characters characters

Cum poate schimba recompensa un comportament nedorit?

Propus de: Maria Ujoc   |   30 aprilie 2009    |   3317 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

 

Copiii fac atat lucruri bune cat si lucruri nedorite.
- Daca-si face patul? O, nu, iar camera arata de parca a trecut taifunul prin ea!
- Isi spala adidasii cand vine de la joaca? Da de unde, ba mai mult, intra cu ei peste tot, si ce ramane in urma …. parca batalia de la Plevna a avut loc la noi in casa!


- Sa-si scrie vreo tema singur? Nu stie decat jocuri pe calculator, desene animate si mai nou telenovele. Ori replici de genul: "Nu-mi scriu temele singur. Te astept sa vii acasa, iar pana vii ma joc cu prietenii si ma uit la ce-mi place la televizor."
La cati dintre copiii nostri nu s-ar potrivi aceste remarci? Cum ii putem determina sa aiba un comportament adecvat?

 

Cum putem influenta un comportament nedorit?
De cele mai multe ori, activitatile pe care trebuie sa le efectueze copiii sunt plictisitoare, neinteresante ori nu isi dovedesc utilitatea imediata. Aceste activitati pot fi transformate in activitati atractive cu ajutorul unor mici recompense.

 

Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca recompensa pentru a fi eficienta:
- nu trebuie sa distraga atentia copilului de la ducerea la bun sfarsit a unei activitati;
- sa va fie accesibila, adica trebuie sa calculati cat te-ar costa in timp si bani;
- sa fie adecvata activitatii, adica intre activitatea pe care o ceri copilului si recompensa pentru ea trebuie sa existe o proportie corecta;
- sa fie adecvata varstei, daca recompensa nu va prezenta interes pentru copil nu va fi eficienta, de aceea trebuie adaptata mereu.

 

Cum putem folosi recompensele?
De exemplu, afisati la vedere un grafic cu ce activitati trebuie sa desfasoare copilul intr-o saptamana. Anuntati ca pentru fiecare activitate bine facuta va primi un insemn (o bulina, o steluta, etc.). De asemenea, stabiliti impreuna ca pentru nerespectarea unei indatoriri,(nu si-au facut temele), a unei purtari nepotrivite, poate sa piarda din punctele castigate.
Prezentam copiilor o lista de recompense (primirea unei bomboane, posibilitatea de a se uita la desene animate, sau de a se juca pe calculator un timp dat, invitarea unui prieten, iesirea impreuna la o prajitura, in parc, etc.) si impreuna stabiliti ce valoare au aceste recompense (3 buline – o bomboana, 7 buline – 20 minute la calculator, 30 buline mergem in parc) astfel ca la sfarsitul saptamanii, in functie de numarul punctelor stranse copilul va fi recompensat cu stimulentul care i se pare lui cel mai atractiv.

 

Secrete pentru parinti:
- nu ignorati niciodata un comportament nedorit;
- fiti consecvent si veti observa ca se schimba ceva in comportamentul copilului;
- acordati atentie copilului si recompensati-l de cate ori face un lucru bun, chiar si doar printr-o lauda, o mangaiere sau pur si simplu acordandu-i interes;
- evitati sa folositi in limbaj expresii ca: "Da-te la o parte din calea mea, ca tot nu faci nimic bun", " Taci din gura! Vreau sa aud ce spune la televizor", "Dupa toti banii cheltuiti pe tine, tu vii cu astfel de calificative?", "N-am timp sa discut despre asta!".

 

Nu va descurajati, fiindca comportamentul copiilor nostri poate fi influentat in bine printr-un sistem de recompense, dar atentie, copilul trebuie sa inteleaga ca acestea se castiga prin munca si efort propriu.

 

Suntem nerabdatori sa aflam parerea voastra despre aceasta modalitate de a influenta comportamentul copiii nostri, si, mai ales, daca ati folosit-o, cum au reactionat copiii, ce comportamente ati reusit sa schimbati, ce recompense ati folosit.

 


Autor: Maria Ujoc
Institutor
Scoala I-VIII, Rosia, jud. Bihor

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe