Motivatie si invatare
Replici care incurajeaza invatarea
Motivatia pentru invatare nu tine doar de interesele si trasaturile de personalitate ale copiilor. Adultii care ii ajuta pe copii sa invete au un rol esential in nivelul de motivatie al copiilor. Fie ca esti parinte, fie ca esti cadru didactic, este bine sa stii ca lucrurile pe care le spui sau le faci atunci cand il inveti ceva pe copil ii pot influenta in mod decisiv motivatia pentru invatare.
Iata cateva exemple de replici care pot creste motivatia copiilor pentru invatare si pot facilita comunicarea deschisa intre copil si adult. Sunt utile in mod special cadrelor didactice, dar si parintilor, pentru momentele in care incearca sa il invete ceva pe copil:
„Ti se pare ca are sens?”
Este o intrebare prin care verifici ca ceea ce se discuta este inteles de catre copil si prin care transmiti ca esti disponibil sa reiei explicatiile, daca este nevoie. In plus, este o replica prin care copiii sunt incurajati sa isi concentreze atentia asupra lectiei, pentru a verifica daca au inteles cu adevarat.
„Imi place cum ai gandit.”
Aceasta replica arata ca apreciezi in mod autentic eforturile sau ideile copilului si il incurajeaza sa isi exprime parerile si sa continue efoturile pentru a invata in continuare.
„Abia astept sa vad cu ce idei vii!”
Entuziasmul si curiozitatea adultilor fata de ideile copiilor sunt esentiale pentru ca acestia sa depuna tot efortul de care sunt capabili atunci cand au de realizat o activitate creativa sau de invatare. Este important sa fii sincer cand spui acest lucru, deoarece incurajarile lipsite de convingere sunt usor identificate de catre copii.
„Nu sunt sigur(a).”/ „Nu stiu.”
Acest raspuns la intrebarile copiilor sau in fata unui obstacol intampinat in cadrul unei activitati este cea mai simpla modalitate de a-i face pe copii sa se simta confortabili in fata necunoscutului. Le arata copiilor ca si adultii sunt intr-un proces continuu de formare si invatare.
„E in regula sa gresesti.”
Esecul nu ne defineste ca persoane, iar copiii invata de multe ori mai bine dupa ce au facut o greseala, daca sunt ajutati sa o inteleaga.
„Hai sa ne distram putin astazi!”
Invatarea poate fi si distractiva, dificultatile pot fi privite ca provocari, iar copiii pot avea aceasta atitudine daca o vad mai intai la adultii din jurul lor.
„Ce parere ai despre asta?”
Cand le cerem copiilor parerea, le transmitem ca avem incredere in gandirea lor si ca opiniile lor sunt importante pentru noi. Este una dintre cele mai simple modalitati prin care crestem increderea copiilor in ei insisi.
„Faci progrese!”
Cand copiii au dificultati in invatare, se pot descuraja usor si pot sa nu aprecieze corect progresul pe care l-au facut. Aici intervine rolul parintelui sua cadrului didactic, care poate evalua mai obiectiv evolutia copilului si il poate incuraja sa continue eforturile. Este important pentru copil sa stie ca este pe drumul cel bun.
„Sunt aici daca ai nevoie de mine!”
Este replica prin care il incurajam pe copil sa incerce sa invete independent sau sa rezolve o problema pe cont propriu, in timp ce il asiguram de sprijinul nostru.
„Ce alta cale de rezolvare ar putea exista?”
Cand nu reuseste sa gaseasca o solutie sau cand se confrunta cu situatii care au mai multe potentiale rezolvari, aceasta intrebare il poate incuraja sa fie perseverent, respectiv creativ.
„Cred ca poti face asta.”
Increderea in capacitatea copilului tau de a avea succes este una dintre cele mai importante daruri pe care i le poti oferi. Toti copiii au nevoie de cel putin un adult care sa creada in ei si care sa ii accepte si sa ii aprecieze.
„Cum te simti?”
Este o intrebare care il ajuta pe copil sa constientizeze propriile stari si emotii si care ii arata ca acestea sunt importante pentru adultul care adreseaza intrebarea.
„Ce pot sa fac mai bine?”
Este intrebarea care ii spune copilului tau: „Nu sunt perfect, iar relatia dintre noi conteaza pentru mine. Haide sa lucram impreuna la ea.”
Toate aceste intrebari sau replici sunt extrem de importante pentru copii. Ei au nevoie sa le auda pentru a fi motivati sa continue sa invete si sa se autodescopere.
*Sursa foto: Pixabay.com
Citeste si:
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Exercitiu de reflectie la sfarsit de an scolar
Inca un an scolar incheiat, inca o ocazie de a reflecta asupra experientei scolare a copilului tau. Fiecare sfarsit este si un nou inceput, dar pentru a marca cu adevarat incheierea anului scolar, este util sa il incurajezi pe copil sa faca un exercitiu de reflectie sau bilant cu privire la acesta.
-
Parentingul constient. Ce inseamna si de ce este important
Parentingul constient se refera la un stil de a creste si educa copilul, cu accent pe constientizarea si atentia parintelui in relatia cu copilul sau.
-
Critica excesiva a copilului si comportamentele de autosabotaj
Critica excesiva din partea parintilor poate avea multiple efecte negative asupra dezvoltarii bunastarii emotionale a copiilor.
Adauga tu primul comentariu: