Interviu cu Ana Nicolescu, Business Coach Antreprenoriat
„Este foarte important sa nu iei decizii din ego sau din frustrari, ci din preaplinul tau”
Ana Nicolescu este antreprenoare cu 20 de ani de experienta si trainer acredita de ANC. In prezent, in calitate de Business Coach, Ana organizeaza cursuri si workshop-uri de antreprenoriat si comunicare strategica dedicate celor care vor sa porneasca o afacere sau sa isi creasca afacerea deja existenta. Abordarea sa imbina expertiza de business si comunicare cu dezvoltarea personala in antreprenoriat, pornind de la intelegerea faptului ca a dezvolta o afacere de succes implica de cele mai multe ori o schimbare interioara majora..
Am vorbit cu Ana despre ce este bine sa stie mamele care vor sa inceapa o afacere, blocaje si greseli frecvente ale antreprenoarelor incepatoare, dar si despre ce inseamna o comunicare eficienta in afaceri si cum alegem parteneriatele strategice.
Pentru multe mame, concediul de ingrijire a copilului duce la decizia de a aduce o schimbare profesionala si financiara, mai ales in directia antreprenoriatului. Ce sfaturi ai pentru mamele care se afla in aceasta etapa, de contemplare a unei initiative antreprenoriale? Cum pot actiona astfel incat sa aiba cele mai mari sanse de succes?
Ana Nicolescu: Intr-adevar, cand devenim mame incepem sa vedem lucrurile din alta perspectiva si uneori ni se schimba si valorile. De aici apare dorinta de a relua un hobby sau o pasiune din trecut si de a o transforma intr-o afacere.
Pe langa asta, exista si credinta ca daca avem o afacere pe cont prorpiu, putem sa stam mai mult cu copiii nostri si vom avea mai mult timp pentru ei. Asta este un mit care duce la asteptari total nerealiste.
Daca vrei un business, nu doar un proiect, e bine sa stii ca e mult de munca, uneori mai mult decat in corporatie. Ce e in plus fata de corporatie e responsabilitatea pentru propriul succes, dar si pentru esecuri.
Cum poti sa actionezi ca sa ai sanse de reusita? In primul rand intreaba-te ce iti aduce bucurie. Apoi vezi daca exista cerere pe piata, daca e nevoie de serviciul sau de produsul pe care te gandesti sa-l oferi. Gandeste-te si la o suma pe care poti sa o investesti. Uite cateva cheltuieli esentiale:
- Infiintarea firmei
- Plata lunara pentru contabilitate
- Domeniu pentru site
- Chirie pentru spatiu (daca e necesar)
Insa din punctul meu de vedere investitia cea mai importanta este cea in lucrul cu un business coach care te ajuta, in primul rand sa gandesti antreprenorial si sa lucrezi la arhitectura business-ului tau de la inceput. O sa ai o temelie pentru afacerea ta si vei putea sa construiesti mai departe pe caramizi, nu pe baloane de sapun.
Echilibrul intre rolul de mama si rolul de antreprenoare poate fi extrem de dificil pentru multe femei. Ce le-ai recomanda mamelor care isi doresc sa devina antreprenoare, dar se tem ca asta le va afecta relatia cu copiii lor?
Ana Nicolescu: Din 2011 sunt mama si din 2012 lucrez pe cont propriu. Din 2015 lucrez cu soloprenoare si ce pot sa zic ca must have pentru mamele antreprenoare ar fi sa:
- Vezi cine din familie poate sa te sprijine atat moral, adica sa aiba incredere in ideea ta de afacere sau in tine ca om, chiar daca le e frica de esec. Cat si fizic, adica sa stea cu copilul cat tu lucrezi.
- Daca nimeni din familie nu e dispus sa stea cu copilul, ce alte variante ai? Bona, gradinităa?
- Aloca-ti asumat 3-4-8 ore pe zi pentru business-ul tau, atat cat e fezabil pentru tine. Și impaca-te cu numarul asta. Fa pace cu el, fie ca sunt 3 ore, fie ca sunt 6 ore pe zi. Nu umple calendarul pana la refuz. Lasa-ti loc si de situatii neprevazute.
- Cand esti la munca, fii 100% concentrata pe munca fara sa te simti vinovata ca nu stai cu copilul. Vezi recomandarea de la punctul precedent, cea cu fa pace cu numarul de ore. Cand esti acasa, esti 100% concentrata pe copil si familie.
- Prioritizeaza sarcinile in business-ul tau si nu iti pierde concentrarea cu alte distrageri: social media, convorbiri, emailuri.
- Pe cat posibil, incearca sa ai spatiul tau de birou. Poate vei incepe sa lucrezi de acasa. Dar amenajeaza-ti spatiul tau de lucru ca sa stii ca atunci cand esti la acel birou, in acea camera, esti in energia de antreprenor, nu in cea de mama sau de sotie. Si stabileste asta cu toti din casa ca si ei sa stie care sunt limitele. Apoi, pe masura ce vei putea sa iti permiti o chirie intr-un spatiu de birouri sau intr-o vila sa imparti cu altcineva un spatiu, just do it. Eu mi-am triplat profitul pe firma cand nu am mai lucrat de la masa din bucatarie si mi-am inchiriat un birou de 9 mp intr-o cladire. De ce? Pentru ca a crescut concentrarea. Si implicit, eficienta. Nu m-am mai intrerupt. Sa te concentrezi din nou pe un task din care te-ai intrerupt iti ia 20 de minute..
Din experienta ta, care sunt cele mai frecvente temeri/blocaje mentale ale femeilor care vor sa inceapa o afacere?
Ana Nicolescu: Sindromul impostorului, frica de expunere, preconceptia ca nu stiu sa vanda sau ca vanzarea e o manipulare. Preconceptia ca nu stiu sa scrie si de-asta nu vor avea clienti. Anxietatea de expunere, frica de esec, frica de succes. Toate imbraca diferite forme de suprafata, dar la radacina sta lipsa stimei de sine. Plus dorinta de a demonstra mereu ca sunt bune, ca merita, goana dupa validare, nevoia de a da bine si de a avea dreptate.
Si un alt lucru la care e bine sa fii prezenta este focusul exclusiv pe tine, pe a reusi si a demonstra ca esti buna, versus cum poti tu sa contribui oamenilor care au nevoie de tine. Pe cati oameni poti sa ajuti si ai menirea sa-i ajuti? Iar daca nu lucrezi in programe de autocunoastere, vei face o afacere din ego, nu din misiunea ta. Iar asta va iesi la suprafata prin diferite rabufniri, stagnari, plafonari, comparatii si ineficienta. .
Așadar, cine esti tu si faci cu harul tau?
Ce schimbari de mentalitate sunt necesare atunci cand trecem de la statul de angajata la statutul de antreprenoare?
Ana Nicolescu: : In primul rand cum te uiti la buget. Banii firmei nu sunt banii tai si ca sa-i ai in firma e nevoie sa-ti asumi responsabilitatea pentru ei si sa-i generezi. Ei nu vin automat la final de luna fiind generati si de altii. Tu trebuie sa vezi cum ii faci si sa lucrezi la o strategie in functie de obiectivele tale. Tine cont ca e nevoie sa reinvestesti o mare parte din profit daca vrei sa evoluezi. Pe ce sa (re)investesti in primii doi ani?
- Cursuri de antreprenoriat sau lucrul cu un business coach
- Automatizari (in functie de afacerea ta): mailchimp, zappier, zoom, CRM, virtual assistent, actualizarea constanta a siteului.
- Sa inveti sa vinzi
- Sa inveti sa scrii pentru social media/blog/site. . De fapt, sa inveti sa comunici pe limba clientilor tai
- Sa faci ad-uri in social media
- Sedinte foto de doua ori pe an (acolo unde e cazul)
- Aparatura de specialitate (acolo unde e cazul)
- Sa filmezi un curs, daca te gandesti sa faci un curs online
- Strategie de marketing
- PR si aparitii media
Apoi ar mai fi diferenta dintre roluri. Tu ca designer de interior care iti practici meseria in casele oamenilor. Si tu ca antreprenor care iti stabilesti obiectivele, actiunile care te duc la indeplinirea obiectivelor, produsul/serviciul si pretul, strategia de comunicare si promovare.
Si inca un lucru important, in primul an de start-up, daca nu ai un buget cu care sa incepi, si cei mai multi nu il au, sa stii ca tu vei centra, tu vei da cu capul. Nu te astepta sa iti aduca cineva raportul sau cercetarea pe clientul ideal. Tu vei face solicitarea si tot tu iti vei livra raportul. Iar pentru asta vei capata noi abilitati si te vei cunoaste dintr-o alta perspectiva.
Care sunt cele mai frecvente greseli pe care le fac femeile cand incep o afacere?
Ana Nicolescu: Cea mai comuna pe care o vad in lucrul cu clientele mele este sa se astepte ca daca au o pagina de Facebook au si un business si trebuie sa le vina clienti. Nu incepem business-ul cu social media. Ca pasi avem asa:
- Autocunoastere: Cine esti tu si ce transformare ai venit ss faci?
- Analiza mediului de business - sa vezi care e piata si care sunt competitorii
- Care e unicitatea ta? Pentru ca asta iti asigura un avantaj competitiv
- Care e serviciul sau produsul tau? E nevoie de el in piata?
- Cine e clientul tau? Nu, nu sunt toate femeile care poarta cercei din pasta FIMO. Mergi mult mai concret si sa nu-ti fie frica sa te supra nisezi, adica sa te rezumi doar la un segment specific de femei. Asta o sa te ajute in comunicare.
- Care sunt obiectivele tale pe termen lung, mediu si scurt. Ce ai de facut ca sa ajungi acolo?
- Abia acum vine partea de comunicare (site, blog, social media, fiecare cu strategie, nu cu postari doar de dragul de a scrie), partea de brand personal, de expunere, vizibilitare, promovare, PR
- Parteneriate strategice. Cu cine poti sa faci parteneriate sa ajungeti mai repede la mai multi oameni care au nevoie de tine?
O alta greseala este sa faca business-ul dupa ureche sau dupa freebies, dupa materiale gratuite, dupa ce meserie fura de la altii. Nu zic ca nu sunt bune si pline de insight-uri. Doar ca nu le ofera profunzime, nu sunt personalizate pe contextul lor de business si sunt doar o mica parte din ce pot face. Adevarata valoare vine in programele platite. Asta apropo de investitii.
A treia greseala e ca nu le este clar care e serviciul lor si cine e clientul lor ideal.
Strategia de comunicare este esentiala pentru succesul unei afaceri. Care sunt, din perspectiva ta, ingredientele esentiale ale unei comunicari reusite in afaceri?
Ana Nicolescu: O sa zic din nou autocunoasterea pentru ca este foarte important sa nu iei decizii din ego sau din frustrari, ci din preaplinul tau. Apoi sa ai un plan de business PESTE care sa suprapui o strategie de comunicare. Comunicarea se numeste strategica daca indeplineste obiectivele de business si daca are sens si aduce rezultate. Altfel, cum ziceam, scrii doar ca sa scrii, nu comunici.
Un alt ingredient este limbajul. Scrie, vorbeste ca si cum i-ai povesti unei prietene. Nu te pierde in limbaj de lemn, in termeni complicati. Ce vrei pana la urma? Sa inteleaga clientii despre ce e vorba sau sa arati ca stii, ca poti, ca meriti? Apropo de autocunoastere.
Si, foarte important, vorbeste pe limba clientilor tai. Afla care sunt frustrarile si aspiratiile lor si de acolo porneste postari si articole. Daca esti in permanenta legatura cu ei si ii observi ca sa stii cum poti sa-i servesti, atunci le vei da ce au ei nevoie si iti cer, nu ce proiectezi tu ca ar avea ei nevoie sau ce iti este usor sa le dai.
In functie de ce criterii recomanzi antreprenoarelor sa aleaga cele mai avantajoase si benefice parteneriate de afaceri?
Ana Nicolescu: In primul rand in functie de stilul de viata al clientilor tai. Daca ai bijuterii din pasta FIMO, ca sa continuam exemplul de mai sus, ce stil de viata are clienta ta? Poate ca merge la yoga si poate ca se imbraca cu salvari de in. Acolo m-as duce, la salile de yoga sa expun si acolo cerceii mei cu un discount pentru clientele salii. Si la fel la o alta soloprenoare cu produse din in sa dau o pereche de cercei cu disount. Apoi as merge la targuri impreuna si as crea evenimente la stand pentru mame si copii. Poate as invita si un psihoterapeut pe burnout parental sa le vorbeasca parintilor. Asa as oferi diversitate si informatie. Conectare si emotie. Iar oamenii raman cu energia asta pe care o vor asocia produselor tale.
De asemenea, m-as gandi unde e clienta mea ideala si unde pot sa gasesc mai multe la un loc. In retreat-uri, in corporatii, in grupurile de mame de pe Facebook? Si m-as duce la organizatorii retreat-urilor, la departamentul de resurse umane, la adminii grupurilor si le-as prezenta o oferta de colaborare concreta, personalizata.
Daca e cazul, poti sa iei in considerare si investitorii sau sa atragi fonduri europene nerambursabile.
In final, ce sfaturi ai pentru antreprenoarele care au avut curaj sa inceapa o afacere, au depus eforturi pentru ea, dar simt ca aceasta stagneaza sau nu evolueaza destul de repede?
Ana Nicolescu: Sfaturi? Toate cele de mai sus. Mergi la inceput, la arhitectura unui business si sa identifica pasii pe care i-ai sarit. Daca ai nevoie de ghidare pentru implementare, sunt aici. Am pregatit pentru toamna asta webinarii si workshop-uri gratuite. Si un curs de antreprenoriat si strategie de comunicare.
Te astept sa-ti pui afacerea in miscare si sa ajungi la oamenii care au nevoie de tine.
Potii afla mai multe despre activitatea Anei Nicolescu si despre felurile in care te poate ajuta sa te dezvolti ca antreprenoare aici.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Hiper independenta - ce inseamna si cum apare inca din copilarie
Hiper independenta inseamna determinarea deseori exagerata a unei persoane de a fi independent intru totul, chiar si atunci cand ar fi cazul sa accepte ajutorul sau sprijinul celor din jur.
-
Cauzele pentru care copiii adulti nu reusesc sa devina independenti
”Nu stiu care este scopul meu in viata.” sau ”Nu am realizat nimic pana acum.” sunt cuvinte frecvent spuse de copiii adulti care nu au reusit sa devina independenti si sa se descurce in lumea adultilor.
-
Mamele care incearca sa fie perfecte - care sunt efectele negative
Standardele nerealist de inalte si responsabilitatea excesiva asumata de catre mame pot duce la epuizare, depresie, anxietate si probleme in relatiile de familie. Iata cateva tipuri de "perfectiune" sau standarde nerealiste pe care mamele sunt tentate sa le adopte.
Adauga tu primul comentariu: