Interviu SuntParinte.ro cu Kar Balan, coordonatorul Incubatorului de Animatie din cadrul Festivalului Animest
În perioada 4 - 13 octombrie se desfasoara a 19-a editie Animest si, sub umbrela temei Urban Frames, va aduce in Bucuresti 10 zile de proiectii inedite ale celor mai noi productii animate din intreaga lumea, evenimente tematice, activitati dedicate copiilor, intalniri cu invitati speciali si chiar proiectii de filme accesibilizate.
Adolescentii ocupa un loc aparte in programul de anul acesta care inaugureaza o noua sectiune tematica dedicata lor - Fresh Frames - in care spectatorii vor vedea o selectie de 17 filme de animatie create de adolescenti din Romania si Republica Moldova. Noua sectiune a luat nastere gratie Incubatorului de Animatie, cea mai mare comunitate pentru adolescenti dedicata animatiei si artei digitale si isi propune sa fie o oglinda a perspectivelor noii generatii de animatori.
Kar Balan este fondatorul si coordonatorul comunitatii Incubatorul de Animatie. A inceput sa lucreze in festivaluri de film cand era adolescent si nu s-a mai oprit. Este doctorand in an final in domeniul Inteligentei Artificiale la o universitate din Londra. Îsi doreste sa imbine pasiunea pentru tehnologie cu cea pentru arta si spera ca influenteaza pozitiv noua generatie de artisti din Romania. Am povestit cu el, intr-un interviu exclusiv pentru SuntParinte.ro, despre impactul impactul Incubatorului de animatie, provocarile si implinirile activitatii sale.
Incubatorul de Animatie a ajuns la editia cu numarul cinci. Cum a evoluat programul de-a lungul acestor ani si care sunt cele mai mari realizari ale comunitatii pe care ati creat-o?
Incubatorul de Animatie a evoluat si crescut foarte mult de-a lungul anilor. Initial, aveam doar doua ateliere pe an. Am vazut atat de mult interes si implicare din partea adolescentilor incat am extins proiectul si am devenit o comunitate de animatie activa pe tot parcursul anului. Anul acesta avem 7 ateliere programate, pe langa multe alte evenimente lunare si discutii cu persoane din industrie. Pentru mine, cele mai mari realizari ale comunitatii sunt cele conduse chiar de membrii ei – avem un Cineclub lunar coordonat de o membra a comunitatii, in care adolescentii vizioneaza o animatie si apoi participa la o discutie pe tema filmului. În plus, animatiile create la atelierele noastre din ultimii ani au fost proiectate si au primit premii la festivaluri nationale si internationale in SUA, Canada, Anglia etc. I-am invatat pe adolescenti cum sa-si trimita animatiile la competitii internationale, iar acum un grup de animatori format in urma Incubatorului lucreaza la prima lor productie independenta – From: Nora. De asemenea, membrii comunitatii noastre au fost admisi la cele mai importante facultati de animatie pe plan national si international, cum ar fi UNATC sau Gobelins din Paris.
Ce crezi ca aduce Incubatorul de Animatie unic in peisajul educational si cultural din Romania si Republica Moldova?
Cred ca viziunea proiectului este unica. Desi exista alte comunitati de arta si proiecte pentru adolescenti in scena cinematografiei din Romania, la Incubatorul de Animatie adolescentii au un rol foarte important in conducerea proiectului. Suntem intr-un proces continuu de a primi feedback de la ei despre proiectele pe care le desfasuram. Am inceput sa implicam adolescentii in coordonarea atelierelor – atat pentru a ne asigura ca sunt potrivite pentru membrii nostri, cat si pentru a-i invata pe adolescenti skilluri digitale pe care nu le invata la scoala, cum ar fi cum sa scrii mailuri si cum sa livrezi un vizual.
Ne poti povesti despre impactul pe care Incubatorul de Animatie l-a avut asupra participantilor, atat in timpul programului, cat si dupa finalizarea acestuia?
Avem multi adolescenti care atunci cand ajung la noi sunt timizi, au anxietate sociala, se simt neintelesi. Am vazut cum multi dintre ei, prin intermediul proiectului, si-au facut prieteni, au devenit mai increzatori si au inceput sa se deschida fata de lume. Sunt foarte mandru de membrii comunitatii care sunt extrem de prietenosi si primitori cu noii membri. Am intrebat si parintii participantilor ce schimbari au observat in copiii lor iar raspunsurile ne-au impresionat.
Articolul integral cu parerile parintilor despre Incubator poate fi citit aici.
Ce abilitati si cunostinte pot dobandi participantii la workshop-ul „Animate the Festival!” si cum ii ajuta acest lucru in cariera lor viitoare?
În primul rand, participantii petrec o saptamana in epicentrul industriei de animatie din Romania – atelierul se desfasoara in cadrul Festivalului International de Animatie Animest, cel mai mare festival de animatie si singurul din Romania eligibil pentru nominalizari la premiile Oscar. Adolescentii petrec fiecare dupa-amiaza la festival, vizionand cele mai relevante filme de animatie din ultimul an. În timpul atelierului ei invata cum se animeaza intr-un studio profesional, invata sa foloseasca echipamentul si programele de animatie standard in industrie, totul alaturi de mentorii Laura Pop si Cristian Radu, regizori de animatie multipremiati international si doctori in animatie. Animatia finala de la atelier este proiectata in cadrul Galei de Premiere Animest, unde este vizionata de sute de persoane din industrie.
Cum se desfasoara interactiunea dintre liceeni si profesionistii din industrie in cadrul workshop-ului si cum contribuie aceasta la dezvoltarea lor?
Liceenii interactioneaza cel mai mult cu mentorii de la atelier care petrec 5 zile alaturi de ei, ii ghideaza cu sfaturi si feedback specific pe animatia lor. De multe ori adolescentii primesc si sfaturi pentru portofoliu, facultate si o cariera in industrie. Alti invitati de la festival participa la workshop pentru scurte discutii, iar adolescentii au ocazia sa interactioneze cu acestia si in cadrul Animest. În genul acesta de industrie nimic nu poate inlocui experienta, iar eu cred ca oportunitatea de a participa la acest tip de proiect ii ajuta foarte mult sa se dezvolte atat pe plan tehnic, cat si social.
În ce mod isi lasa amprenta tehnologia digitala asupra artei animatiei si cum integrati noile tehnologii in activitatile si proiectele Incubatorului?
Traim vremuri interesante in care tehnologia avanseaza mai rapid ca niciodata afectand toate industriile. Animatia este o industrie care a adoptat intotdeauna foarte rapid noile tehnologii, intrucat acestea ajuta la un proces de animatie mai rapid, mai usor, cu o legatura mai puternica intre virtual si real. Îi sprijinim pe adolescenti prin informatii teoretice si ateliere practice in care au ocazia sa utilizeze cele mai avansate unelte din industrie.
Consideram ca este esential ca noile generatii de artisti sa ramana deschise, dar sa si adopte o gandire critica fata de noile tehnologii. Fiind doctorand in domeniul Inteligentei Artificiale, in prezent lucrez la o serie de prezentari si discutii educative pentru comunitate pe acest subiect. Consider ca este foarte periculos faptul ca internetul este plin de fake news despre AI, iar adolescentii nu au, in general, pe cineva de incredere caruia sa ii adreseze acest gen de intrebari. Speram ca noi le oferim un spatiu in care pot primi raspunsuri obiective, echilibrate si bine informate.
Ce sfaturi aveti pentru tinerii care sunt pasionati de animatie care nu stiu de unde sa inceapa sau cum sa-si dezvolte abilitatile?
Sa ni se alature, bineinteles! Cel mai important este sa inceapa. Odata ce au primele lor cadre, care vizualizate unul dupa altul dau impresia de miscare, deci o animatie, acel sentiment este de neegalat. Exista foarte multe resurse gratuite pe internet din care pot invata, precum si multe programe gratuite pentru animatie. Noi inregistram toate atelierele noastre care devin apoi accesibile in cadrul comunitatii. În plus, un membru al comunitatii noastre construieste in prezent pentru noi o biblioteca digitala despre animatie care contine tot ce iti poti imagina, de la carti, la tutoriale, la discutii si ateliere inregistrate.
Cum vedeti viitorul Incubatorului de Animatie si ce planuri aveti pentru a extinde sau diversifica programul in anii urmatori?
Tot ce facem la Incubator este un proces iterativ de invatare si imbunatatire. Înca schimbam multe lucruri de la an la an in functie de feedback-ul pe care il primim si de ceea ce observam ca functioneaza cel mai bine in proiectele noastre.
Anul acesta, in cadrul festivalului Animest, avem pentru prima data sectiunea Fresh Frames – o selectie de animatii facute de adolescenti din Romania si Republica Moldova. Este o oportunitate extraordinara pentru ei sa isi vada rezultatul muncii pe marele ecran, mai ales atat de devreme in cariera lor. Este, de asemenea, o oportunitate pentru publicul roman sa descopere cati adolescenti impresionant de talentati si muncitori avem!
Tot anul acesta, pentru a doua oara la Animest, avem Juriul Adolescentilor, care acorda Premiul Adolescentilor in cadrul competitiei internationale de lungmetraje. Anul trecut, cele trei adolescente selectate pentru Juriu, au acordat premiul aceluiasi film ca si Juriul format din experti internationali; am fost foarte mandri de ele!
În plus, odata ce membrii comunitatii termina liceul, ei devin alumni ai comunitatii. Alumnii au ocazia sa se intoarca in proiect si sa sustina propriile lor workshopuri sau discutii care pana acum au mers super. Totusi, proiectul fiind inca tanar, nu avem foarte multi alumni. Sunt entuziasmat sa vad cum vor continua sa se implice si sa ajute la cresterea comunitatii pe masura ce cresc si avanseaza in cariera.
O arie foarte importanta pentru noi este accesibilitatea si incluziunea. Ne dorim sa facilitam educatia in animatie pentru toti adolescentii, multi dintre ei provenind din medii dezavantajate, altii fiind neurodivergenti sau avand dizabilitati. La nivel de asociatie, suntem in proces de a investi resurse si eforturi in accesibilizarea industriei filmului din Romania, cel mai notabil prin proiectul Ochi si Urechi. În cadrul comunitatii, lucram la accesibilizare prin masuri simple, precum vizionarea de filme cu subtitrari accesibilizate pentru persoanele cu deficiente de auz, insa in prezent avem acces la foarte putine astfel de subtitrari. Speram ca in urmatorul an sa publicam si un studiu de caz despre experienta noastra, deoarece Incubatorul poate fi orice, inclusiv un laborator de cercetare!
Ca teme, desi aria noastra principala este animatia, oferim ateliere si in alte domenii, precum ilustratia. Mi-ar placea sa organizam ateliere si pentru animatie 3D, video mapping, jocuri video si Augmented/Virtual Reality.
Ce inseamna pentru tine, personal, sa coordonezi acest program si care sunt cele mai mari satisfactii pe care le-ai avut din aceasta pozitie?
Coordonarea Incubatorului este cel mai frumos rol pe care l-am avut vreodata. Vine cu foarte multa fericire si foarte multa satisfactie profesionala dar si cu foarte multa munca si implicare emotionala. Consider ca proiectul este de succes datorita pasiunii intregii echipe de proiect, a mentorilor dedicati si, nu in ultimul rand, a adolescentilor, fara de care nimic nu ar fi fost posibil. Pentru mine, cea mai mare satisfactie este sa vad impactul pozitiv pe care il avem asupra adolescentilor, vazandu-i cum cresc de la un an la altul. Vara aceasta am lucrat cu trei dintre ei intr-un program de practica pe care l-am dezvoltat special pentru ei. Au invatat cum sa coordoneze proiecte si comunitati culturale, de la concept pana la realizare. Este foarte greu de ales, dar probabil ca acest proiect a fost preferatul meu, deoarece am ajuns sa ii cunosc personal pe cei trei adolescenti si imi sunt extrem de dragi. Totusi, daca am intreba alti membri ai echipei, cu siguranta ar numi alte proiecte care ne-au adus tuturor multa satisfactie profesionala. Multumesc foarte mult pentru intrebarile interesante si pentru ocazia de a face acest interviu!
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Interviu. Codruta Florea: "Sa protejam ceea ce invatam sa iubim - incredibila viata salbatica care ne inconjoara."
Codruta Florea face parte din echipa Romania Salbatica din 2019 si este creatoare de continut, researcher, traducator si asistent de productie pentru proiectele derulate alaturi de echipa România Salbatica si NTD Film. Este implicata in organizarea LYNX Festival si este membru fondator al Asociatiei România Salbatica.
-
Interviu cu Silvia Ciubotaru Guta, coordonatoarea Laboratorului Ideo Ideis - ateliere de explorare personala si dezvoltare comunitara
Silvia Ciubotaru Guță este coordonatoarea Laboratorului de explorare personala si dezvoltare comunitara din cadrul Festivalului de Teatru Ideo Ideis din Alexandria.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua: despre motivatia pentru invatare versus disciplina in invatare, mituri legate de invatare si modalitati prin care parintii pot sa ofere copiilor un an scolar viitor mai bun.
Adauga tu primul comentariu: