie sa fie constructiva, incurajatoare si pozitiva. Familia nu trebuie sa puna presiune suplimentara celei pe care o are copilul, dar poate empatiza cu acesta si se poate implica asemenea unui partener.

Evolutia fiecarui copil conteaza! Sa nu lasam lucrurile sa mearga din inertie.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu