characters characters

Dezbatere publica. Proiectul metodologiei pentru sprijinirea elevilor cu tulburari de invatare

06 octombrie 2016    |   1215 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

dislexie disgrafie discalculieMinisterul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a lansat miercuri, 5 octombrie, in dezbatere publica, proiectul de metodologie privind asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburari specifice de invatare (TSI). Documentul identifica si stabileste tipul de interventie pentru asigurarea invatarii individualizate si personalizate in cazul acestor elevi prin introducerea si utilizarea instrumentelor compensative, a masurilor de dispensare si a formelor adecvate de evaluare.

Prevederile acestui proiect vizeaza doar copiii/elevii inscrisi in invatamântul preuniversitar, diagnosticati cu tulburari specifice de invatare in baza unei evaluari complexe efectuate de specialisti acreditati din scoala de masa (profesori consilieri scolari, logopezi, profesori de sprijin) sau/si specialisti (psihologi, logopezi, psihopedagogi).

Unul dintre cele mai importante obiective urmarite prin aprobarea acestei metodologii este garantarea dreptului la educatie al tuturor copiilor/elevilor identificati cu tulburari specifice de invatare. De asemenea, se urmareste favorizarea  succesului scolar prin masuri didactice de sustinere, garantarea unei formari adecvate si promovarea dezvoltarii potentialului, precum si pregatirea cadrelor didactice, profesorilor de sprijin, profesorilor psihopedagogi, logopezilor, profesorilor consilieri scolari deopotriva cu responsabilizarea si  sensibilizarea parintilor in confruntarea cu problemele legate de tulburarile specifice de invatare.

Printre cele mai interesante masuri propuse in proiectul de metodologie se numara:

Masuri compensative care sa ajute copiii sa invete mai usor:

  • Computer/tableta cu sofware -sintetizator vocal, care transforma tema de citire intr-o tema de ascultare
  • Aparat de inregistrare care permite elevului sa-si completeze notitele in timpul lectiei (tableta, reportofon, etc);
  • Manuale si carti in format digital (audio-book);
  • Tabele cu: lunile anului, anotimpurile, zilele saptamanii, alfabetul,formule, definitii,etc;
  • Computer cu program de scriere video, cu corector ortografic, care permite realizarea unor texte suficient de corecte fara un efort suplimentar de recitire si de corectare a eventualelor greseli;

Masuri de dispensare (lucruri de care copiii cu tulburari de invatare pot fi scutiti)

  • Dispensarea cititului cu voce tare in fata clasei;
  • Dispensarea studierii limbilor straine in forma scrisa sau citita
  • Dispensarea scrierii rapide dupa dictare; Dispensarea luarii de notite scrise;
  • Dispensarea copierii de pe tabla, recopierea textelor
  • Dispensarea memorarii tablei inmultirii;
  • Dispensarea copierii textelor (ex. probleme matematice) de pe tabla sau manuale - compensare cu texte pregatite anticipat, printate si lipite pe caiete (sau lucru direct pe fise);

Evaluarea adaptata pe parcursul semestrelor poate fi realizata prin:

  • Asigurarea timpului suplimentar (30 - 60 de minute) pentru realizarea probelor; Lecturarea cu voce tare de catre profesor a itemilor aplicati in timpul verificarilor.
  • Prevederea unor verificari orale ca alternativala cele scrise (mai cu seama la limbile straine);
  • In functie de situatie, evaluarile vor fi de asa natura incat sa limiteze scrisul (exercitii cu spatiu de completat, exercitii de bifat, unit etc);

Adaptarea procedurilor de examinare la subiect ele de examen unice, din cadrul examenelor nationale (evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a si examenul national de bacalaureat), in cazul elevilor cu TSI orientati scolar si profesional se face prin:

  • asigurarea unui timp suplimentar din timpul alocat initial pentru elaborarea lucrarii ;
  • in cazul elevilor cu dislexie citirea subiectelor este asigurata de catre un profesor asistent;
  • in cazul elevilor cu disgrafie elevul are dreptul la evaluare orala sau va dicta continutul lucrarii catre un profesor asistent;
  • in cazul elevilor cu discalculie se asigura folosirea calculatorului de buzunar/birou, tabla pitagorica sau tabele cu formule;

Precizam in acest context ca tulburarile specifice de invatare desemneaza un grup eterogen de tulburari ce afecteaza procesul tipic de achizitie a abilitatilor scolare (de citire, exprimare in scris si matematice): dislexie, disgrafie, discalculie. Aparitia acestora nu este o consecinta a lipsei oportunitatilor de invatare sau a motivatiei pentru invatare, nu este rezultatul unui deficit intelectual, intelect liminar, deficit senzorial (ex: auditiv, vizual, motor), tulburarilor afective si emotionale de natura psihiatrica sau a altor tulburari de (neuro)dezvoltare (tulburari de spectru autist) si nu se datoreaza niciunei forme de trauma cerebrala sau maladie de achizitie.

In mod uzual, aceste tulburari sunt descrise pe baza deficitelor lor functionale ca dislexie (afectarea procesului de achizitie a citirii), disgrafie (afectarea procesului de achizitie a scrisului, atât a actului grafic, cât si a exprimarii corecte in scris) si discalculie (afectare a procesului de achizitie a abilitatilor numerice si aritmetice).

Diagnosticul de dislexie si disgrafie se stabileste, de regula, in clasa a II-a, dupa ce elevul a parcurs invatarea tuturor literelor. Diagnosticul de discalculie se stabileste, de regula, in clasa a III-a. In proiect sunt incluse si masuri privind managementul cazurilor TSI in sistemul de invatamânt, masuri psihopedagogice, consiliere parentala si cadrul general de formare a cadrelor didactice.

Sugestiile, propunerile si punctele dumneavoastră de vedere sunt asteptate pe adresa de email nicoleta.neagu@edu.gov.ro pana in data de 15 ocrombrie, inclusiv.


Sursa: Edu.ro


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/chasingmechasingyou/2028124480/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu