characters characters

Invatarea prin descoperire – ce inseamna si de ce este benefica

Propus de: SuntParinte.ro   |   22 ianuarie 2018    |   14029 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

invatarea prin descoperire
Daca esti interesat de metode inedite de invatare si predare sau daca esti in cautarea unor alternative educationale pentru copilul tau, cu siguranta ai auzit de conceptul de invatare prin descoperire.

Invatarea prin descoperire este o metoda de invatare prin investigatie, evidentiata de Jerome Bruner, psiholog american specializat in invatare si psihologie educationala. Invatarea prin descoperire ii incurajeaza pe elevi sa isi foloseasca experientele si cunostintele anterioare, intuitia, imaginatia si creativitatea si sa caute noi informatii, pentru a descoperi fenomene, corelatii si noi adevaruri. Cand invata prin descoperire, copiii nu memoreaza ce li se spune, ci cauta in mod activ solutii si raspunsuri la intrebari. De aceea, invatarea prin descoperire este o modalitate eficienta pentru a trezi motivatia intrinseca pentru invatare a copiilor.

Citeste si alte materiale despre invatare:


Invatarea nestructurata – ce avantaje si beneficii aduce


Ce este bine sa stii despre memorie si invatare


Exista trei conditii care trebuie indeplinite pentru ca invatarea prin descoperire sa fie eficienta:

  • Subiectele invatate trebuie sa se refere la domenii si probleme care ii intereseaza pe copii, astfel incat acestia sa fie dispusi sa invete
  • Experienta de invatare trebuie sa structurata astfel incat copilul sa poata parcurge etapele ei si sa le inteleaga
  • Experienta de invatare trebuie sa faciliteze extrapolarea si sa permita ca elevii sa completeze lacunele de cunoastere (invatarea prin descoperire duce la informatii dincolo de informatiile prezentate initial)

Iata care sunt principiile dupa care functioneaza invatarea prin descoperire:

  • Rezolvarea de probleme. Elevii sunt indrumati si motivati sa caute solutii combinand informatia pe care o cunosc deja cu noi informatii.
  • Managementul invatarii. Elevii pot invata fie singuri, fie in echipa. Aceasta flexibilitate in invatare elimina stresul existent de obicei si ii face pe elevi sa simta ca ei au controlul asupra a ceea ce invata, cat si cum.
  • Integrare si conexiune. Invatarea prin descoperire inseamna a-i ajuta pe elevi sa invete cum sa combine informatiile intre ele si cum sa se conecteze cu lumea reala.
  • Analiza informatiei si interpretarea ei. Acest tip de invatare este unul orientat asupra procesului si nu a continutului. Elevii invata sa analizeze si sa interpreteze informatia, mai degraba decat sa memoreze raspunsurile corecte.
  • Esec si feedback. Invatarea nu are loc doar atunci cand copiii gasesc raspunsurile, ci si cand au esecuri in cautarea lor.

Scopul invatarii prin descoperire este de a permite o intelegere mai profunda, de a ajuta elevul sa isi dezvolte abilitati metacognitive si de a-l incuraja sa se implice mai mult in propria invatare.

Elevii invata sa genereze ipoteze pentru a putea descrie si intelege mai bine relatiile dintre concepte. Ulterior, are loc testarea ipotezelor si extragerea concluziilor despre informatia in cauza. In invatarea prin descoperire, elevii invata sa recunoasca o problema, sa propuna solutii, sa caute informatii relevante, sa dezvolte solutii si mai apoi sa puna in practica solutiile alese. Astfel, invatarea prin descoperire este folosita cu succes in predarea stiintelor precum fizica sau chimia.

Avantajele invatarii prin descoperire sunt:

  • Elevii se implica activ in procesul de invatare
  • Este incurajata curiozitatea
  • Faciliteaza abilitati de invatare care vor fi utile intreaga viata
  • Experienta de invatare este personalizata
  • Creste nivelul de motivatie pentru invatare
  • Incurajeaza autonomia si independenta

Posibile dezavantaje care apar, daca experienta de invatare nu este gandita in mod eficient:

  • Elevii devin confuzi daca nu au la dispozitie un model clar de lucru
  • Poate fi o metoda care consuma mult timp
  • Poate duce la frustrarea elevilor

Invatarea prin descoperire ar trebui folosita din cand in cand fiindca poate sa aduca nenumarate beneficii elevilor si procesului de invatare. Copilul tau a participat la activitati de invatare prin descoperire la scoala?

*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe