characters characters

Festivalul NARATIV prin ochii Smarandei Nicolau, actor si coordonator educational Asociatia Curtea Veche

11 septembrie 2015    |   535 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Smaranda Nicolau
Asociatia Curtea Veche organizeaza NARATIV – festivalul de lectura pentru copii, proiect cultural finantat de ARCUB in cadrul programului cultural “Esti Bucuresti”. Evenimentul va avea loc la Libraria Carturesti Verona in perioada 21-27 septembrie si va cuprinde o serie de activitati gratuite sustinute de pedagogi non-formali, artisti, specialisti in educatie si psihologia copilului.

Pentru a intelege mai multe despre rolul teatrului in viata copilului si ce aduce nou festivalul NARATIV, vorbim cu Smaranda Nicolau, actor si coordonator educational Asociatia Curtea Veche.

1. Se spune despre teatru ca inseamna metamorfoza, ca ne permite sa ne transformam si sa ne imaginam diferite reactii in anumite situatii. Cand si cum ai descoperit teatrul? Ce te-a atras spre tipul acesta de arta?

Nu stiu ce m-a atras spre teatru, dar cred ca la inceput a fost dorinta de a ma exprima. Daca ar fi sa zic ce ma atrage acum la teatru, as spune ca textul. Felul in care cuvintele pot insemna cu totul altceva in functie de cand, cui si cum le rostesti. Si felul in care nu ai in fata decat cuvinte pentru a descifra omul din spatele personajului pe care vrei sa il interpretezi. Sigur ca este vorba si despre o metamorfoza. Cred ca teatrul ne permite sa ne transformam imaginandu-ne diverse situatii. Insa ce nu stiam inceput si am descoperit odata cu actoria este ca oricand ne imaginam ca suntem altfel, suntem de fapt tot noi intr-o alta latura a noastra. In definitiv, ceea ce cred ca imi place la teatru este faptul ca poti trai mereu o experienta noua si ca poti explora redescoperindu-te permanent.

2. Crezi ca am putea considera educatia o arta? Cum am putea integra teatrul in educatie?

Oricine a avut vreodata un profesor extraordinar stie fara indoiala ca educatia este o arta. Eu am avut cativa profesori mai mult decat artisti si cred ca am avut mare noroc. Orele de clasa nu erau simple predari ale materiei, erau un spectacol complet. Asta cred ca fac profesorii buni: iti spun povestea cu farmec si o trec prin propria lor personalitate, ca sa empatizezi cu ea. Exact ca la teatru. Profesorul joaca si elevii sunt spectatorii. Doar ca in clasa, spre deosebire de sala de teatru, elevii nu trebuie sa ramana simpli spectatori, dimpotriva, ei trebuie sa ia parte la poveste.

Cred ca teatrul are un rol major in educatie si ca totul depinde de cum spunem de fapt povestea care ne intereseaza astfel incat sa fie mai atragatoare pentru copii. Prin teatru ii putem incuraja pe cei mici, ii putem implica active astfel incat invatatura sa nu mai fie ceva obligatoriu, ci o activitate creativa si placuta. Acelasi lucru se aplica si lecturii.

3. Adultii uita de multe ori ca, inainte de toate, au fost si ei copii. Ce sfaturi le-ai oferi pentru ca acestia sa ii inteleaga mai usor pe cei mici? Cum pot ei transforma lectura intr-o activitate interactiva in relatia copil-parinte?

Din punctul meu de vedere, cea mai sigura cale de a transforma lectura intr-o activitate distractiva pentru copii este ca parintii sa se distreze si ei citind. Si, din experienta proprie, copiii ii pot ajuta pe adulti cu asta destul de mult. Ori de cate ori am citit o poveste pentru copii sau alaturi de copii, am descoperit ca de fapt eu ma molipsesc de la curiozitatea si de la dorinta lor de a trai aventura din textul pe care il citeam impreuna. Asa ca sfatul meu pentru parinti si pentru adulti in general este sa mearga pe mana copiilor, sa le citeasca acestora si sa se molipseasca de entuziasmul lor, ba chiar sa-i asculte pe cei mici si sa se se bucure de aventura impreuna. Cluburile de lectura in familie sunt o ocazie perfecta pentru distractie, rasete si pareri exprimate liber. La fel sunt si serile de povesti in care ne istorisim unii altora ce am citit peste saptamana, spectacolele de teatru de papusi, scenetele, concursurile de desen, chiar gatitul de mancaruri specifice cartilor citite sunt activitati care prind extrem de bine la copii si care ii incanta pe adulti deopotriva.

club de lectura copii


4. Pastrand ideea de adult si copil, cat de important este rolul parintelui in formarea copilului? Cat de constienti suntem de rolul pe care il avem?

Din punctul meu de vedere, rolul parintelui este cel mai important. Pentru mine, familia a fost locul de sedimentare al educatiei. Daca nu aveam o biblioteca in casa, daca nu intelegeam de la varstele mici valoarea cunoasterii, nu cred ca scoala m-ar fi ajutat prea mult. Eu cred ca familia pune forma in care se toarna educatia. Insa, nefiind expert in domeniul parentingului sau al psihologiei, as prefera sa-i las pe specialisti sa va povesteasca mai multe despre rolul parintilor in formarea copiilor si despre ce pot face acestia pentru a-si asuma cu placere influenta. De aceea lucram constant, la Asociatia Curtea Veche, cu date si informatii din zona psihologiei, ne ajuta foarte mult.

5. Am putea spune despre profesori ca sunt acei oameni pasionati de nou si dornici sa imparta cunostintele pe care le-au acumulat. Ce idei le putem oferi ?

Da, acesta este profesorul ideal - o persoana cu drag de cunoastere si pofta sa o impartaseasca. Dar cred ca si mai important este sa-ti placa provocarile. Noi pe asta mizam in dezvoltarea programului national de lectura “Cartile Copilariei”. Vrem sa-i provocam pe toti cei mici la citit de placere.

Primul pas pentru o provocare buna este aceea de a le sfida asteptarile. Ei se asteapta ca cititul sa fie plicticos si noi ne-am pus in cap sa le daramam definitiv aceasta impresie.

In acest sens, am dezvoltat un ghid pentru profesorii care conduc cluburi de lectura in cadrul programului national de lectura “Cartile Copilariei”, document disponibil gratuit pe www.asociatiacurteaveche.ro in care prezentam o serie de activitati si jocuri de lectura dupa care copiii se dau in vant, astfel incat cadrele didactice sa aiba la indemana o alternativa mai prietenoasa de discurs despre lectura.

In momentul de fata lucram la o extensie a acestui ghid introductiv, un manual complet pentru profesori, ce consta intr-o compilatie de strategii educationale formale, non-formale si imprumutate din educatia prin arte. Am selectat strategiile cele mai eficiente si folosite in scoli din afara sau in programe de lectura din Statele Unite ale Americii si Marea Britanie (unde programele de lectura sunt deja traditie). Speram ca prin acest material sa ii ajutam pe profesorii romani sa-si atinga propriile lor obiective in ceea ce priveste motivatia pentru lectura a copiilor.

Afis Narativ - festival de lectura pentru copii6. De curand ati lansat un nou proiect, un festival indraznet pe piata din Romania, cum nu s-a mai intamplat pana acum ca nivel de continut si dimensiune. Care este povestea NARATIV - Festivalul de lectura pentru copii? De la ce a pornit ideea generala si ce asteptari aveti?

NARATIV - Festivalul de lectura pentru copii s-a nascut organic din dorinta noastra de a ii oferi lecturii o fata mai frumoasa, de a sterge atitudinea de tipul “numai tocilarii citesc”.

Pentru noi este clar ca toate statisticile despre lectura, in Romania (53% analfabetism functional, mai putin de 2 carti citite anual pe cap de locuitor, ratele de promovare ale examinarilor nationale etc.), tin si de faptul ca cititul are o reputatie proasta in randul celor mici, ca nu este o activitate “cool” sau populara.

Numai ca toate studiile arata cu certitudine ca cititorii care se formeaza in copilariei au mai mare succes la scoala, in cariera si tind sa fie mai fericiti in vietile lor decat cei care nu citesc sau citesc foarte rar. Revin aici la faptul ca toata cunoasterea este o poveste. Daca citesti carti, stii sa interpretezi povesti. Daca stii sa interpretezi povesti, esti mai bun la acumulat cunoastere (nu doar informatie).

Asa ca am hotarat ca merita sa incercam un eveniment in care copiii chiar sa se distreze citind. Am strans laolalta cei mai buni educatori non-formali si artisti in educatie pe mai multe domenii: teatru, ilustratie, arte plastice, muzica s.a.m.d. si i-am rugat sa se gandeasca la cel mai distractiv mod de a parcurge o carte alaturi de copii. Asa s-au nascut atelierele de Roman Grafic - unde transformam o carte intr-o banda desenata -, de Povesti pe muzica -unde facem o coloana sonora pentru o carte -, de Teatrul Cititorilor - unde facem o piesa dupa o carte -, si multe altele.

La toate acestea am adaugat o componenta esentiala: conferinte si seminarii pentru parinti si profesori, in care experti in parenting, psihologia si educatia copilului explica ce putem face pentru a-i motiva pe copii sa citeasca, acasa si la scoala.

7. De ce nu ar trebui bucurestenii sa rateze acest festival si cum se pot inscrie?

Inscrierile se fac online, prin intermediul site-ului: www.narativ.ro, iar bucurestenii nu trebuie sa rateze acest eveniment pentru ca ofera activitati unice pe piata de carte si timp liber din Romania.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu