Prescolarul incapatanat
”Mama: - Acum, daca ai terminat cu joaca, te rog sa strangi jucariile ca sa putem pleca in parc.
Copilul: - Nu vreau sa le strang!
Mama: – Asa am stabilit, dupa ce te joci cu jucariile,le pui la loc. Asa ca, te rog sa le strangi.
Copilul: - Nu vreau.
Mama: - Bine, atunci vom ramane aici. Nu plecam pana nu le strangi.
Copilul: - Nu vreau! Nu vreau!”
Incapatanarea copilului prescolar poate sa apara la prescolar intr-o multime de situatii:
- refuza sa stranga jucariile dupa ce si-a terminat joaca,
- refuza sa isi faca curatenie in camera,
- refuza sa se imbrace singur,
- refuza sa manance,
- insista sa realizeze o anumita actiune, chiar daca aceasta este imposibila (de exemplu, sa iasa la joaca in parc intr-o zi ploioasa).
Cum reactionezi la incapatanarea copilului?
Iata cateva comportamente care te pot ajuta sa depasesti momentele de „incapatanare” ale copilului tau:
1. Distragerea atentiei. Inainte de a-i cere copilului sa respecte o regula, incearca sa o formulezi in asa fel incat sa nu-si dea seama ca trebuie sa respecte ceva impus de tine. De exemplu, in cazul jucariilor, poti folosi pe un ton prietenos o intrebare :”Stii unde vom merge noi acum? Nu cred ca vei ghici….in parc ! Si pentru a merge si a ne juca acolo si a ne intalni cu alti copii stii ce trebuie sa facem? Sa strangem repede repede jucariile si sa ne grabim spre parc”. O astfel de atitudine te va ajuta pe tine sa eviti aparitia incapatanarii la cel mic. In acest mod nu va simti ca ii ceri sa respecte o regula. In plus, atentie la modul de formulare. Este mai avantajos sa folosesti pronumele personal de persoana a I plural, ”noi”, decat cel de persoana a II-a, singular, ”tu”. Formula „Vom strange jucariile” are mai multe sanse sa functioneze decat „ vei strange jucariile”.
2. Ofera recompense. Asociaza activitatea pe care cel mic o are de facut cu obtinerea unei recompense. ”Daca strangem rapid jucariile, mergem in parc si apoi mai facem o vizita matusii ." (sau "cumparam si vata pe bat, aducem si mingea sa ne jucam cu ea” etc.).
3. Foloseste jocul de rol. Spune-i o scurta povestioara sau strange cateva dintre jucariile preferate cu care v-ati jucat. De exemplu, daca ati folosit un politist de jucarie si un garaj cu masini, poti sa iei politistul in mana si sa incepi o conversatie cu el: ”Haide, draga politist, sa ne ducem masina in garaj. Pe azi am terminat cu lucrul si e bine sa le lasam toate in ordine ca sa stim maine de unde continuam iar treaba”. O astfel de prezentare a situatiei poate fi una placuta pentru copil.
4. Foloseste umorul. Daca copilul se incapataneaza sa stranga jucariile poti sa-i spui simplu: ”Atunci le strang eu”. Dar nu le aseza acolo unde copilul stie ca stau jucariile. Du-le intr-un cu totul alt loc, cat mai neobisnuit. De exemplu, in baie. Surprins de noua situatie, copilul te va intreba ce faci, de ce le duci acolo, iar tu poti folosi naivitatea ”Pai eu nu stiu unde stau jucariile; de aceea le duc in baie. Nu e bine? Unde trebuie asezate?”. S-ar putea sa obtii chiar comportamentul dorit: copilul sa inceapa sa rada si sa le duca rand pe rand la locul lor, spunandu-ti strengareste ca locul jucariilor nu este in baie, ci pe raft, in camera de joaca.
5. Foloseste psihologia inversa. Vrei ca cel mic sa guste un aliment nou? Interzice-i acest lucru. Ii poti spune ca „Este pentru copiii mai mari, nu sunt sigura ca esti suficient de mare ca sa gusti. Tu crezi ca esti destul de mare?” Deoarece copiii isi doresc intotdeauna sa faca lucrurile pe care le fac adultii, sunt mari sanse ca cel mic sa vrea sa guste si el. Este bine sa nu folosesti foarte des aceasta metoda, deoarece copilul isi poate da seama de „strategia” ta.
6. Ofera alternative interesante. Daca pustiul tau insista sa iasa la plimbare cu bicicleta, desi afara toarna cu galeata, ii poti propune o alta activitate, la fel de interesanta, pe care o poate realiza in acasa. „Ce frumos ploua afara! Este o zi perfecta pentru un picnic in sufragerie, de cand asteptam sa facem asta impreuna!”. Folosind un ton si un limbaj pozitiv, ai multe sanse sa ii trezesti copilului curiozitatea si sa il faci sa uite intr-o secunda de dorinta lui de a se plimba cu bicicleta.
7. Nu ii spune „Nu”. Copiii sunt mai dispusi sa intre in conflict cu tine daca ii raspunzi cu un simplu „Nu” la cerintele sale. Incearca si formula „Da, dar...” („Da, iesim afara, dar dupa ce mancam”).
Tu ce tehnica folosesti ca sa reduci din incapatanarea prescolarului tau?
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Cand copilul spune „Nu poti sa ma obligi!”
Cand parintii se confrunta cu refuzul copilului si ridica tonul, insista sau ameninta, creeaza un climat agresiv, care nu va duce decat la inrautatirea situatiei. Forta in general declanseaza rezistenta, iar parintii ajung in momentul in care copilul refuza sa faca orice i se cere raspunzand „Nu ma poti obliga!”.
-
Cand prescolarul cauta atentie prin comportamente negative
Prescolarii, dar si copiii mai mari, se pot obisnui sa aiba comportamente dificile doar pentru a-ti atrage atentia. De ce se intampla astfel? Explicatia are legatura cu reactia ta fata de comportamentele negative ale copilului.
-
Cand copilul descopera ca poate spune: „Nu vreau!”
Sa va povestesc despre noul hit din casa noastra. Se cheama “nu vreau” aka “nu vau”, versiune de pitic Andrei.
Comentează:3 comentarii