characters characters

Oana Moraru - „E in educatia noastra sa credem ca invatarea e o chestie solemna, iar jocul - o neseriozitate“

06 iunie 2017    |   698 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

oana moraru
Cu cateva zile inainte de conferinta „Liber la educatie sau educatie la liber?“ (unde va fi unul dintre speakeri), Oana Moraru a raspuns in exclusivitate pentru Scoala Intuitext la cateva intrebari arzatoare legate de educatie. Cum facem scoala placuta pentru copii, cum ii atragem catre educatie si cat de important este jocul in procesul de invatare – iata cateva dintre ideile pe care le puteti descoperi in interviul urmator.

Cand vine vorba de scoala, una dintre problemele cel mai des invocate de copii ar fi „ma plictisesc“ sau „nu inteleg ce ne explica doamna“. Care ar fi metodele prin care, date fiind resursele sistemului actual de invatamant, se poate schimba, totusi, ceva astfel incat sa fie incurajata curiozitatea copiilor si dorinta de a descoperi cat mai multe lucruri noi?

Cel mai plictisitor lucru este ca noi inca practicam lectii organizate frontal aproape 100% din timp. In lume, multi profesori lucreaza individual sau in echipa. Sarcinile sunt diferentiate, in functie de planul de dezvoltare al fiecarui individ. Copiii, in general, isi asuma niste tinte si stiu cum arata succesul, la capatul unui modul scolar; se practica autoevaluarea; notarea se face dupa un plan anuntat si dupa criterii cunoscute de copii. La noi se merge cu toata lumea in acelas ritm, iar profesorii, fie coboara standardele pentru toata lumea, fie practica un elitism artificial, in sensul ca 2-3 elevi din clasa sunt cotati ca foarte buni, iar restul sunt vazuti ca „mana a doua“. Copiii romani primesc teste-fulger, ca pedeapsa, sunt „prinsi“ cand nu invata, sunt tarati sincron de la un capitol la altul, de la o lectie la alta, fara un plan pe termen mediu si lung, sunt inca ascultati, la discretia profesorului, iar predarea e, de multe ori, sinonima cu dictarea lectiei in caiete.

Modul in care scoala romaneasca alege sa joace jocul acesta al devenirii individuale este foarte neprietenos copilului, desi, paradoxal, el este acolo sa isi satisfaca propriile interese. Nu e de mirare ca elevii se plictisesc, adica se dezangajeaza natural de la o rutina care serveste mai mult comoditatii adultilor si birocraticelor lor metehne.

Ce reprezinta temele pentru acasa, care este rolul lor, ce beneficii au si in ce conditii ajung sa faca mai mult rau decat bine?

Intr-un sistem normal, in care elevii isi vor fi testat deja in clasa, sub ochii profesorului, abilitatile de munca independenta, temele pentru acasa nu ar fi altceva decat cateva minute de fixare a ceea ce s-a intamplat la scoala. Pentru copiii capabili de performanta, temele pentru acasa pot fi material bibliografic suplimentar, in planul lor de crestere catre excelenta. Pentru cei care au nevoie sa recupereze, temele sunt, de regula, parte din programul individual de depasire a unor obstacole. In mediul nostru scolar, temele pentru acasa sunt un cartof fierbinte aruncat in poala parintilor, cu scopul de a incuraja meditatiile si castigul suplimentar al profesorului de la clasa.

Citeste continuarea interviului.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu