characters characters

Invatarea si miscarea

Copiii invata mai bine miscandu-se

27 ianuarie 2017    |   543 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

invatarea si miscarea
Poate parea surprinzator, dar atunci cand copiii isi folosesc miscarile corpului pentru a invata, au rezultate mai bune. Ce inseamna acest lucru? De exemplu, atunci cand copiii primesc o problema de matematica de rezolvat si mimeaza actiunile pe care le presupune problema, o pot rezolva corect mai usor.

Intr-un studiu la care au particpat copii de clasa a treia, acestia au avut de rezolvat urmatoarea problema: Intr-o gradina zoologica exista doi hipopotami si doi crocodili. Ingrijitorul de animale ii hraneste in acelasi timp. El da fiecarui hipopotam sapte pesti si patru pesti crocodililor. Cati pesti au mancat in total animalele?

Grupul de copii care au putut sa „puna in scena” problema, prefacandu-se ca hranesc hipopotamii si crocodilii au rezolvat problema corect intr-o proportie mai mare decat copiii care doar au citit problema (acestia au raspuns „11” mai des, omitand detaliul „fiecarui hipopotam”).

„Intelegem limbajul mult mai bine si reusim mai usor sa conectam actiunile pe care le facem. Atunci cand reusim sa potrivim cuvintele cu actiuni specifice, are loc invatarea.”, sustine psihologul Sian Beilock.

In termeni de evolutie umana, multe din abilitatile academice necesare acum pentru a functiona cu succes sunt noi pentru creierul uman. Pe masura ce specialistii in neurostiinte investigheaza modul in care oamenii invata, exista tot mai multe dovezi ca noile aptitudini sunt imprimate in zone ale creierului care controleaza si functiile de baza ale corpului. Astfel de studii  scot in evidenta conexiuni intre corpul uman, mediu si procesul de invatare.  

„Pentru a-i implica cu adevarat pe elevi si a-i ajuta sa obtina performante, trebuie sa mergem dincolo de ceea ce se intampla in creierul lor”, sustine Beilock. Ideea ca invatarea este asociata cu miscarea nu este surprinzatoare daca ne gandim ca principala modalitate prin care copiii exploreaza lumea este prin miscare si atingere. Maria Montessori vorbea despre acest lucru inca din 1936:  „Miscarea sau activitatea fizica este un factor esential pentru cresterea intelectuala care depinde de mesajele pe care le primim din afara. Prin miscare suntem in contact direct cu realitatea externa si prin acestea evoluam pentru a ne forma ideile abstracte”.  

Studii recente demonstreaza faptul ca Maria Montessori avea dreptate. Se studiaza spre exemplu miscarile corporale ale copiilor de 4-6 luni si chiar mai mari, rezultatele indicand urmatoarea relatie intre miscare si invatare: cu cat aceste miscari apar mai timpuriu si sunt mai frecvente, cu atat invatarea academica este mai rapida.

„Copiii care au inceput sa mearga mai repede spre exemplu, se pare ca au mai mare succes academic, spre deosebire de restul copiilor”, sustin cercetatorii. Explicatia ar consta in interesul de a explora lumea din jur.

„Cand copiii se misca, exploreaza lumea inconjuratoare. Atunci cand aceasta explorare are loc, lucrurile incep sa se schimbe dintr-o data. Incep sa ceara informatii din partea adultilor, indrumari care le vor schimba comportamentele. Atunci cand copilul realizeaza ca poate sa faca ceva de unul singur, va fi mai dispus sa internalizeze ceea ce se intampla si cu ceilalti”, mai adauga acestia. Pe masura ce copiii se misca si exploreaza lumea din jur, invata prin atingere, folosindu-si mainile. Cu cat copilul isi foloseste mai eficient mainile mai devreme, cu atat cele doua emisfere cerebrale vor fi mai conectate.

„Matematica este o inventie culturala recenta. Partea din creier responsabila pentru reprezentarile numerice controleaza si miscarea degetelor. Multi copii prima data invata sa numere pe degete, ceea ce este o manifestare fizica a acestei conexiuni.”, spune Beilock.

Legaturile dintre miscare si invatare nu se opresc doar la copiii de varste mici.

Beilock a realizat studii si pe elevi, observand modul in care inteleg conceptele abstracte in liceu, la materii precum fizica sau chimia. Majoritatea materiilor inseamna a asculta, a citi sau a rezolva probleme de fizica. Beilock sustine ca, daca elevii ar putea experimenta pe propriul corp concepte sau teorii  fizice (de exemplu, inertia), atunci le-ar fi mult mai usor sa le inteleaga si sa le aminteasca.

Asa cum miscarile corpului si implicarea au un impact puternic asupra invatarii, si mediul in care invatam este important. In zilele noastre, exista studii care arata ca atunci cand peretii unei sali de clasa sunt foarte incarcati, chiar daca e vorba de materiale instructiv-educative, privirea copiilor tinde sa cada asupra acestora, ceea ce inseamna ca ei ies din sarcina data de cadrul didactic, iar rezultatele scolare vor fi mai mici. A limita stimulii vizuali este foarte important mai ales pentru cei mici care invata sa se concentreze.

In concluzie, atat parintii, cat si cadrele didactice pot avea in vedere relatia dintre miscare, mediu si invatare, pentru a-i ajuta pe copii sa inteleaga mai usor si sa invete mai eficient.

Sursa: KQED.org


Citeste si:
Cum ajuta miscarea fizica invatarea


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/oneworldgallery/2708811013

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu